• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellådsras

  • Startad av Startad av Argos9595
  • Startdatum Startdatum
A

Argos9595

Guest
hej.
Hu vilken semester vi fick. Vi skille köra upp till STockholm förra torsdagen jag & familjen.
Vi kom till vätterleden när det bara utan förvarning small till i växellådan (6:ans växel) ja gick ner till femman och tog mig in på närmsta mack för att öppna huven och kika på motor och låda men inget syntes.

Vi bestämmer oss för att köra hem bilen till Bromölla igen, under tiden vid Ljungby då small det till igen i femmans växel, jaha ingen 5:a och ingen 6:a.
Nåväl tar mig hemåt på fyran då, det gich hjälpligt. 1:an & 2:an & 3:an gick sisådär.
Är det fler som varit ute för detta missöde så skulle de va intressant att höra om det. Nu står den på verkstad för att byta växellåda.

Tack
 
Sv: Växellådsras

Beklagar!

Vad har du för årsmodell, motor och typ av växellåda? (automat/manuell)
 
Sv: Växellådsras

Tråkigt när sådant händer!
Jag vet att 6:ans växel pajade för Ove (lowelowe) på väg hem från Spanien.
PS Du får nog radera sista raden i ditt inlägg):D
//W
 
Sv: Växellådsras

Rent generellt, tyvärr inte speciellt bra att komma hem till "varje pris", en konsultation med en reparatör skulle säkert avråda från fortsatt färd då de små partiklar som kommer från det initiala haveriet fortsätter att även förstöra de övriga växlarna.
Men visst vill man komma hem, men det kan bli onödigt dyrt.;)
 
Sv: Växellådsras

Vet inte men så var det på dom gamla Ducatina samma låda på samtliga motorer, därför rasade dieslarna oftare än bensinarna pga av större moment. Allt enligt Bossings undrar som sagt hur man förstärkt lådorna på 160 o 177 hästarna med dom enorma vikterna som vissa bilar ligger inne i med större chassie.
 
Sv: Växellådsras

Vet inte men så var det på dom gamla Ducatina samma låda på samtliga motorer, därför rasade dieslarna oftare än bensinarna pga av större moment. Allt enligt Bossings undrar som sagt hur man förstärkt lådorna på 160 o 177 hästarna med dom enorma vikterna som vissa bilar ligger inne i med större chassie.

Om man dessutom chippar en 3-litersdiesel så att man får ännu högre vridmoment på ännu lägre varv och sedan drar på sexan i stället för att växla, är nog ett växellådsras nästan förprogrammerat. Högt vridmoment och låga varvtal är gift för växellådor. :confused:
 
Sv: Växellådsras

Det är en 2009. Manuell 6-växlad 160hk
 
Tillbaka
Toppen