• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda

Sorra

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Avesta
Har funderingar att dreva om växellådan så jag får ner motorvarven. Är det någon som gjort det och vilka erfarenheter har du av detta.
 
Går säkert att fixa, med nog ganska kostsamt.
Alternativt om du har 15” hjul, försök hitta begagnade 16” hjul,
 
Har precis gjort det på våran Hymer B614 7m 2900kg tot. (Fiat Ducato 2.8jtd) -06 . Drevat om 5an så nu går den som vanliga bilen. Ca 2000 varv nu vid 90 Km/tim på mätaren istället för nästan 2600. Fungerar utmärkt från ca 75-80 Km/tim . Får dock växla ner ibland uppför. Var väldig enkelt att byta.
 
Hej
Har samma erfarenhet som Per o Anne.
Drevade om en -05:a. Enkel operation som sänkte varvet och bränsleförbrukningen.
 
Har precis gjort det på våran Hymer B614 7m 2900kg tot. (Fiat Ducato 2.8jtd) -06 . Drevat om 5an så nu går den som vanliga bilen. Ca 2000 varv nu vid 90 Km/tim på mätaren istället för nästan 2600. Fungerar utmärkt från ca 75-80 Km/tim . Får dock växla ner ibland uppför. Var väldig enkelt att byta.
Gjorde du det själv eller en verkstad? Funderar också på att chippa motorn så den blir starkare.
 
Hej, du har inte skrivit vilken bil/generation av låda/årsmodell du har i din.... Fiat Ducato antagligen?
Det finns tre generationer av de femväxlade lådorna.
Det finns många lådor av generation 2 (ca. -95 till t.o.m. -01) som är omdrevade till högre varv på motorn, dels för att orka men också för att hålla bättre.
Det finns också lådor av generation 3 (femväxlade från ca. -02 och uppåt tills bara de sexväxlade fanns som enda alternativ). De funkade bra med originalutväxlingen, men växlades ibland om för att orka bättre.
Det är möjligt att om det varvar för mycket så kan det bero på att de "bara" skall tillbaka till original där föregående ägare tyckte att de var för svaga.
Själva jobbet är enkelt om man kan mecka lite med bilar, och tar inte mer än en timme även om man är ovan, men lite påläst.

(Det handlar bara om utväxlingen på femmans växel. Du skriver "få ner motorvarven" och syftar kanske på flera växlar, men det är i princip omöjligt på ett vettigt sätt och till rimlig kostnad.)

M.v.h. JANKRO.
 
Tillbaka
Toppen