• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

Allanmak

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Osby
HBK-Nr
7045
Medlemskap
2024
Dagens husbilar har inga reservhjul istället ngt som heter Fix&Go. Denna reparationssatsen hjälper till om man har en liten punka som en spik el. liten skruv. Större skador går inte att laga med Fix&Go. Dessutom så tycker inte däckverkstäder att reparera en däck behandlad med Fix&Go.
De flesta av oss som har tillägg till försäkringen som heter assistans vet inte att vid punkan gäller assistansen inte om man inte har reservhjulet med sig. Har man inte det så bärgar dom bilen och till närmaste däckverkstad och man få betala för det.
Har självt köpt en Adria Coral 660 SL av 2010 års modell med Fix&Go och utan reservhjul.
Närmaste däckhandlare ville ha 3.000 för ett komplett reservhjul. Tyckte detta var dyrt så jag har köpt en sats om 4 stycken hjul med nästan nya däck.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

Vet inte hur det är med just Fix&Go men det finns punkteringsspray på marknaden, som ska ha orsakat två dödsfall i Sverige.
Explosionsrisken är stor och jag kan för mitt liv inte begripa att en biltillverkare kan skicka med detta istället för ett riktigt hjul! Personbil såväl som husbil. T.o.m Volvo har sjunkit så lågt.
Räddningstjänsten är helt emot det. Däckbranschen likaså. Den enda "fördelen" med detta skräp är att tillverkaren sparar/ tjänar mer pengar på det. som jag ser det.
Vi fick in en bil en gång med tre hjul som var reparerade med skräpet. Vi fick lägga tre kvarts extra jobb för att få bort kletet så att det nya däcket blev tätt!

Som svar på din fråga: Nej, jag kan inte tänka mig att köra utan reservhjul - om det finns något ställe att ha det på.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

Den punkaspray som följer med Fiat är en plastflaska med någon sorts tätningsmedel som pumpas in i däcket med hjälp av den medföljande kompressorn. Det är alltså vanlig luft som är "drivgas".

Det finns, eller förhoppningsvis fanns, punkaspray förpackad i aerosolburkar som hade gasol som drivgas.
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

En morgon hade ventilen i framhjulet av oförklarlig anledning gått av, och det finns ingen "punka spray" i världen som klarar av att fixa det, så Nej, jag skulle aldrig köra någonstans utan reservhjul.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

Fick också en sån löjlig sats med nya bilen och den ska ersättas mot ett reservhjul innan semesterresan i år. Har man nån gång haft en rejäl punka så chansar man ogärna.
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

En morgon hade ventilen i framhjulet av oförklarlig anledning gått av, och det finns ingen "punka spray" i världen som klarar av att fixa det, så Nej, jag skulle aldrig köra någonstans utan reservhjul.


Vi skulle aldrig heller köra utan reservhjul, om du inte har reservhjul och du får punka, och har vägassistans, så blir du bärgad till närmsta däckverkstad, men har du reservhjul blir det fixat på plats, och man kan köra vidare, att skippa reservhjul är ju lite att köra utan eller med minimerad hjärna skulle jag villja påstå, ha de gott alla även de som ej kör med reservhjul.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

Hej.
Finns det någon lösning till oss som ej har plats för reservhjul i bilen.
T.ex någon fästanordning som går att köpa för att hänga hjulet under bilen.
:spinny:Vill ej höra att jag skall byta bil :spinny:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

Det finns olika lösningar, kolla med någon husbilsfirma.

Vi köpte vår hållare för reservhjulet hos Bengt i Örkelljunga.

reservhjulhållare.jpg
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

Vet inte hur det är med just Fix&Go men det finns punkteringsspray på marknaden, som ska ha orsakat två dödsfall i Sverige.
Explosionsrisken är stor och jag kan för mitt liv inte begripa att en biltillverkare kan skicka med detta istället för ett riktigt hjul! Personbil såväl som husbil. T.o.m Volvo har sjunkit så lågt.
Räddningstjänsten är helt emot det. Däckbranschen likaså. Den enda "fördelen" med detta skräp är att tillverkaren sparar/ tjänar mer pengar på det. som jag ser det.
Vi fick in en bil en gång med tre hjul som var reparerade med skräpet. Vi fick lägga tre kvarts extra jobb för att få bort kletet så att det nya däcket blev tätt!

Som svar på din fråga: Nej, jag kan inte tänka mig att köra utan reservhjul - om det finns något ställe att ha det på.

Nu var det ju så att dessa dödsfall intfäffade när man svetsade på fälgen när däcket var på :wideeyed::wideeyed: så i " vanliga fall " är det nog inte så stor explosionsrisk.

// Pär som inte heller kör utan riktigt reservhjul
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

Ja, jag "vågar" helt klart att köra omkring med husbilen utan reservhjul!

Jag har under drygt 50 år kört bil 3'-10' mil/år och då alltid åkt runt med ett reserhjul men utan att någonsin behöva använda det! Om något numera skulle hända så har jag min assistansförsäkring som är till för att användas vid ex däcksproblem, mm.

Om ett hjul trots allt måste ersättas efter ett i mitt fall statistiskt osannolikt "haveri", så innebär det bara att jag får köpa reservhjulet när jag behöver det i stället för före. Mest sannolikt är reservhjulet en helt onödig utgift på ca 3' Sek liksom att slippa trp av >30 kg reservhjul och ev förlust av utrymme.

Jag hyllar principen att kontrollera hjul, mm i stort sett före varje enskild körning och det har tydligen hjälpt mig från däckshaverier under över 50 skadefria år! Man inte gardera sig mot allt, då kan man överlasta bilen med allt som är bra att ha men allt detta är ju våra fria val och erfarenheter som styr!
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

Ja, jag "vågar" helt klart att köra omkring med husbilen utan reservhjul!

Jag har under drygt 50 år kört bil 3'-10' mil/år och då alltid åkt runt med ett reserhjul men utan att någonsin behöva använda det! Om något numera skulle hända så har jag min assistansförsäkring som är till för att användas vid ex däcksproblem, mm.

Om ett hjul trots allt måste ersättas efter ett i mitt fall statistiskt osannolikt "haveri", så innebär det bara att jag får köpa reservhjulet när jag behöver det i stället för före. Mest sannolikt är reservhjulet en helt onödig utgift på ca 3' Sek liksom att slippa trp av >30 kg reservhjul och ev förlust av utrymme.

Jag hyllar principen att kontrollera hjul, mm i stort sett före varje enskild körning och det har tydligen hjälpt mig från däckshaverier under över 50 skadefria år! Man inte gardera sig mot allt, då kan man överlasta bilen med allt som är bra att ha men allt detta är ju våra fria val och erfarenheter som styr!


Hej Relax!

Du hör nog till undantaget då, vi har haft ventil problem två ggr och punka två ggr, vi har bytt våra ventiler till stålventiler, och hoppas det ska hjälpa. Jag rekomenderades att sätta på stålventiler, p.g.a. att det luftryck vi har i våra husbilar är så mycket högre än i personbilar, så man bör ha stålventiler i husbilsdäck, enligt expertis, vi får se om det hjälper, har nya däck nu så hoppas vi ej råkar ut för något däckhaveri på ett tag, ha de gott Stig.B. PS. Men att köra utan reserv däck ALDRIG
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

Nu var det ju så att dessa dödsfall intfäffade när man svetsade på fälgen när däcket var på :wideeyed::wideeyed: så i " vanliga fall " är det nog inte så stor explosionsrisk.

// Pär som inte heller kör utan riktigt reservhjul

Det är inte allt för ovanligt att man "måste" värma loss bultarna med gas. Det är väl förmodligen så man har gjort? Har inte hört exakt hur det gick till.
Tester som har gjorts har visat att däcket kan antingen explodera eller också blir ventilen en "svetslåga". Det är möjligt att det finns bättre och säkrare system idag. Det ska jag låta vara osagt.
Räddningstjänsten är fullständigt emot detta system!
Förresten. Hur många vet att man inte får laga ett hål som sitter utanför slitbanan?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

Hej Relax!

Du hör nog till undantaget då, vi har haft ventil problem två ggr och punka två ggr, vi har bytt våra ventiler till stålventiler, och hoppas det ska hjälpa. Jag rekomenderades att sätta på stålventiler, p.g.a. att det luftryck vi har i våra husbilar är så mycket högre än i personbilar, så man bör ha stålventiler i husbilsdäck, enligt expertis, vi får se om det hjälper, har nya däck nu så hoppas vi ej råkar ut för något däckhaveri på ett tag, ha de gott Stig.B. PS. Men att köra utan reserv däck ALDRIG
Som du skrev i inlägg 7 ovan; "att skippa reservhjul är ju lite att köra utan eller med minimerad hjärna skulle jag villja påstå" (= vi är väl några här på tråden som får ta åt oss av ditt omdöme då?)!

För min del funderar jag närmast på varför jag ska kuska omkring med lagningssats och domkraft som jag inte heller kommer att använda, ska nog ta och kasta ut även dessa prylar (-10 till -15kg)! Betr assistansförsäkringen så finns inga krav på dessa prylar (klena/vackliga och av engångstyp).
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

Som du skrev i inlägg 7 ovan; "att skippa reservhjul är ju lite att köra utan eller med minimerad hjärna skulle jag villja påstå" (= vi är väl några här på tråden som får ta åt oss av ditt omdöme då?)!

För min del funderar jag närmast på varför jag ska kuska omkring med lagningssats och domkraft som jag inte heller kommer att använda, ska nog ta och kasta ut även dessa prylar (-10 till -15kg)! Betr assistansförsäkringen så finns inga krav på dessa prylar (klena/vackliga och av engångstyp).


Jag menar ju reservhjulet, det vill jag absolut ej vara utan, de där lagningssatserna är ju rena skräpet, förstår jag om du vill kassta ut, kör försiktigt dock ej gubbkörning, för det lär ju inte vara bra för motorn, Stig.B.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

Om jag vågar köra husbil utan reservhjul?

Både ja och nej, senast jag råkade ut för punka var för ca 35 år sedan vilket motsvarar ca 20 varv runt jorden.

Men jag är ganska säker på att det skulle hända igen om jag lämnade reserven hemma. Eftersom bilen ligger på gränsen viktmässigt så är jag ändå frestad att försöka. Assistans ingår ju i Folksams försäkring.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

Vi har nu slutligen lämnat även "Fix & Go" med kompressor, samt domkraften & verktygen. Släpat dem hela livet, behövt aldrig. Viktbesparing över 10 kg bara med detta.

Men Murphy kan ju lura bakom nästa buske...

hälsn
jyrki
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

NEJ
Men det beror nog lite var man bor vi som bor på ""landet" och kör på grus / krossgrusvägar så bör nog ha reservhjul (fick punka för 2 1/2 vecka sen på personbilen) har bara fått punka 1 gång på husbilen och det var efter nordiskaträffen i Ödeshög för 2 år sen. På nuvarande husbil orkar inte orginal domkraften lyfta bakändan på bilen så jag skall skaffa en hydrauldunk förrän vi far på semester. För jag kommer inte att sitta ett veckoslut och vänta att någon kan sälja ett nytt däck åt mig .
PS För 15 år sen hyrde vi husvagn i Upplandsväsby åkte 2 veckor och fick punktring 40 km förrän vi skulle lämmna tillbaka vagnen, som tur var frågade jag när vi hyrde hur gör jag om jag får punka. De svarade, man får aldrig punka men jag stod på mig och fick reserdäck.
När jag lämmnade tillbaka vagnen sa jag att jag fått punka, då sa killen som tog i mot vagen, ja ha då hamnade du att köpa nytt däck. Så då förstod jag hur de finnanserar däcksinköpen på hyrvagnar DS
Ha de Paffw
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

Punktering är faktiskt mer vanligt än man tror. Något vi märkte under vår korta tid i däckbranschen. Säkert minst 100 på ett år! Det vanligaste var skruv av alla de sorter. Mitt eget personliga rekord är två - samma dag.
Ett par foton på de mer dramatiska vi fick in på firman. Skulle nog gå åt ett par flaskor punkteringsspray för att få dem att rulla igen. :D

Punktering_1.JPG

Punktering_2.JPG
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vågar Ni köra HB utan reservhjul?

Är det någon som vet var man kan köpa en hållare för reservhjulet att hänga upp bak under bilen ?
Har letat i tillbehörskataloger men hittar inget.
 
Toppen