F
F.d. 52920
Guest
Hur är det med smörjningen av 5ans växeln när bilen stått ute i ca-20 grader några dagar och oljan är trög.Bör man undvika att använda 5an första milen tills oljan blivit lite varm?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hur är det med smörjningen av 5ans växeln när bilen stått ute i ca-20 grader några dagar och oljan är trög.Bör man undvika att använda 5an första milen tills oljan blivit lite varm?
Hej folke.
Jag skulle köra en mil på 4an innan jag la i 5an, med tanke på tidigare växelådsproblem.
Jägarn![]()
Jappe. Tror inte du får så mycket värme av webaston till v-lådan. Värmen från motorn skall ju överföras via svänghjul o koppling innan lådan. Olle.Jag har också funderat på detta med kyla och 5:ans växel. Min bil är utrustad med en Webasto dieselvärmare med telestart som används för att fjärna isen från vindrutan kalla morgnar. Mycket mockligt med telestart då.
Jag vet inte riktigt hur Webaston fungerar och undrar om den värmer motorns kylvatten och därmed motorn och kanske även växellådan i viss mån. Kör man Webaston utan att sätta på fläkten i bilen så kanske oljan i både motor och växellåda värms upp en del vilket då skulle minska kallstartsslitaget på motorn och kanske också växellådan.
Någon som vet?
Jappe
Med denna inställning hur gör ni med era personbilar?!! Det är numera syntetolja i växellådorna. De tjocknar inte så mycket, men skröner består!