• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

växellåda

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
hej är det någon som vet om det är samma ut växling på back växel på 2010års modell som 2007 det rister vid backning ganska jobbigt har best ny bil glömde fråga säljarn om info 6växlar nu o fiat:twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: växellåda

Förstår inte vad ni har för problem med ristande vid backning har aldrig upplevt detta på min Fiat 08 med 6vxl men det måste bero på lameller eller handhavande vid start. Men skulle vilja veta vad problemet är som inte vi har på vår bil som har 2,3 130 hk.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: växellåda

hej tack för svaret det kan vara så att det var problem med 07 som david skriver problemet är hög utväxling på backen o dålig tryckplatta enl fiat dom tog några billar på garanti jag missade detta mvh håkan
Förstår inte vad ni har för problem med ristande vid backning har aldrig upplevt detta på min Fiat 08 med 6vxl men det måste bero på lameller eller handhavande vid start. Men skulle vilja veta vad problemet är som inte vi har på vår bil som har 2,3 130 hk.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: växellåda

När vi var i Österrike i april i år så lurade Bordatlas in oss i ett väldigt backigt område och när vi till slut såg ställplatsen så såg den väldigt trist ut så vi bestämde oss för att vända. Jag försökte backa tillbaka en bit uppför backen men det gick inte. Bilen orkade helt enkelt inte så för att inte bränna kopplingen var vi tvungna att fortsätta framåt.

Senare samma kväll kom vi så småningom till en mycket fin liten camping i Au an der Donau nära Linz, där vi pustade ut efter dagens prövningar. Nästa dag havererade växellådan i Graz. http://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/16731d1242058586-resan-till-venedig-med-bilder.pdf

Möjligen kan denna backmanöver varit en bidragande orsak till att växellådan rasade. Jag har aldrig varit med något liknande. De flesta bilar är ju råstarka när man backar. Vad säger expertisen?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: växellåda

Jag tycker att vi skall skicka frågan till Bossings i Linköping som säker vet hur klen lådan är, vet bara att Fiat inte kostar på bättre låda trots starkare motor och då kan man vara glad att man inte tog 3 litern motor med högre vrid. Men vad säger expertisen dom finns säker i buskarna, hör av Er.
MvH
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: växellåda

hej jappe jag laddade ner nytt program i datorn ,det var fina bilder o berättelse det är en mardröm att det skulle hända något sådant jag har ej varit utomlads med bilen pg av stopp men finns det inte tilllägsförsäkring mot sådant jag tror ej att det beror på backning men dom är känsliga vid segdragning på hög växel 5an känt fenomen min är 6växlad jag undviker segdragning, växlar hela tiden vid höga motlut
När vi var i Österrike i april i år så lurade Bordatlas in oss i ett väldigt backigt område och när vi till slut såg ställplatsen så såg den väldigt trist ut så vi bestämde oss för att vända. Jag försökte backa tillbaka en bit uppför backen men det gick inte. Bilen orkade helt enkelt inte så för att inte bränna kopplingen var vi tvungna att fortsätta framåt.

Senare samma kväll kom vi så småningom till en mycket fin liten camping i Au an der Donau nära Linz, där vi pustade ut efter dagens prövningar. Nästa dag havererade växellådan i Graz. http://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/16731d1242058586-resan-till-venedig-med-bilder.pdf

Möjligen kan denna backmanöver varit en bidragande orsak till att växellådan rasade. Jag har aldrig varit med något liknande. De flesta bilar är ju råstarka när man backar. Vad säger expertisen?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: växellåda

Jag har varit väldigt noga med att undvika segdragning på alla växlar och i synnerhet på femman men eftersom jag köpte bilen begagnad så kan ju den tidigare ägaren gjort sig skyldig till detta. De bränsleförbrukningssiffror han redovisade i husbilspärmen stärker min misstanke därvidlag. Jag kommer inte ner på hans förbrukning hur jag än bär mig åt.

Tilläggsförsäkring mot motor- eller växellådshaveri för en bil som gått längre än 10000 mil tror jag inte något försäkringsbolag är intresserat av. Jag kan ju glädja mig åt att mina reparationskostnader för bilen ändå är närmast försumbara jämfört med den årliga värdeminskningen för en ny bil. :)

Jappe
 
Toppen