• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda FIAT

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Har en Dethleff m. Fiat Ducato under. -99:a 2.8 idTD
Milantal 11300 ca.
Har inte märkt nåt problem m vxllådan.
Är det efter ett visst antal mil lådorna "rasar"? Den gamla husbilen jag hade, också Fiat, höll lådan ca 11500 mil. Då blev det "generalras". Är lite rädd att det även kan hända på den här bilen.
Såg en tråd för ett tag sen men hittar den inte. Kunde ju vara ett inlägg.
Ska lämna in den för det sista på garantin, den 3 dec.
Är det en vettig ide att be dom kolla lådan?
Tacksam för svar
HBK 2483 Bengt
 
F

F.d. 50172

Guest
Sv: Växellåda FIAT

Jag har en likadan, -99 med 2,8 itd, 12500mil utan problem, det sägs ju att denna starkare motorn ska vara sämre för lådan. Idag har jag iallafall bytt olja till Omega 690 (Omega; olja med kvalitet till förebyggande underhåll, (fu)) helsyntet växellådsolja, Omega oljans specialitet är bl.a god vidhäftning och att oljan liksom klättrar uppåt i lådan och därför smörjer den dåliga 5:an bättre.
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Växellåda FIAT

Även jag har en 2,8 -99.
Min 5:a hade tydligen redan gått sönder vid 3300 mil.
Jag har precis i dagarna bytt till annan utväxling och det drev som nu satt i hade även detta gått ca 3500 mil och det såg helt felfritt ut.
Skall till Norge nu till helgen , skall bli spännande att se vad nya utväxlingen kan göra på förbrukningen. Redan trimningen av motorn gav från 1,1 till 0,93.
Så nu väntar jag med spänning.

Mats o Cilla
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Växellåda FIAT

Hej även jag har en 2,8l -99 på inrådan av min verkstad har jag bytt till redline shock proof olja den ska innehålla små plast kulor som smörjer och hänger kvar på dreven samt sänker temperaturen på lådan samtidigt att den blir mer lättväxlad och efter ca 300mil kan jag bara hålla med

Stefan :msn_thumbup:
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: Växellåda FIAT

Är det samma växellåda i 2,8:an som det är i 1,9:an? Är det i så fall dreven till 1,9 som man sätter i när man drevar om 2,8:an? Min 1,9:a ligger på ungefär det varvtal i 90km/h som en del skriver att de får efter omdrevning.
Verkar bara vara bilar med 2,8:a som har haft problem 5:e växeln.
 
Toppen