• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Löst Växellådsolja Ducato 244 2002-2006

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Jag har sökt runt och försökt få klarhet i vilken olja som är rätt till min husbil en 2003 års 2.8 JTD manuell 5 växlad.
Jag får motstridiga uppgifter beroende på vart jag söker.

Enligt instruktionsboken i bilen Tryckt 2002 på Svenska (bilen är Italien import så inte helt rätt bok)
Tutela Car ZC 75 Synth (75W-85 GL5 EP) *Edit* ska vara 75W-80

Enligt Engelsk bok. (Denna bok anger separat spec för bakaxel där ska det va GL5 Med EP)
Tutela Car Matryx (75W-85 GL4) Tror denna är ersatt av Technyx ?

Enligt Petronas som är fiats hovleverantör ska växellådan ha
Tutela Transmission Car Technyx (75W-85 GL4+)

Det är ju inte bra å köra EP i en låda som har gula metaller vilket gör att jag blir osäker på vad det ska vara.
Varför anger man i Sverige GL5, England GL4, å Petronas GL4+ ?

Oavsett vilken leverantör man väljer Castrol, Mobil, Redline, Omega, Valvoline, Petronas så är ju problemet de motstridiga uppgifterna....
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
När kom tredje generationens lådor, som nämns?
-------------------------
Hejsan som redan nämnts så kom lådan -02.
Men vi kan ta en liten sammanfattning av lådskiften.
Det skedde samtidigt som det kom nya karosser, men en del husbilar har ju helintegrerad husbilskaross och kan då vara lite anonyma.

Första generationen ca. -82 till -94 har växelspaken på rattstången.

Andra generationen ca. -95 till -01 har växelspaken "på instrumentpanelen" och känns igen på att backväxeln ligger "till höger och bakåt" på spaken.

Tredje generationen ca. -02 till -06 har växelspaken "på instrumentpanelen" och känns igen på att backväxeln ligger "till vänster och framåt" på spaken.

Sedan när de sexväxlade lådorna började komma så blev det en annan konstruktion inuti. Troligen för att kunna hålla lådorna så korta som möjligt trots sex växlar plus backväxeln så finns alla växlar inne i samma utrymme till skillnad från de äldre där femte växeln har ett eget utrymme bak på lådan.
Så det är en ingående axel, och istället två utgående axlar som delar på växeldreven på den sexväxlade för att korta av lådan.

Fördelen med de femväxlade lådorna och den bråkande femte växeln är att det är jättelätt att byta dreven och resten av delarna till femmans växel genom att bara ta bort locket bak på lådan och skifta drev utan några större övriga åtgärder. Första generationens låda är lite besvärligare än de två andra, men behöver inte heller tas bort ur bilen för drevbyte.

M.v.h. JANKRO.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Det stämmer att det kan vara svårt att se vad det är för årsmodell på chassiet på helintegrerade bilar, det är inte ovanligt att det skiljer både ett o två år mot uppgiven årsmodell på husbilen. Så det är något att se upp med, inte bara för v-lådans skull utan även allt annat som miljöklass mm. Speciellt viktigt är det ju vid dom stora brytpunkterna på Ducaton. 95,02,07,12,15,17.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Åter till Frågan.

Jag söker INTE någon specifik produkt utan det är just vilken Klassning/Godkännande oljan ska ha.
Det finns säkerligen många jättebra och även Dyra produkter som överträffar originalet det är inte det jag är ute efter.

Vart iaf i kontakt med Fiats Suport i Italien. Skrev en fråga gällande växellådsoljan Just gällande 2002-2006 dvs 3 gen växellåda.
Blev Uppringd av en trevlig "tekniker" ja eller vad vi ska kalla det.
Teknikern fick först lämna det vidare till en kolega som skulle vara mer insatt. Den teknikern viste inte.
Så vidare till nästa. Som inte heller viste.
Fick rådet att fråga på minst 2 olika Fiat Professional verkstäder. å säger dom olika skulle jag ringa till fler....

Dessa Rek finns att tillgå på respektive hemsida

Petronas GL4 Plus 75w85
Shell GL-4, GL-5 75W-90
Valvoline GL4 Plus 75w80
Mobil Ingen rekommendation
Castrol GL4 75w90 Mekonomen Rekommenderar en annan Castrol GL5 olja ?
Luk Oil OE Produkt
Elf GL4 75w80
Total OE Produkt
Q8 GL4/GL5 75w90 75w140 ?
MPM Oil GL5 75W85
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Trodde det hade framgått att du kan använda vilken som av uppräknade produkter. Bara specen är minst. GL4 så funkar det.

Både och
Vad jag har fått förklarat för mig så påverkar EP tillsatser som krävs i GL5 även sljäva funktionen av själva synkroniseringen dvs den är "halare" varvid hastighetsanpassningen av drevet kan påverkas.
även LS tillsatser påverkar synkroniseringen negativt.
Liksom för tjock olja.

Varför jag är så envis å vill veta beror på min bakgrund där jag har fått lära mig att hålla isär GL4 och GL5.
Antingen är oljan 4 eller 5 inte både och. I min värld är det två helt olika saker som inte ska förväxlas.
Att GL5 överträffar GL4 är det ingen diskussion däremot är den kanske olämplig på grund av sitt innehåll.

Tilläg: Jag slog i Mobil SHC 75w90 Gl4 i växellådan när jag bytte första gången efter att ha kollat på mobils oljeväljare. Efter samtal med Mobil då jag redan då var osäker på vilken olja det skulle vara slutade det med att dom sa åt mig att tappa av oljan igen då dom inte kunde stå bakom att rekommendationen stämde.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Du har helt rätt i ditt tänk en GL4 olja är ett bättre val i detta fall, den hade jag oxå valt. Men om en tillverkare rekommenderar sin GL5 så kommer det att fungera oxå. Det är så kallad spärrsynkronisering i Fiat lådan som inte är så känslig för GL5 oljans försämring (halare) som en låda med kona som bromsar drevet. Kör på en bra GL4 olja om du vill ha ett råd. Ang. tjocklek på oljan hade jag nog inte valt en 140 olja om jag kör på vintern, men ett bättre val på sommarsemestern ner mot medelhavet med lite långa autobahn etapper o alp körning. Hoppas du blir lite klokare nu.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
För påfyllning går det åtminstone på årsmodell 2005 att använda ventilationshålet på växellådans ovansida. Om man först plockar bort luftrenaren finns under den en svart plasthuv/"kapsyl" som man pillrar bort rakt upp, t.ex. med en mejsel. Påfyllning kan ske med hjälp av tratt med slang, t.ex. Biltema 191487. Bifogar en detaljbild som visar den svarta huven ovanför ventilationshålet. Man får hälla sakta för öppningen är inte så stor. Om jag minns rätt är det 2,7 liter som skall i, men den uppgiften finns säkert i andra trådar på forumet.

Ventilation växellåda.JPG
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Det räcker med Gl 4 spec på oljan, det finns ingen gulmetall i lådan så det funkar med Gl 5 EP oxå. Det är ingen jätte stor skillnad på 85 o 140 heller, är ett annan skala på v- låds olja o motorolja. Köp en olja som du är bekväm med byt minst vartannat år o fyll ca en cm över strecket på stickan i lådan kolla så det inte läcker så kommer det att fungera bra. Det viktiga är att det finns olja i lådan, problemet är att det ofta läcker lite med dålig smörjning till 5:an med haveri på den som följd. Att det finns olja är viktigare än sort o kvalite.

Jag läste igenom tråden en gång å blev lite fundersam.
Är du helt 100 på att det inte finns några gula metaller i lådan?
Kollar man Reservdelar till växellådan så är iaf 9467633588 1-2 synkringar gjorda av någon form av gul metall. likaså 9567437888 3-4 synk som ser ut att vara en 3 delad Konisk historia liknande den som Volvo använder i sina M56 lådor.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Nu har jag plockat av locket till 5ans växel på min låd.
Skiftgafflen är av någon sorts mässing.
Synkringarna på 5an är yttre och inre av Gul metall medans den mittersta är av stål.
Ringarna är koniska.
Spärrsynkronisering som Topaz nämner känner jag inte till.
Men den som sitter i min växellåda är iaf av standard typ.

Varvid GL4 borde vara rätt spec
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Jag hade den äldre lådan i huvet när ja skrev, var ju alltid den man rev i. Från -02 var det ju aldrig några vxl-låds problem. Ser oxå att det är en annan typ av synkning typ dubbel. Men slutsatsen angående olja blir ju densamma för det.GL4 är rätt val.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Technyx 75w-85 GL-4 plus är Petronas rekommendation och dom är ju Fiats "originalolja"
Så den oljan är och bör med säkerhet va rätt då den troligen är lite bättre än en ren GL4 men ändå inte GL5 med EP.
 
Toppen