• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vår Carthago 2010 startar inte - Inlämnad på Fiatverkstad

majac

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Haninge
HBK-Nr
5327
Medlemskap
2025
Vår Carthago 2010 startar inte, vi har den inlämnad på en Fiatverkstad de har ännu inte hittat orsaken men har bytt bränslepump vilket inte hjälpte de fortsätter nu sökning, finns det någon som har nån idé om vad det kan vara för fel?
 

Solnäs

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25475
Medlemskap
2025
Hej då du har en diesel så kan du sputa in stargas i luftburken och då skall den gå igång så länge det finns gas. Startar motorn så är det bränslet som inte kommer fram. H
Jag hade en bil som krasch kontakten aktiverades (bilar idag har elektrisk bränsle pump och vid olycka skall strömen till pumpen brytas för att inte pumpa ut bränsle vid olyckan) denna kontakt sitter i motorrummet någon stans (min satt bakom batteriet)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.973
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Krachsensorn sitter under instrumentbrädan på hö sida vid A-stolpen. Prova att återställa den. Det är lätt att sparka till den så den utlöses av misstag.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
920
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
om den inte far bransle som den ska, kan det vara en micro spricka i filtret. lacker inte men suger in luft nar det blir undertryck, det var det som hande med Jappes bil, frid vare over honom, for nagra ar sedan.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.729
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
om den inte far bransle som den ska, kan det vara en micro spricka i filtret. lacker inte men suger in luft nar det blir undertryck, det var det som hande med Jappes bil, frid vare over honom, for nagra ar sedan.

Det som som står i länken kanske kan hjälpa.
Visserligen en båt.
Se svaret, sista inlägget i tråden 13 juni. Smuts i en nippel.

 
F

F.d. 60476

Guest
Vår Carthago 2010 startar inte, vi har den inlämnad på en Fiatverkstad de har ännu inte hittat orsaken men har bytt bränslepump vilket inte hjälpte de fortsätter nu sökning, finns det någon som har nån idé om vad det kan vara för fel?
Man behöver nog lite mer info för att kunna ge råd, har den ström när man vrider på rändningsnyckeln? Lyser motorlampan, felkoder? Går starten runt? Några andra fel som visat sig,?
 
F

F.d. 60476

Guest
Hej då du har en diesel så kan du sputa in stargas i luftburken och då skall den gå igång så länge det finns gas. Startar motorn så är det bränslet som inte kommer fram. H
Jag hade en bil som krasch kontakten aktiverades (bilar idag har elektrisk bränsle pump och vid olycka skall strömen till pumpen brytas för att inte pumpa ut bränsle vid olyckan) denna kontakt sitter i motorrummet någon stans (min satt bakom batteriet)
Man ska absolut inte spruta in startgas i en dieselmotor
 

stefan_c

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Därför att dieselmotor inte har gnista som en vanlig bensinmotor där startgasen tänds i rätt takt. En dieselmotor där du har förvärmning tänder gasen när som helst dvs när kolvarna är i felläge, det kan medföra bakslag som förstör startmotor, kamremmen hoppar mm.
nja... detta förutsätter att glödcykeln körs sällan över +7 grader. En diesel är ju en fyrtakt så om antändning sker vid fel tillfälle så blåser det nog ut någon annanstans, sedan får man nog trycka i mycket gas om skador ska uppstå. Men principellt har du rätt, att leta fel med startgas på en common rail diesel är nog en felsökning på inriktad på fel spår. För som du noterade, det finns ingen gnista att felsöka efter.
 
F

F.d. 60476

Guest
nja... detta förutsätter att glödcykeln körs sällan över +7 grader. En diesel är ju en fyrtakt så om antändning sker vid fel tillfälle så blåser det nog ut någon annanstans, sedan får man nog trycka i mycket gas om skador ska uppstå. Men principellt har du rätt, att leta fel med startgas på en common rail diesel är nog en felsökning på inriktad på fel spår. För som du noterade, det finns ingen gnista att felsöka e

nja... detta förutsätter att glödcykeln körs sällan över +7 grader. En diesel är ju en fyrtakt så om antändning sker vid fel tillfälle så blåser det nog ut någon annanstans, sedan får man nog trycka i mycket gas om skador ska uppstå. Men principellt har du rätt, att leta fel med startgas på en common rail diesel är nog en felsökning på inriktad på fel spår. För som du noterade, det finns ingen gnista att felsöka efter.
Tror det finns särskild gas för diesel men som du sa att felsöka med startgas säger inte mycket om grundorsaken, möjligen en bensinmotor då man kan konstatera om den har gnista ifall den tänder på startgas men det går att kolla ändå.
Skulle vara intressant att få en uppdatering hur det går med bilen?
 
Toppen