• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellådsolja

F

F.d. 52920

Guest
Hur är det med smörjningen av 5ans växeln när bilen stått ute i ca-20 grader några dagar och oljan är trög.Bör man undvika att använda 5an första milen tills oljan blivit lite varm?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Växellådsolja

Jag har också funderat på detta med kyla och 5:ans växel. Min bil är utrustad med en Webasto dieselvärmare med telestart som används för att fjärna isen från vindrutan kalla morgnar. Mycket mockligt med telestart då.

Jag vet inte riktigt hur Webaston fungerar och undrar om den värmer motorns kylvatten och därmed motorn och kanske även växellådan i viss mån. Kör man Webaston utan att sätta på fläkten i bilen så kanske oljan i både motor och växellåda värms upp en del vilket då skulle minska kallstartsslitaget på motorn och kanske också växellådan.

Någon som vet?

Jappe
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsolja

Hur är det med smörjningen av 5ans växeln när bilen stått ute i ca-20 grader några dagar och oljan är trög.Bör man undvika att använda 5an första milen tills oljan blivit lite varm?

Hej folke.

Jag skulle köra en mil på 4an innan jag la i 5an, med tanke på tidigare växelådsproblem.

Jägarn:p
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Växellådsolja

Hej folke.

Jag skulle köra en mil på 4an innan jag la i 5an, med tanke på tidigare växelådsproblem.

Jägarn:p

Jo det kan nog vara en bra ide,misstänker att oljan blir mycket mer trögflytande vid sträng kyla,även om det är syntetolja.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Växellådsolja

Jag har också funderat på detta med kyla och 5:ans växel. Min bil är utrustad med en Webasto dieselvärmare med telestart som används för att fjärna isen från vindrutan kalla morgnar. Mycket mockligt med telestart då.

Jag vet inte riktigt hur Webaston fungerar och undrar om den värmer motorns kylvatten och därmed motorn och kanske även växellådan i viss mån. Kör man Webaston utan att sätta på fläkten i bilen så kanske oljan i både motor och växellåda värms upp en del vilket då skulle minska kallstartsslitaget på motorn och kanske också växellådan.

Någon som vet?

Jappe
Jappe. Tror inte du får så mycket värme av webaston till v-lådan. Värmen från motorn skall ju överföras via svänghjul o koppling innan lådan. Olle.;)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Växellådsolja

På en bandvagnskurs i älvdalen frös vi in oljor av olika viskositeter och användningsområde i småflaskor ett antal timmar.
Du blir häpen när du senare försöker hälla ut dom. Använder man motorvärmare blir det varm motorolja och frusen växellådsolja. Dett mynnade ut i att jag numera inte belastar mina fordon i starten utan låter det rulla iväg på tomgång dom första hundra metrarna därefter ökar jag hastigheten sakta. Femmans växel på den gamla Fiatlådan tar nog stryk när det är minusgrader. Ännu ett skäl till att inte köpa en bil som gått på vintern. (Vilket jag haft ett inlägg tidigare om)


Gurra
 
F

F.d. 10980

Guest
Sv: Växellådsolja

Med denna inställning hur gör ni med era personbilar?!! Det är numera syntetolja i växellådorna. De tjocknar inte så mycket, men skröner består!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Växellådsolja

Med denna inställning hur gör ni med era personbilar?!! Det är numera syntetolja i växellådorna. De tjocknar inte så mycket, men skröner består!

Jag kör givetvis som jag skriver i mitt inlägg här över"De tjocknar inte så mycket" Kanske inte men de tjocknar tillräckligt:cool: Skrönor eller myter :confused: menar du detta:"En skröna är en personligt hållen berättelse med passande överdrifter, vilka förstärker berättelsen. En skröna kan ofta vara direkt osann, men är underhållande" Taget ur Wikipedia. Kul att du såg mitt inlägg underhållande.

Gurra
 
Toppen