• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vågar man köra hem en husbil från tyskland med endast trafikförsäkring?

F

F.d. 3487

Guest
Är det någon annan som har importerat husbil och har erfarenhet, vågar man ta hem den utan att helförsäkra den och bara köra den på trafikförsäkringen som man får med de röda skyltarna?

Jag fick svar från Codan Försäkring se nedan, tycker att det är dyrt!

vad hade ni gjort, eller hur brukar ni som vet göra?

Hej! jag jobbar på Codan Försäkringar. Jag fick i uppgift att kontakta er angående en importbilsförsäkring. Vi har fasta priser beroende på vilken omfattning man vill ha:

Trafik 900kr

Halv 2200kr

Hel 3300


+ 288kr skatt
 

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
Sv: Vågar man köra hem en husbil från tyskland med endast trafikförsäkring?

Jag skulle inte köra hem utan helförsäkring.

Men det är min egen högst personliga uppfattning.

Köpte importförsäkring i LF för 2.072 kr. Tror att den var c:a 200 kr billigare
om totalvikten var under 3.500 kg.

Den försäkringen gällde i 30 dagar. När bilen var registreringsbesiktigad och
påställd, och man bestämde sig för att försäkra i LF, räknade man av ej utnyttjad premie.

Enda nackdelen som jag såg det var att LF har 5.000 kr extra för privatimporterade
bilar i maskinskadesjälvrisk.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Vågar man köra hem en husbil från tyskland med endast trafikförsäkring?

Hej Hjulebo.
Jag har inte tagit hem någon husbil själv så på det området har jag ingen erfarenhet, men skulle jag göra det så skulle jag satsa på en helförsäkring för jag tycker och anser att det är för stor risk med tanke på investeringen att köra med enbart trafik!
Skulle det hända nåt och du är vållande så får du ingen ersättning för skadorna på din husbil!

Det var en tråd här för ett par veckor sedan där någon (?) skrapade i alkoven när de körde av färjan och fick en trist start med den nya bilen.

Men jösses vilket trist inlägg jag skrivit nu, nästan som ett förmaningstal,,här sitter jag med pekpinnen och viftar,,,:oops: men det är bara i välmening och jag har i jobbet talat med kunder som just fått reda på att de inte har täckning i sin försäkring och bilen som ena stunden var värd typ 150,000 kr precis har sjunkit i värde ner till 10-20,000 kronor efter en krock och deras miner är inte direkt uppåt.

Kan du inte pruta ett par tusen till på priset? då kanske det känns bättre när du tecknar helförsäkring.:)

mvh jocke
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Vågar man köra hem en husbil från tyskland med endast trafikförsäkring?

Jag kontaktade Länsförsäkringar. De har en speciell importförsäkring.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vågar man köra hem en husbil från tyskland med endast trafikförsäkring?

Det är ju stora värden det handlar om, 3000 kr är 1% av 300.000 Kr? :wink:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vågar man köra hem en husbil från tyskland med endast trafikförsäkring?

Den premien gäller givetvis under en viss period. Kolla med Codan om dom krediterar på din ordinarie försäkring om du tar den hos dom.
Dom är säkert intresserade av dig o därför tror jag eller rättare sagt jag är säker på att dom går att förhandla med.

Ställ en fråga och ett förslag;)
 
F

F.d. 3487

Guest
Sv: Vågar man köra hem en husbil från tyskland med endast trafikförsäkring?

Tack för svaren!!


Jag tog kontakt med Länsförsäkringar och en importförsäkring skulle bara kosta 1833:- (30 dagar med max 7 dagars körning i Sverige)

En tillfällig registreringsförsäkring skulle kosta 1600 till och skulle då gälla i 90 dagar.

Sedan skulle husbilsförsäkringen kosta 4697/ År

Bra sa jag jag tar både importförsäkring och tillfällig registreringsförsäkring = 3433:- (man fick sedan tillgodo på vanliga försäkringen när den tecknades)

Killen bad att få återkomma, när han sedan ringde upp berättade han att det inte gick pga att jag inte var kund hos dem tidigare........

Jag var dock välkommen att teckna en helförsäkring när bilen var hemma och registrerad.

Det är inte första gången som LF gjort mig besviken, jag har tidigare fått offert på försäkring och när räkningen på tecknad försäkring kom var beloppet höjt med 400:- gentemot föreslagen offert med den förklaringen att dom trodde att jag var kund tidigare och därmed fått otillbörlig rabatt...



Ringde Folksam och dom fixade försäkring utan problem :)

Tecknade en tillfällig importförsäkring som kostar 105/dag och när bilen registrerats och fått reg nr. i Sverige så skrivs den över till permanent försäkring = 4753/ år ink. Husbilsklubbens rabatt.

Det känns tryggt!
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Vågar man köra hem en husbil från tyskland med endast trafikförsäkring?

Hur försäkringsbolagen prissätter blir jag inte klok på. Skall själv hämta hem en HB från Tyskland och ringt runt för importförsäkring med följande resultat.
  • IF helförsäkring 3000:- för 30 dagar, gäller dock endast 7 dagar i Sverige.
  • Länsförsäkringar kunde jag endast teckna trafik.
  • Dina Försäkringar hade ingen importförsäkring.
  • Folksam helförsäkring 4485:- för 30 dagar. Denna gällde alla 30 dagar bara bilen befinner sig inom EU (inklusive Sverige).

Bilen jag tänker importera har en totalvikt på 4250 kg och är en 2011. Skall slå Folksam en signal och kolla varför jag skall betala 149:-/dag och inte 105:-/dag.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen