• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Växellådsproblem Rapido 1990

Ford30

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Varberg
HBK-Nr
39113
Medlemskap
2024
Hej!
Jo, Nu har jag problem att få tag på en växellåda till min gamla Rapido med Renault chassi från 1990!
Vet någon en 5-vxl. låda typ NE3051 eller en med liknande utväxling som skulle kunna passa?
Själva grundfordonet är Renault Trafic T30 med bensinmotor och v-lådan borde finnas i flera modeller.
Mycket tid är nerlagt på att söka överallt på nätet.....
Sökte först olika databaser här hemma och sedan ute i Europa men ingen lycka där heller!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej jag har tittat runt lite och tvivlar inte alls men finns det ingen annan benämning på lådan för så stendött gensvar på växellåda NE 3051 Renault m.m. har jag sällan sett. Det dyker upp ventiler och halsband, någon del till en Bentley m.m. på numret, men nästan stendött för övrigt.
Försöker man på annat sätt så visas benämningen NE3051 som saknad med ett tvärstreck.
På renoverade så finns det mest till nyare bilar tillsammans med OPEL och Nissan men då heter de PK eller PF och verkar bara vara till dieselmotorer.
Utbytesväxellåda, Renoverad växellåda till Renault

Sorry. M.v.h. JANKRO.
 

Ford30

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Varberg
HBK-Nr
39113
Medlemskap
2024
Hej, NE3 xxx lådan finns i någon beg. version för diesel motorer och med kopplingsgaffel på vänster sida. Detta fungerar inte......
Skall kolla med ditt förslag också!
Mvh. Lasse
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej!
Jo, Nu har jag problem att få tag på en växellåda till min gamla Rapido med Renault chassi från 1990!
Vet någon en 5-vxl. låda typ NE3051 eller en med liknande utväxling som skulle kunna passa?
Själva grundfordonet är Renault Trafic T30 med bensinmotor och v-lådan borde finnas i flera modeller.
Mycket tid är nerlagt på att söka överallt på nätet.....
Sökte först olika databaser här hemma och sedan ute i Europa men ingen lycka där heller!
 
Toppen