• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellådsproblem

janoingrid

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
5386
Medlemskap
2025
Har problem med automatlådan (robotlåda) på min Hymer från 2019 uttagen -21 med Fiatmotor. Bilen har gått 3.500 mil nu och har haft återkommande problem med växellådan. Problemet är att den blir kraftlös och växlar inte upp utan blir kvar i läge 1. Genom att göra bilen strömlös fungerar det som vanligt igen.
Är det någon som haft liknande problem och hur löstes det i så fall?
Bifogar bild på felkoden.

Bilagor

• IMG_5014.jpeg
    IMG_5014.jpeg
    4,9 MB · Visningar: 107
Felkoden pekar mot robotens styrenhet, men texten om mekanisk länkning förvirrar.

En koll i verkstadshandboken eLearn gav inget annat tips för den felkoden än att kontrollera styrenheten och byta ut om den är trasig.

Detta händer på min 2019 också. Men det är då man råkar komma åt gaspedal och bromspedal samtidigt. Då går automatiken ner i ett säkerhetsläge. Man får vara försiktig då man kör med storstövlarna på

Tack, hört tidigare av en husbilskompis att det kunnat hända. Jag är ganska säker på att jag haft fötterna på rätt pedal men man vet aldrig. Gjort anmälan till försäkringsbolaget och haft bilen på verkstad för att gå igenom felkoderna. Väntar på vad de kommer fram till och hur man ska gå vidare.
Tack för svaret

Detta händer på min 2019 också. Men det är då man råkar komma åt gaspedal och bromspedal samtidigt. Då går automatiken ner i ett säkerhetsläge. Man får vara försiktig då man kör med storstövlarna på
Det kan också vara en dålig givare/brytare till bromspedalen. Många har en funktion för bromsljusen och en funktion för motor/växellåda.

Tillbaka
Toppen