• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växelriktare

F

F.d. 25775

Guest
Hej
Upptäckte att det sitter en växelriktare i vår nyinköpta husbil.
Det är en Voltcraft PI 2000-12.
Jag får den dock inte att fungera. Har försökt att få hjälp från Voltcraft / Conrad men det verkar sitta en tysk i andra änden som översätter mina frågor med hjälp av google.
Mao verkar han inte förstå mina problem.

Problemet är att när jag kopplar in en lampa så blinkar den bara till ett kort ögonblick. Slår jag av huvudströmen på enheten och provar igen, så sker samma sak.

Är det någon här som vet vad det kan vara för fel?

Med vänlig hälsning
Uffeb
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Växelriktare

En Inverter är ju ett slags switchat nätaggregat och för mig låter det som switchningen inte riktigt startar!

Om du inte är en fena på elektronik så får du nog tyvärr lämna in den!

Det du kan kolla dock eftersom du säger att bilen är nyinköpt, är att batterierna och kablaget inte är dåliga! Vid för låg spänning till invertern, så kan den bete sig som du beskriver!

Hoppas det ordnar sig!
/Malbeck
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Växelriktare

Det kan också vara så att lampan du kopplar in är för klen. Många inverters känner av med automatik om det finns någon belastning, och startar då, och stänger av sej när belastningen försvinner. Dessa brukar ha en liten trimpot (typ "volymkontroll" man kan skruva på med en liten skruvmejsel) för att justera nivån på belastningen som krävs för att starta.
Testa med en större belastning, t ex en 500W arbetslampa, en kokplatta, elektriskt element etc.
 
F

F.d. 25775

Guest
Sv: Växelriktare

Hej igen.
Har mätt upp inkommande spänning på växelriktaren och den är 12,37 Volt. Bodelens Spänningsmätare visar 12,4 Volt så det verkar OK.
Har även testat att koppla in en 150 Watt lampa istället för den på 30 watt som jag provade först. Ingen skillnad.

Har även mätt på utgående 240Volt men där är det 0 Volt.

Någon säkring finns inte synbart. Men enheten är ju elektroniskt övervakad på alla tänkbara sätt enligt instruktionsboken.

Upptäckte att det inte satt någon kabel ansluten på jordskruven. Kan det vara av avgörande betydelse?
I så fall, Är det någonstans i chassit jag ska jorda?

MVH
Uffeb
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Växelriktare

Vi fick bara Invertern att spinna igång och sedan slå ifrån så fort hårfönen startade, det visade sig att Alden var påslagen på el :p:
Lite väl mycket att driva både hårtork och elvärme på invertern...

Är växelriktaren inkopplad på bilens övriga 220V-nät så kanske den både försöker ladda batterier och värma upp...
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.777
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Växelriktare

Vi fick bara Invertern att spinna igång och sedan slå ifrån så fort hårfönen startade, det visade sig att Alden var påslagen på el :p:
Lite väl mycket att driva både hårtork och elvärme på invertern...

Är växelriktaren inkopplad på bilens övriga 220V-nät så kanske den både försöker ladda batterier och värma upp...

På vår är det särat så att inte kylen och pannan kan gå på 230Vac från Invertern. Däremot får AC;n på taket gå den vägen så kan man köra den tillfälligt. Vi har den ofta på vid fricamping men då bara friskluftfläkt när det är varmt. Har Fantasticvent också men den är inte mycket att hurra för tycker vi. Speciellt när det är varmt och kommer lite regn då och då för då stänger den.
 
Toppen