• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Växellåda

Birger

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
35112
Medlemskap
2026
Har fått koden "Dual clutch transmission modul". Behöver detta innebära totalt växellåds haveri? Någon som har erfarenhet?
 
Jo, precis så är det. Var på Fiat verkstad igår och konstaterade att felet ligger i partikelfiltret. En av givarna visade -250 grader. Givaren var dessutom monterad utan den distansering som tillhör. Beställt ny givare som förhoppningsvis kommer i morgon. Får se om det är den eller kanske kabelbrott. Tack alla som engagerat sig.
 
Nu är givaren bytt men partikelfilter problemet kvarstår. Jag har felkod för glödstift också och nu menar Fiat att glödstifts problem kan orsaka problem i partikelfiltret. Alltså nu byte av glödstift. Det är ju sommar nu så glödstiften har begränsad uppgift
 
Nu är givaren bytt men partikelfilter problemet kvarstår. Jag har felkod för glödstift också och nu menar Fiat att glödstifts problem kan orsaka problem i partikelfiltret. Alltså nu byte av glödstift. Det är ju sommar nu så glödstiften har begränsad uppgift
Nu är givaren bytt men partikelfilter problemet kvarstår. Jag har felkod för glödstift också och nu menar Fiat att glödstifts problem kan orsaka problem i partikelfiltret. Alltså nu byte av glödstift. Det är ju sommar nu så glödstiften har begränsad uppgift

Glödstiften har förutom att hjälpa till vid kallstart (förglödning) även till uppgift att få upp motortemperaturen så snabbt som möjligt för att få igång optimal rening av motorns utsläpp.
Fungerar inte efterglödningen så förkortas livet både för diesel partikelfiltret samt katalysatorn.
 
Nu står jag på verkstad för tredje gången i sommar. Varje gång har den gått i limp mode utan förvarning. Denna gång också pga partikelfilter (fyllt till 98%) Tidigare har två spridare bytts, partikel sensor,(difftryck) och glödstift bytts. Märkligt verkstaden släckte denna gång koden och startade bilen utan ny felkod. Körde bilen ett par mil med datorn inkopplad. Bilen startade regenerering omgående och alla värden avseende temperaturer och tryck var helt ok. Resultat efter ca två mil partikelfilter gick från 98 till 15%. Alltså svårt att felsöka. Tacksam för ideer och tips.
 
Tillbaka
Toppen