F
F.d. 30146
Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 400000
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Ducato
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Växellåda
Ja hej på er igen!
Nu har jag läst (tror jag) alla inlägg om de krånglande växellådorna på Fiat, och då speciellt om krånglande 5 växeln.
Jag har en Fiat Ducato från 89, och jag vet att förra ägaren har överfyllt växellådan med olja, han berättade att verkstaden hade fyllt i c:a 1 liter mer än vad som står i instruktionsboken, detta gjordes efter ett växellådsras, så nu sitter det ny delar i 5:ans växel (som väl får anses vara en överväxel mer än en riktig växel) .
Metoden som användes för att få i extra olja beskrev han så här, verkstaden hade helt enkelt hissat upp husbilen i "framkant" i syfte att få oljan att rinna bakåt i lådan, lät väl troligt, men jag vet inte hur mycket man då måste lyfta upp.
Jag har inga missljud, och den växlar fint, men för att vara på den säkra sidan, om man nu kan någonsin vara det när det gäller växellådorna på Fiat, så tänkte jag byta olja i lådan. Jag tänkte jag skulle köpa oljan som heter Omega 690 och slå i, den har jag läst något inlägg om, och den verkar ju att fungera utmärkt, kan ju om inte annat, inte bli sämre än annan "smörja", visserligen dyr per liter, men vad gör man inte för att få "det bästa"
Frågan är- om jag nu ändå tänkt att överfylla, med hur mycket då? Alltså jag vill veta totalmängden olja.
Ha det bra där ute
vägkung
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 400000
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Ducato
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Växellåda
Ja hej på er igen!
Nu har jag läst (tror jag) alla inlägg om de krånglande växellådorna på Fiat, och då speciellt om krånglande 5 växeln.
Jag har en Fiat Ducato från 89, och jag vet att förra ägaren har överfyllt växellådan med olja, han berättade att verkstaden hade fyllt i c:a 1 liter mer än vad som står i instruktionsboken, detta gjordes efter ett växellådsras, så nu sitter det ny delar i 5:ans växel (som väl får anses vara en överväxel mer än en riktig växel) .
Metoden som användes för att få i extra olja beskrev han så här, verkstaden hade helt enkelt hissat upp husbilen i "framkant" i syfte att få oljan att rinna bakåt i lådan, lät väl troligt, men jag vet inte hur mycket man då måste lyfta upp.
Jag har inga missljud, och den växlar fint, men för att vara på den säkra sidan, om man nu kan någonsin vara det när det gäller växellådorna på Fiat, så tänkte jag byta olja i lådan. Jag tänkte jag skulle köpa oljan som heter Omega 690 och slå i, den har jag läst något inlägg om, och den verkar ju att fungera utmärkt, kan ju om inte annat, inte bli sämre än annan "smörja", visserligen dyr per liter, men vad gör man inte för att få "det bästa"

Frågan är- om jag nu ändå tänkt att överfylla, med hur mycket då? Alltså jag vill veta totalmängden olja.
Ha det bra där ute
vägkung