• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

växellåda

F

F.d. 13239

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: frankia
Chassietyp: Standard
Motortyp: j5 td
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Frankia
Husbilsmodell: +
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Växellåda
Hej alla!

Har en peugeot j5 td-92 som läcker från drivaxel växellåda
Någon som vet om det är lätt att byta packboxen?

MVH Joakim!
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Svar ja. Tappa ur oljan och demontera axlarna från lådan, bara ett dr ut med hjälp av kofot.
radialtätningarna sitter i en demonterbar hållare med några M 8 skruv.
Kolla innan demontering om axlarna glappar i lagren, det går att schimsa lagerförspänningen med schims. Jobbigast år nog att demontera länkarna till fjäderben så att axlarna går att dra ut. Som jag minns det.

Jägarn :D
 
F

F.d. 13239

Guest
Jägarn skrev:
Svar ja. Tappa ur oljan och demontera axlarna från lådan, bara ett dr ut med hjälp av kofot.
radialtätningarna sitter i en demonterbar hållare med några M 8 skruv.
Kolla innan demontering om axlarna glappar i lagren, det går att schimsa lagerförspänningen med schims. Jobbigast år nog att demontera länkarna till fjäderben så att axlarna går att dra ut. Som jag minns det.

Jägarn :D

Tackar för svaret

Joakim!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, tänkte bara skarva i med lite mera uppgifter.
Centrummuttrarna sitter utav bara h..... och centrumkåpan är lite svår att få loss när fälgen sitter på bilen. Så enklast är att först ta bort hjulet och "massera" bort centrumkåpan med en mejsel och hammare, och därefter montera hjulet igen.
Framhjulen behöver stå på backen och någon behöver även trycka på bromsen när man lossar centrummuttrarna. Jag tror att det är hylsa 41mm. Det går för det mesta åt 3/4 fyrkant och ett meterlångt rör som förlängare för att få loss muttrarna ( vanlig högergänga på båda). Du måste knacka upp stukningarana som säkrar muttrarna, det brukar vara stukat på två ställen på varje mutter.
Lossa oken och mellanfästena för bromsslangarna och häng dem åt sidan.
För att slippa lossa allt för många bultar och armar, så funkar det med att bara lossa konan på styrleden och istället för att slåss med konan till spindelleden så är det enklare att lossa de fyra bultarna som håller fast den.
Sedan är det "bara" att dra klumpen/fjäderbenet utåt så drivaxeln kommer loss.
På vänster sida sitter drivaxeln med snäppfäste i v.lådan så kofot eller något bräckjärn går åt för att få den att snäppa loss.
På höger sida så har du ett mellanfäste med stödlager som du får lossa. Det brukar inte sitta en snäppring i v.lådan på den sidan för stödlagret håller drivaxeln på plats.
Lite mera...Jag tror simmerringen har lite udda breddmått mot standardringar så det kan bli nödvändigt med org. reservdel.
När du har allt bortplockat så kolla upp drivknutsdamaskerna och även stödlagret på högeraxeln, om du behöver byta lagret så sitter det säkrat med en krympring på axeln som också kan behövas ny för man bör slipa/hugga av den gamla innan man pressar bort lagret. Mmmmm det kanske räcker så.

Lycka till. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nej tyvärr, det är svårt att få fram uppgifter om växellådorna för de finns inte med i de få rep.handböckerna som finns att få tag i till husbilschassit Fiat/Peugeot/Citroën för oss hemmamekare.
Men troligen som vanligt med lagerglapp, när det börjar kännas glappt så är det lite för mycket :).

JANKRO.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Hej jag har en -91 och trodde också att det var drivaxlarna som det kom ur, sedan fick jag för mig at det kunde vara hastighetsmätarvajern´s infästning i lådan som var otät. I mitt fall var det olja som letade sig ner från turbon som var otät i kopplingarna.
Utifall bara, kolla det.
Jag drog åt kopplingarna och bytte slangen (trångt som f-n), den grova, på turbon. Den var inte tillräckligt åtdragen och satt dessutom snett. Efter det är det heltorrt under bilen.

Lycka till.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Hej när axlarna är ute snurra på diffen med hjälp av lämpligt plattjärn eller dylikt.
Lagringen består av 2 motställda koniska rullager, sätt i schims drag fast och kolla att det inte går för tungt, var chims finns att köpa vet jag ej, hade någr på lager i min div. låda.
från mångårigt meckande med truckar och grävmaskiner. I stockholm finns en firma som har schims. annars klipp ur från tunn plåt.

Jägarn
 
Toppen