• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellådsproblem

janoingrid

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
5386
Medlemskap
2025
Har problem med automatlådan (robotlåda) på min Hymer från 2019 uttagen -21 med Fiatmotor. Bilen har gått 3.500 mil nu och har haft återkommande problem med växellådan. Problemet är att den blir kraftlös och växlar inte upp utan blir kvar i läge 1. Genom att göra bilen strömlös fungerar det som vanligt igen.
Är det någon som haft liknande problem och hur löstes det i så fall?
Bifogar bild på felkoden.

Bilagor

• IMG_5014.jpeg
    IMG_5014.jpeg
    4,9 MB · Visningar: 95

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Felkoden pekar mot robotens styrenhet, men texten om mekanisk länkning förvirrar.

En koll i verkstadshandboken eLearn gav inget annat tips för den felkoden än att kontrollera styrenheten och byta ut om den är trasig.

Alasjö

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
17998
Medlemskap
2025
Detta händer på min 2019 också. Men det är då man råkar komma åt gaspedal och bromspedal samtidigt. Då går automatiken ner i ett säkerhetsläge. Man får vara försiktig då man kör med storstövlarna på

Toppen