• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellådsolja, mängd, överfyll, Omega 690

F

F.d. 30146

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 400000
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Ducato
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Växellåda
Ja hej på er igen!

Nu har jag läst (tror jag) alla inlägg om de krånglande växellådorna på Fiat, och då speciellt om krånglande 5 växeln.

Jag har en Fiat Ducato från 89, och jag vet att förra ägaren har överfyllt växellådan med olja, han berättade att verkstaden hade fyllt i c:a 1 liter mer än vad som står i instruktionsboken, detta gjordes efter ett växellådsras, så nu sitter det ny delar i 5:ans växel (som väl får anses vara en överväxel mer än en riktig växel) .
Metoden som användes för att få i extra olja beskrev han så här, verkstaden hade helt enkelt hissat upp husbilen i "framkant" i syfte att få oljan att rinna bakåt i lådan, lät väl troligt, men jag vet inte hur mycket man då måste lyfta upp.

Jag har inga missljud, och den växlar fint, men för att vara på den säkra sidan, om man nu kan någonsin vara det när det gäller växellådorna på Fiat, så tänkte jag byta olja i lådan. Jag tänkte jag skulle köpa oljan som heter Omega 690 och slå i, den har jag läst något inlägg om, och den verkar ju att fungera utmärkt, kan ju om inte annat, inte bli sämre än annan "smörja", visserligen dyr per liter, men vad gör man inte för att få "det bästa":twitcy:

Frågan är- om jag nu ändå tänkt att överfylla, med hur mycket då? Alltså jag vill veta totalmängden olja.

Ha det bra där ute
vägkung

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, som du skriver så finns det lite olika uppifter om överfyllnad.
Att tippa bilen bakåt för att hälla i 1L. mer än de 1,6L som skall i tycker jag verkar överdrivet och skulle väl nästan kunna få oljan att läcka ut ur oljestickan om O-ringen inte tätar helt, eller kanske genom ventilationen.

Jag har försökt att läsa så mycket som möjligt om oljenivån och kommit fram till att det finns lite olika märkningar på oljestickorna, det påstås att någon modell blev felmärkt och därav kom "ryktet" om överfyllnad på tapeten.

Men om du drar upp oljestickan ur lådan så borde du, om man mäter från stoppflänsen/hatten på stickan och ner, ha originalmärken ca. 9cm. ner.
Rek. nytt sträck brukar oftast i stället vara ca. 6,5cm. nedanför stoppflänsen. Då har du bara några dl. mer än de 1,6L som skall vara. Det finns även rek. på ett sträck ca. 5cm. nedanför stoppflänsen.

Pesonligen tror jag att det kan vara lagom att som mest hälla i 2L och se om nivån är något högre än det "nya" sträcket på 6,5cm. eller ungefär 5cm. ner, och nöja sig med det.
Du måste åka en bit och sedan låta bilen stå en stund innan du kan kolla nivån, för oljan kanske inte rinner ut till femman växel direkt, så nivån på stickan stämmer inte efter fyllning.
Du har två pluggar för att släppa ut oljan ur lådan, men det vet du väl redan :).

Om det sedan hjälper något vet i sjutton, för ingreppskuggen blir ju inte starkare av mer olja, men å andra sidan så gör det säkert mer nytta än skada med lite extra seg olja som stötdämpare mellan metalldelar.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 30146

Guest
Hej!

Du har helt rätt, ingreppskuggen blir inte starkare av mer olja, men oljan har ju också en annan betydelse, förutom den rent smörjande, nämligen en kylande egenskap, och då kan man, om inte annat, tänka sig att den kylande egenskapen i oljan bli bättre med lite mer olja i lådan, och kanske en s.k högkvalitativ olja får lådan att hålla bättre.

Jag har aldrig tidigare mekat med husbil i allmänhet, och i synnerhet inte Fiat, men nu har jag ju köpt en husbil av det märket, det är därför jag undrar.
Och eftersom jag aldrig mekat med Fiat vet jag inte heller att lådan har två avtappningspluggar, och då blir frågan varför, och var sitter dessa två pluggar? Jag kan visserligen krypa under och kolla, men det vore trevligt att veta var de sitter innan jag börjar med urtappningsförsöket.

Jag har ofta tänkt på vad säljaren sa om överfylld låda. Det första jag tänkte på var- om nu husbilen lyftes upp i framkant för att få i mer olja, ja då är ju risken stor att oljan rinner ur i hålet för stickan när man väl sänker ner bilen i planläge, för på säljaren lät det som att c:a 2-liter kan inte hällas i när husbilen stod i planläge, alltså måste det ju betyda i rimlighetens namn att oljan riskerar att rinna ur hålet för stickan, eller tänker jag helt fel nu?

Enligt vad du säger "citat"- Men om du drar upp oljestickan ur lådan så borde du, om man mäter från stoppflänsen/hatten på stickan och ner, ha originalmärken ca. 9cm. ner.
Rek. nytt sträck brukar oftast i stället vara ca. 6,5cm. nedanför stoppflänsen. Då har du bara några dl. mer än de 1,6L som skall vara. Det finns även rek. på ett sträck ca. 5cm. nedanför stoppflänsen.

Ja då blir det ju typ 2-liter olja i lådan ändå, och detta utan att man höjer bilen i framkant, men jag får väl helt enkelt kolla mängden som blir urtappad.

En annan sak jag reflekterade över när säljaren berättade att lådan var överfylld, var att olja expanderar ju, och jag tänkte att det inte är bra för packboxar och andra tätningar/packningar, expansion av olja skapar ju också tryck, och trycket måste ta vägen någonstans, och det betyder nästan alltid att packboxar/packningar får ta stryk.

Avslutningsvis, återkom gärna med var de två pluggarna sitter någonstans på lådan, och var fyller man på oljan?

Tack för ditt engagemang.
vägkung

F

F.d. 29925

Guest
Vanligtvis så behöver man inte överfylla växellådor då det räcker med att kuggarna "doppas" i oljan som fastnar och smörjer kontaktpunkterna mellan kuggarna.
Fiats femte växel saknar denna "doppfuktion" utan olja "svättes upp" från andra kuggar i en ränna som den vägen smörjer femmans drev. Jag misstänker att om man överfyller lådan med allt för mycket olja då kan oljeförsörjningen till "rännan" bli lidande. Så för egen del blir det bara mellan 2 till 3 dl.

(men det är klart har man missljud i lådan så kan man nog bli av med dem i viss mån, i alla fall tillfälligt.)

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Fyller 1.8 L helsyntetisk växellådsolja i lådan, Har nu rulla 16000 mil.
Beträffande avtappningspluggarn ser man do m lätt underifrån den lägsta tömmer diffen.

Om växellådan har fått nya drev till 5an behöver du nog inte vara orolig, bättre material och härdning i nya drev.

För att spara lådan inte full gas i långa uppförsbackar, växla till 4 an istället.

Jägarn

Carina Blom

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2025
Sedan juli 1989 har alla dessa växellådor, som har 4 och 5 växlar, även vår från 1986, fått ökad volym från 1,25 liter, till 1,6 liter. Det tycks fungera bra för oss,vi har bytt det 5:e drevet i rent förebyggande syfte, förövrigt har den gått 42.000 mil.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan igen, du har ju redan fått svar på det mesta. Men vi tar väl lite till.
-------------------------------------------------------------------------------
"två avtappningspluggar, och då blir frågan varför"

---Det finns mellanväggar inne i lådan därav flera pluggar för att få ut allt.---
-------------------------------------------------------------------------------
"Jag har ofta tänkt på vad säljaren sa om överfylld låda. Det första jag tänkte på var- om nu husbilen lyftes upp i framkant för att få i mer olja, ja då är ju risken stor att oljan rinner ur i hålet för stickan när man väl sänker ner bilen i planläge, för på säljaren lät det som att c:a 2-liter kan inte hällas i när husbilen stod i planläge, alltså måste det ju betyda i rimlighetens namn att oljan riskerar att rinna ur hålet för stickan, eller tänker jag helt fel nu?"

---Oljestickan sitter i bakkant av lådan så risken att det läcker ur oljestickan är större när bilen lutar bakåt, än i planläge. Dessutom så är påfyllningshålet (backkontakten) den högsta punkten på själva lådan, så luta bilen bakåt låter vimsigt och onödigt, för blir det så mycket olja i lådan så borde den rinna ut ur ventilationen när bilen tippas ned igen och dessutom hindra luften att ventilera lådan.... Kanske bilförsäljarsvammel igen ?
Under 2-liter går lätt i, men i ditt första inlägg stog det 1-liter mer än normalt och då är vi ju uppe i 2,6-liter.---
-------------------------------------------------------------------------
"En annan sak jag reflekterade över när säljaren berättade att lådan var överfylld, var att olja expanderar ju, och jag tänkte att det inte är bra för packboxar och andra tätningar/packningar, expansion av olja skapar ju också tryck, och trycket måste ta vägen någonstans, och det betyder nästan alltid att packboxar/packningar får ta stryk."

---Det finns en ventilation på lådan som man skall se till så den är öppen för att undvika över och undertryck i lådan.---
--------------------------------------------------------------------------------

"Avslutningsvis, återkom gärna med var de två pluggarna sitter någonstans på lådan, och var fyller man på oljan?"

---Det funkar inte så bra att lägga in bilder här, (gemet saknas i menyn..Varför, web ??)
Jag öppnar ett nytt ämne under -Sköt om husbilen- och kallar det -Oljemängd i äldsta lådan-, längre ner under kvällen, så får du bilder på allt.---
-----------------------------------------------------------------------------

M.v.h. JANKRO

F

F.d. 9344

Guest
Det här med 5:an växel på Fiat årgång äldre är nog mer ett problem för de som inte förstått att våra Husbilar är byggda på ett chassi som är från början är en lätt lastbil. Att köra lastbil och personbil är inte samma sak. Därför gäller att INTE segdra på växlarna. I med en lägre växlen när det börjar kännas som att motorn behöver mer varv.
Jag har överfyllt min -91:a med Redline olja på Mekonomenverkstad. De fick i ca 4DL mer än vad som skall vara i lådan. Om det är tillräckligt för att det skall "stänka" över mer på 5:an vet jag inte men min har gått 18000 mil och jag har inte märk något problem ännu. Nu har jag en liten sugdeisel i min, och kanske det inte frestar så mycket på kraftöverföringen därför att med den är det totalt omöjligt att ens försöka segdra i backarna. Jag kör dessutom aldrig på 5:an i farter under 60 km/H.
Jag tror/vet att det handlar om körteknik efter 31 år som yrkeschaffis men jag kan ha fel.
Vad jag hört så är bästa stället att "få i mer olja" i lådan att göra det genom att montera bort backkontakten och där fylla i oljan,

kingolsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
6275
Medlemskap
2026
jag har en bil i din ålder fast en peugeot. enligt min värkstad så har jag en fiat låda i min bil. där ska man fylla på olja genom backljus kontakten. och på kvittot så har dom hällt på 1.5l olja i växel lådan på den. och i boken står det att det ska vara 1.25l olja. i växellådan.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, eftersom jag är nyfiken på det mesta när det gäller mekaniska ting och det har handlat om nivåer och ett underligt påstående av en försäljare om att tippa bilen bakåt för att få i mera olja som jag tyckte verkade helskumt och dumt, så lade jag mig under bilen med ett måttband och försökte mäta nivåerna ungefär.

Backkontakten som man skall fylla genom är placerad på den högsta nivån som jag påstog i texten ovan. Så tippa bilen skulle inte göra någon skillnad alls.
Inte nog med det, rätt nivå på oljestickan ligger ca. 20cm. Ja, rätt skrivet, 2dm. lägre än backljuskontakten så fyller man till det är fullt där, så är totalt hela, både v.låda och slutväxel proppfullt....så glöm absolut det förfarandet, troligen risk för mindre explosion.
Det mesta av oljan ligger i slutväxeln och nivån i själva lådan verkar bara bli några cm. och med "nomal" överfyllning några cm. högre. Det handlar ju om att dreven skall doppas i olja och skvätta runt den, för god smörjning och inte vara helt dränkta i olja, för då börjar det gå tungt.
Dessutom så börjar då även packboxen till ingående axeln i lådan från kopplingen ligga under oljenivån med mycket större risk för läckage.

Så glöm underliga påståenden om jättehöga nivåer. Fyll som flera skrivit om, både här och på flera ställen.... max några dl. mer än de 1,6 Liter som finns i Fiats böcker och absolut inte mer än 2 Liter, och då hamna på en nivå ca. 5 till 6,5 cm. under oljestickans hatt som mina bilder här... http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/468601 ...visar.

kingolsson, det är samma låda i alla bilar mellan -82 till -94 antingen det står Fiat, Peugeot, Citroën eller Talbot på grillen. Om det är bensinmotor i den så är det samma Peugeot motor med lite olika Hk. i alla. Dieselmotorerna finns av lite olika modell och utförande lite beroende av vad som står på grillen.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 3998

Guest
2 liter kan man slå i . Mer än det så börjar det att rinna ut .
Redline oljan är bra och prisvärt fungerar bra i dom här lådorna .
Har själv kört 6000 mil nu

F

F.d. 30146

Guest
Hej!

OK, då vet jag. Men vad hände med lådorna efter 94? Blev de "opåverkbara" för segdragning på låga varv då?
Och vad hände med utväxlingen? Jag frågar pga att min varvar utöver sig vid typ 90KMH, vill ju kunna köra i normal landsvägsfart utan att man upplever att motorn varvar ihjäl.
Och passar 94-lådorna rakt av på modeller före 94? Och hur är det med nyare lådor, alltså lådor efter 94, passar de på äldre modeller? Om inte, vad skall till för att de ska passa, eller går det inte?

vägkung

Toppen