• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda

F

F.d. 10047

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: J 5
Chassietyp: Standard
Motortyp: 85 hk bensin
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Elnagh
Husbilsmodell: Magnum 535
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Växellåda
Hej alla campare !
Har en gammal Elnagh husbil -87 som gått 14500 mil. Tycker att det tjuter lite väl mycket från växellådan f.f.a. på 5:ans vx. Det tjuter bara när motorn drar. Släpper jag gasen så slutar oljudet. För 500 mil sedan hade jag in den på en verkstad (eftersom den tjöt redan då ) som kollade 5:ans vx men dom sa att det inte var något fel på den. Tycker att oljudet har ökat sen dess. Växlarna hoppar inte ur. Nu undrar jag följande:
1. Hur märker man att 5:ans vx börjar bli slut ?
2. Vad händer om 5:ans vx blir helt slut ? Kan man åka vidare på de andra växlarna ?
3. Någon som vet vad det kostar att renovera en växellåda ?
Mycket tacksam om någon kan ta sig tid och svara på mina funderingar .
Ha det gott !
Arne
 
F

F.d. 27368

Guest
Min tjöt ganska rejält när jag köpte den från ingående lagret och har kört i Redline växelådsolja . Låter nästan inget nu efter 1500 mil . Men det är snart dags för byta femte växeln . Och det ser jag att spaken rör sig ordentligt på femman vid gas och släpp .
Och man kan köra vidare på dom andra växlarna så därför väntar jag in till den sista .
Fick uppgifter om hel renovering mellan 25000-30000 kr och endast femman hamnar på en bit över 15000 kr .
 
F

F.d. 27368

Guest
JANKRO skrev:
Hej JamoSwe, låter "lite" dyrt för ren. av femmans växel med tanke på priset för delarna i Tyskland. Lite beroende av vad man behöver.

. http://www.axel-augustin.de/shop/in...0663_70672/category/getriebeteile-5-gang.html

Det borde finnas lägre bud.

M.v.h. JANKRO.

Det du behöver kostar ca 7000 kr + frakt från tyskland . Synkningsats , Drevsats , stålplattan och lagersatsen . Det är så prisuppgiften jag gav är ungefär vad man får räkna med i värsta fall . Det blir ju billigare göra det själv men måste anlita någon så får dom gärna repa lådan ordentligt så man slipper oroa sig .
Och blir det slant över så kan man alltid använda det till annat :)
 
F

F.d. 10047

Guest
JamoSwe skrev:
Min tjöt ganska rejält när jag köpte den från ingående lagret och har kört i Redline växelådsolja . Låter nästan inget nu efter 1500 mil . Men det är snart dags för byta femte växeln . Och det ser jag att spaken rör sig ordentligt på femman vid gas och släpp .
Och man kan köra vidare på dom andra växlarna så därför väntar jag in till den sista .
Fick uppgifter om hel renovering mellan 25000-30000 kr och endast femman hamnar på en bit över 15000 kr .
Tack för synpukterna.Låter väldigt dyrt. Det är en 1/3 del av vad vår husbil kostar. Jag får väl köra på tills det blir absolut nödvändigt. Innan jag hade in den på verkstad för koll så rörde sig vx-spaken, men det var någon bussning som byttes och nu rör den sig inte vid gas och släpp.
 
Toppen