Sv: Växellåda ducato/Boxer 2.8 HDI 2002
Följande har hänt. Bägge drivelines är ute och står på backen för inspektion och jämförelse. Mycket är lika, men minst lika mycket är annorlunda. Lite oväntat att drivaxlarnas hjuländar är indentiska, men inte i växellådans ände. Den nya är tjockare och har ingen knäpp lås. Boxerns drivaxlar är längre, ca 45mm, men eftersom växellådans tjocklek, ca 180mm vid diffen, är lika liksom spårvidden är skillnaden i själva lagerhuset där bromsskivan sitter - den har djupare hål. Bromsskivorna är lika fast boxern har ventilerad skiva, även bultfördelning är lika liksom hjulbultarna. Konstigt.
Den största skilllnaden hittils är balken i boxern där styrservon är fastskruvat. Den sitter ca 30 cm lägre än i Arcan som är heavy duty chassi. Boxerbalken är fastskruvat, Arcan en fast konstruktion. Ytterligare en "lustighet" är hastighetsmätargivaren i lådan. I Boxern är ju det mesta elektroniskt och i Arcan mekaniskt. I Boxerns hastighetsgivare sitter en liten impulsgivare ovanpå i hålet där man normalt skulle sätta in vajerändan. Med andra ord, man kan sätta dit en vajer och driva hastighetsmätaren på mekanisk väg.
En liten aber, eller stor i det här läget, är Boxerns växellåda demontering. Har låssat alla bultarna runtom och fanskapet kommer ut ca 2cm men sedan tar urtrampningslagret emot. Den verkar vara fastkrokat med kopplingens solfjäder! Använder jag våld, så går dyra delar sönder. Hittar ingen arbetsbeskrivning på nätet och ingen sprängbild heller. Är det någon som bytt koppling i en ducato 2002 -2006 ? Eller kan tipsa om bild eller metod? Nästa moment är ju att ta isär lådan, och jag kan tänka mig där också att åtminstone en sprängbild vore guld värd, om inte någon vet hur man gör.
En tredje och allvarligare sak är att när man inte är medlem så får man bara göra 300 inlägg och jag slår i taket om 3 inlägg. Jag skall ju bli medlem, men årsavgiften löper per kalendermånad med undantag om man betalar 31/10 så räknas nästa år också. Annars får man betala en årsavgift i onödan, småsint kan man tycka, men jag måste leva upp till signaturen...
Jag tar löpande med bilder och funderar det pedakogiska presentationen under skruvandet. En ny dimension faktiskt. Jag kommer sätta lite vikt på små knep som man använder under fältförhållanden när allt sitter fast och man är ensam med eländet, tom. hunden skakar på huvudet. Hittils, under demonteringen är det grova saker som gäller, dock utan att göra sönder något.
Mycket vinkelslip, slägga, 1kg hammare, kylspray, värme och elektriskt hammar mutterdragare. Sedan detta eviga rengöring. Jag kör med en tredjedel av bensin, E85, Diesel vardera och den blandingen biter och löser upp det mesta. Sedan spolar jag med högtryck med rotormunstycke och börjar rond två fast nu med lite hjälp av olika borstar.
Det är viktigt ur "mentalhygieniskt" aspekt att snabbt få bitarna rena. Under tiden växer planen hur man går till väga lite mer detaljerad då det finns så många överraskningar att det är omöjligt att detaljplanera sådant här projekt i förväg.
Exempelvis elen. Nytt el är ju bra i Arcan där just det elektriska är en svag punkt och har gett många problem med tiden. Det är dessa anslutningar. Om jag tar Boxerns rattstång med ljusspakarna, så måste jag ta hela elen med alla relärna och varningssystemen som går till instrumentbrädan. Dit löper även signalerna från motorn med diverse värdefullt hull -lull som anses vara bra. Att ansluta sedan torkarmotor, fläkt, ljus och bakljusen är bagateller och rent nöje. Likaså växelmekanismen. Den verkar också vara så nära besläktat att det är möjligt att använda antigen Arca original eller Boxern system. Helst Original då jag vill att det ser gammal ut, ni vet ju varför..
I en så här stor projekt känner man sig ibland liten och gammal. Jag har lite ryggbesvär och får inte lyfta tungt, som om inte det räckte så behöver jag glasögon också vid arbetet. Att det stör mig. Jag måste vara finurlig och använda mer hjärnan än muskler. Ibland tror jag att hjärnblödning är nära, men så kommer jag på att det är ju en hobby grejj som är ett nöje! Ju större projekt, desstå mer nöje, förutsatt att resultatet blir bra.
Som det ser ut nu kommer jag att vara sparsam med inlägg, men kommer att redovisa sedan kanska detaljerad hur jag gjorde. Och om det blev bra eller pannkaka. Stöter jag på övermäktiga motstånd så ger jag ändå inte upp, det blir bara en liten omväg som tyvärr tar tid.
Men jag gillar inte långbänk heller, utan räknar snarare månader än år för projektet Arca 2.8 HDI som jag härdan efter kommer att kalla tråden..
Men just nu sitter jag fast med urtrampningslagret och frånvaron sprängbild av växellådan......
http://www.husbilsklubben.se/forums/attachment.php?attachmentid=102403&stc=1&d=1439336460
I Bilden ser ni en typiskt "Kunta - Kinte" metod för motorflyttning....