• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Växelspaksknopp Ducato -05.

Jonas Gustavsson

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Umeå
Hej,

nu är jag inne på min tredje knopp i husbilen. De spricker i fästena och far iväg till allmänt förtret ungefär var fjärde år.

Tidigare har jag fått den bytt på fiat-verkstad i samband med andra arbeten men nu finns ingen tid i sommar.

Detta ska väl inte vara så svårt tänkte jag... Knoppen sitter ju bara fast med splines vad jag kan förstå och det borde bara vara att trycka dit den, men det går inte. Finns det något trick här för att få på knoppen? Man vill ju inte vara allt för våldsam med växelföraren. Ska den bara tryckas dit, inget annat? Det finns ju inget annat som låser den fast i växelföraren menar jag.

(Varför är de inte bara skruvade fast som på alla andra bilar kan man tycka men men...)

Tacksam för tips.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej,

nu är jag inne på min tredje knopp i husbilen. De spricker i fästena och far iväg till allmänt förtret ungefär var fjärde år.

Tidigare har jag fått den bytt på fiat-verkstad i samband med andra arbeten men nu finns ingen tid i sommar.

Detta ska väl inte vara så svårt tänkte jag... Knoppen sitter ju bara fast med splines vad jag kan förstå och det borde bara vara att trycka dit den, men det går inte. Finns det något trick här för att få på knoppen? Man vill ju inte vara allt för våldsam med växelföraren. Ska den bara tryckas dit, inget annat? Det finns ju inget annat som låser den fast i växelföraren menar jag.

(Varför är de inte bara skruvade fast som på alla andra bilar kan man tycka men men...)

Tacksam för tips.
Detta hände mig också för över 10år sedan, knoppen lossnade medan jag körde mot Medelhavet...
Ända lösning jag hade då var att limma den med 2-komponent lim.... :eek:
Och än så länge sitter växelknoppen kvar... :bock:
 

Jonas Gustavsson

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Umeå
Tackar för svar. Jo det är ju en lösning. Hittar jag ingen råd hur man får på en ny/hel så får jag helt enkelt limma den gamla knoppen

Nu har jag köpt en helt ny knopp som är hel men den verkar inte gå på utan "våld". Så det är klart kan man få på den är det ju en till att slita ut och sen limma den när den också går sönder i framtiden :)
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Jag har också bytt knopp på växelspaken och funderade över hur den skulle gå att få fast. Efter några dagars funderande och fråga här på forumet utan svar så drämde jag till på växelspaksknoppen med näven och den sitter fortfarande efter ett par år.
 

Jonas Gustavsson

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Umeå
Jag har också bytt knopp på växelspaken och funderade över hur den skulle gå att få fast. Efter några dagars funderande och fråga här på forumet utan svar så drämde jag till på växelspaksknoppen med näven och den sitter fortfarande efter ett par år.
Tackar för svar, jag följde rådet och nu sitter den där. Dock får man vara rätt våldsam för att få den på plats
 
Toppen