• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellådshaveri

A

Argos9595

Guest
Så har vi äntligen fått tillbaka våran husbil med ny växellåda.
Växellådan gick när vi skulle köra upp till stockholm i vecka 28, det small bara till så la 6:ans växel av. Körde på 5:an till närmsta mack. Såg ingenting. Vi tar hem husbilen till Bromölla, d.v.s vi chansade på att den skulle ta oss ända hem, men nere i Ljungby der small 5:ans växel.
Nåja, vi tog oss hem på de resterande växlarna men fy fan va det rasslade om lådan.

Ja kör upp den till Kylinge Bil (Autoriserad Fiat verkstad för husbilar). Sedan kontaktar jag Mitt försäkringsbolag IF, de tog på sig skadan med 1000 kr i självrisk. Men efter ett tag så visade det sig att jag skulle betala 9443 kr i självrisk vilket ja tyckte var väldigt märkligt.

efter en diskution med IF så fick jag ändå betala 9443 kr. Jaha tänkte jag, då kontaktar ja väl Fiat då:
Ja tog kontakt med Fiat men de kunde inte stå för skadan eftersom inte de har tagit in bilen till sverige. Du får kontakta firman i sverige där du köpte bilen. Hmm märkligt tyckte jag.
Jag tog kontakt med Henrik L Bil & Husbil i Eskilstuna deär ja har köpt bilen varpå han sade direkt att jag tar på mig 50% av din svälvrisk. Va bra tyckte jag, men sa Henrik, ja kommer även att Kontakta Fiat jag också för att höra vad de säger till mig.

Bilen är en Burstner 2010 och har gått 1500 mil.
Så nu får jag nog snart besked från Henrik så får vi höra vad Fiat har sagt till honom......spännande.

Tack för ordet:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Växellådshaveri

Så tråkigt och alltid detta dividerande om vem som skall ta sitt ansvar när det finns en maskinskadeförsäkring skit samma vem som sålt den. Sen undrar jag vad som skiljer på en låda i 130 motorn eller dom större 3 liters maskinerna. Misstänker att det kan vara samma men som sagt vet jag inte om det skulle vara så. Bara FIAT eller deras serviceställen kan svara på det, för det är stor skillnad på vikter och vridmoment mellan dom olika drivlinorna. På den gamla Ducaton som fanns med bensin var det samma låda som dieseln fick jag lära mig och det skilde en hel del på vridmoment och vikt även på den tiden.
 
F

F.d. 14497

Guest
Sv: Växellådshaveri

hej
jag råkade ut för samma, på väg hem från Spanien i slutet av april, kunde bara köra på 2:an, 3,4. Stanade till i Lyon för att fixa detta, men dom ville ha 5-6 dagar på sig dels att få hem delar, och vad skulle jag bo under tiden? det hade nog löst sig, men jag ville vidare, så jag frågade om jag kunnde köra på 4:an runt 80 kan jag ta mig till Danmark då,Odense för där hade jag bekant som kunde härbergera mig i dagar 5. och det var Ok enl. verkstan.
Väl i Odense och verkstan inga problem, dom tog kontakt med Fiat, garantireperation jag takar för detta, har ingen aning vad det kostade, hämtade bilen efter 4 dagar och sen dess allt bra. Årsmodell 2010, och då körda mil 1974.

...............................//lowelowe med :dog:Ante
 
J

Jarn

Guest
Sv: Växellådshaveri

Vad var motiveringen till att självrisken blev 9443:- i stället för 1000:- ?
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Växellådshaveri

Ja det blev jag aldrig klok på. Hon babblade på om att bilen är mindre än 3 år gammal å bla bla bla.
-De du säger sa jag, att om bilen varit helt ny från fabrik så hade självrisken varit 1000kr.
-Ja svarade hon.
- Ja ska bara tala om att jag ska byta försäkringsbolag. de verkar vara bra så länge man betalar. Men o andra sidan så är ju det här egentligen ett ärende för Fiat enligt mig.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Växellådshaveri

Det står på deras hemsida 1 000 kr + 20 % av reparationskostnaden jag skulle nog ringa igen och kolla detta,men kostade reparationen runt 45000:- så stämmer det.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Växellådshaveri

En vaxelllåd er en mekanisk konstruksjon, all mekanisk konstruksjon kan desverre ryke, også av korrekt bruk.
Det kan være støpefeil, maskineringsfeil, monteringsfeil, lagerfeil, feil i tannstikkemaskin, en operatør hos underleverandør som godkjente en maskinert del som hadde avvik i en pasningstolerance, en shims med herdefeil osv.....

Er i alle konstruksjoner enormt mange detaljer som kan feile.... desverre.....

:(
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Växellådshaveri

för att folk inte använder sina växellådor man skall inte ligga och sega i 6:an hela tiden för att man tror att den drar mindre Det finns 6 lägen för att man skall använda de ,annars kan man köpa automat.
 
F

F.d. 9242

Guest
Sv: Växellådshaveri

Så har vi äntligen fått tillbaka våran husbil med ny växellåda.
Växellådan gick när vi skulle köra upp till stockholm i vecka 28, det small bara till så la 6:ans växel av. Körde på 5:an till närmsta mack. Såg ingenting. Vi tar hem husbilen till Bromölla, d.v.s vi chansade på att den skulle ta oss ända hem, men nere i Ljungby der small 5:ans växel.
Nåja, vi tog oss hem på de resterande växlarna men fy fan va det rasslade om lådan.

Ja kör upp den till Kylinge Bil (Autoriserad Fiat verkstad för husbilar). Sedan kontaktar jag Mitt försäkringsbolag IF, de tog på sig skadan med 1000 kr i självrisk. Men efter ett tag så visade det sig att jag skulle betala 9443 kr i självrisk vilket ja tyckte var väldigt märkligt.

efter en diskution med IF så fick jag ändå betala 9443 kr. Jaha tänkte jag, då kontaktar ja väl Fiat då:
Ja tog kontakt med Fiat men de kunde inte stå för skadan eftersom inte de har tagit in bilen till sverige. Du får kontakta firman i sverige där du köpte bilen. Hmm märkligt tyckte jag.
Jag tog kontakt med Henrik L Bil & Husbil i Eskilstuna deär ja har köpt bilen varpå han sade direkt att jag tar på mig 50% av din svälvrisk. Va bra tyckte jag, men sa Henrik, ja kommer även att Kontakta Fiat jag också för att höra vad de säger till mig.

Bilen är en Burstner 2010 och har gått 1500 mil.
Så nu får jag nog snart besked från Henrik så får vi höra vad Fiat har sagt till honom......spännande.

Tack för ordet:

Hej!
Har du köpt en svensksåld Bürstner (första köpare från Bürstners Sveriges återförsäljare) så har ju Bürstner Argos 5 års totalgaranti och byte/rep utan självrisk, alltså kostnad 0 kr för växellådsbytet. Är den privatimorterad eller sidoimporterad är det förstås annorlunda.
 
Toppen