• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Växellåda

TimmyF

HBK Intresserad
Kommun
Nyköping
Hej!

Har en Fiat ducato 2,8 från 2000.
Har ett skrammel/rassel från växellåda/koppling när man står på friläge (inte alltid) men försvinner när man kopplar ur eller lägger på lite gas. Har bytt växellådsolja med hjälpte inte. Lite metallspån fanns på oljepluggen.
Gäller nästan alltid vi kallstart och tycker de försvinner helt sen.

Tips och idéer ? Lagerras i lådan eller koppling ?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Du ställde inte några motfrågor och begärde en förklaring på "Hur menar du nu???", så jag kan skriva om det på HBK. vilket brukar vara jättekul. Hur lite pill med växelspaken skulle kunna göra att något med svänghjulet skulle kunna ge ljud ifrån sig och även ta bort ljudet verkar väldigt intressant och omöjligt, montro om han trodde att stödlagret snurrar när motorn står på tomgång och lådan är i friläge med kopplingen uppsläppt.
En rejäl förklaring hade i alla fall inte varit helt onödig och intressant.
Om säljaren funderade på att det vore möjligt med ett modernare dubbelmassesvänghjul som fladdrar, men det är ca. fem år för tidigt med din bil för att ha den 22.000:- lamellbytesvarianten i bilen. Men inte ens det borde kunna påverkas av lite rörelser med växelspaken.

Kan ha fel, men jag tror nog fortfarande på efter din undersökning, att smörjning och kanske en justering av mekanismen från spak till låda vore en bra början. Jag har aldrig gjort det och har inte heller några instruktioner. Kanske Sandstroem eller Montreal eller någon annan har en rep. bok med inställningar av mekaniken, för det känns som det skulle finnas något "glapp" så det inte räcker med neutralläge på spaken för att komma helt till neutral.
Det finns ju också kulor som är fjäderbelastade för att hålla axlarna till gafflarna i neutralläge. Vet tyvärr inte om man kommer åt dem lika enkelt utifrån på din låda som på de äldre.

Har du (eller verkstaden) kollat hur det ser ur där vid växellådan och själva grejen som drar växelaxeln upp och ner ur lådan samt vrider på den, är det kladdigt och välsmort eller är det t.o.m. torrt och kanske rostigt, verkar vajrarna löpa lätt.
Upp och ner på axeln i lådan är sidled på spaken och vridning på axeln är växellägena framåt eller bakåt på spaken.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Du ställde inte några motfrågor och begärde en förklaring på "Hur menar du nu???", så jag kan skriva om det på HBK. vilket brukar vara jättekul. Hur lite pill med växelspaken skulle kunna göra att något med svänghjulet skulle kunna ge ljud ifrån sig och även ta bort ljudet verkar väldigt intressant och omöjligt, montro om han trodde att stödlagret snurrar när motorn står på tomgång och lådan är i friläge med kopplingen uppsläppt.
En rejäl förklaring hade i alla fall inte varit helt onödig och intressant.
Om säljaren funderade på att det vore möjligt med ett modernare dubbelmassesvänghjul som fladdrar, men det är ca. fem år för tidigt med din bil för att ha den 22.000:- lamellbytesvarianten i bilen. Men inte ens det borde kunna påverkas av lite rörelser med växelspaken.

Kan ha fel, men jag tror nog fortfarande på efter din undersökning, att smörjning och kanske en justering av mekanismen från spak till låda vore en bra början. Jag har aldrig gjort det och har inte heller några instruktioner. Kanske Sandstroem eller Montreal eller någon annan har en rep. bok med inställningar av mekaniken, för det känns som det skulle finnas något "glapp" så det inte räcker med neutralläge på spaken för att komma helt till neutral.
Det finns ju också kulor som är fjäderbelastade för att hålla axlarna till gafflarna i neutralläge. Vet tyvärr inte om man kommer åt dem lika enkelt utifrån på din låda som på de äldre.

Har du (eller verkstaden) kollat hur det ser ur där vid växellådan och själva grejen som drar växelaxeln upp och ner ur lådan samt vrider på den, är det kladdigt och välsmort eller är det t.o.m. torrt och kanske rostigt, verkar vajrarna löpa lätt.
Upp och ner på axeln i lådan är sidled på spaken och vridning på axeln är växellägena framåt eller bakåt på spaken.

M.v.h. JANKRO.
Jag är inne på samma sak. Det kan vara att vajrar etc kärvar. Då kan allt vara lite för stumt, spel saknas. Jag hittade en gammal tråd.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Här har du en Ford, men med samma växlingsmönster som din bil. en man med lite vild sprayförmåga, man kanske skulle börja göra rent först och lite mer bubblande inträngande smörja först, men... samma idé, och han påpekar att han inte är en mekaniker :p.

M.v.h. JANKRO.

Rongve

HBK Intresserad
Kommun
Trollhättan
Du ställde inte några motfrågor och begärde en förklaring på "Hur menar du nu???", så jag kan skriva om det på HBK.
Hahaha!
Nej, men all kommunikation härefter kommer såklart att ske med HBK i åtanke :- )
Jag har låtit saken bero i några dagar här pga anledningar osv. Skulle i alla fall inte tro att det är något som kärvar (iom att spaken inte är stel), men ska absolut gå loss med krypolja bara för sakens skull. Tack!

Och tack till alla andra som har kommit med tips! Detta är förutom jobbigt även lärorikt och intressant :)

Toppen