• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda

F

F.d. 10047

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: J 5
Chassietyp: Standard
Motortyp: 85 hk bensin
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Elnagh
Husbilsmodell: Magnum 535
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Växellåda
Hej alla campare !
Har en gammal Elnagh husbil -87 som gått 14500 mil. Tycker att det tjuter lite väl mycket från växellådan f.f.a. på 5:ans vx. Det tjuter bara när motorn drar. Släpper jag gasen så slutar oljudet. För 500 mil sedan hade jag in den på en verkstad (eftersom den tjöt redan då ) som kollade 5:ans vx men dom sa att det inte var något fel på den. Tycker att oljudet har ökat sen dess. Växlarna hoppar inte ur. Nu undrar jag följande:
1. Hur märker man att 5:ans vx börjar bli slut ?
2. Vad händer om 5:ans vx blir helt slut ? Kan man åka vidare på de andra växlarna ?
3. Någon som vet vad det kostar att renovera en växellåda ?
Mycket tacksam om någon kan ta sig tid och svara på mina funderingar .
Ha det gott !
Arne

Min tjöt ganska rejält när jag köpte den från ingående lagret och har kört i Redline växelådsolja . Låter nästan inget nu efter 1500 mil . Men det är snart dags för byta femte växeln . Och det ser jag att spaken rör sig ordentligt på femman vid gas och släpp .
Och man kan köra vidare på dom andra växlarna så därför väntar jag in till den sista .
Fick uppgifter om hel renovering mellan 25000-30000 kr och endast femman hamnar på en bit över 15000 kr .

JANKRO skrev:
Hej JamoSwe, låter "lite" dyrt för ren. av femmans växel med tanke på priset för delarna i Tyskland. Lite beroende av vad man behöver.

. http://www.axel-augustin.de/shop/in...0663_70672/category/getriebeteile-5-gang.html

Det borde finnas lägre bud.

M.v.h. JANKRO.

Det du behöver kostar ca 7000 kr + frakt från tyskland . Synkningsats , Drevsats , stålplattan och lagersatsen . Det är så prisuppgiften jag gav är ungefär vad man får räkna med i värsta fall . Det blir ju billigare göra det själv men måste anlita någon så får dom gärna repa lådan ordentligt så man slipper oroa sig .
Och blir det slant över så kan man alltid använda det till annat :)

JamoSwe skrev:
Min tjöt ganska rejält när jag köpte den från ingående lagret och har kört i Redline växelådsolja . Låter nästan inget nu efter 1500 mil . Men det är snart dags för byta femte växeln . Och det ser jag att spaken rör sig ordentligt på femman vid gas och släpp .
Och man kan köra vidare på dom andra växlarna så därför väntar jag in till den sista .
Fick uppgifter om hel renovering mellan 25000-30000 kr och endast femman hamnar på en bit över 15000 kr .
Tack för synpukterna.Låter väldigt dyrt. Det är en 1/3 del av vad vår husbil kostar. Jag får väl köra på tills det blir absolut nödvändigt. Innan jag hade in den på verkstad för koll så rörde sig vx-spaken, men det var någon bussning som byttes och nu rör den sig inte vid gas och släpp.

Tillbaka
Toppen