Du ställde inte några motfrågor och begärde en förklaring på "Hur menar du nu???", så jag kan skriva om det på HBK. vilket brukar vara jättekul. Hur lite pill med växelspaken skulle kunna göra att något med svänghjulet skulle kunna ge ljud ifrån sig och även ta bort ljudet verkar väldigt intressant och omöjligt, montro om han trodde att stödlagret snurrar när motorn står på tomgång och lådan är i friläge med kopplingen uppsläppt.
En rejäl förklaring hade i alla fall inte varit helt onödig och intressant.
Om säljaren funderade på att det vore möjligt med ett modernare dubbelmassesvänghjul som fladdrar, men det är ca. fem år för tidigt med din bil för att ha den 22.000:- lamellbytesvarianten i bilen. Men inte ens det borde kunna påverkas av lite rörelser med växelspaken.
Kan ha fel, men jag tror nog fortfarande på efter din undersökning, att smörjning och kanske en justering av mekanismen från spak till låda vore en bra början. Jag har aldrig gjort det och har inte heller några instruktioner. Kanske Sandstroem eller Montreal eller någon annan har en rep. bok med inställningar av mekaniken, för det känns som det skulle finnas något "glapp" så det inte räcker med neutralläge på spaken för att komma helt till neutral.
Det finns ju också kulor som är fjäderbelastade för att hålla axlarna till gafflarna i neutralläge. Vet tyvärr inte om man kommer åt dem lika enkelt utifrån på din låda som på de äldre.
Har du (eller verkstaden) kollat hur det ser ur där vid växellådan och själva grejen som drar växelaxeln upp och ner ur lådan samt vrider på den, är det kladdigt och välsmort eller är det t.o.m. torrt och kanske rostigt, verkar vajrarna löpa lätt.
Upp och ner på axeln i lådan är sidled på spaken och vridning på axeln är växellägena framåt eller bakåt på spaken.
M.v.h. JANKRO.