• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda ducato/Boxer 2.8 HDI 2002

F

F.d. 29954

Guest
Finns där någon som vet vad som kom ut med oljan från växellådan?
Det är delar från en stålfjäder som är ca 50mm lång och den är bockad som att bilda en bredare bricka eller någon typ av låsfjäder. Kanske har den en diameter ca 80mm? Tjocklek är 1.8mm. Behärskar inte bildöverföring tyvärr.

Det hela är så snopet. Jag har en Arca på ducato chassi från 1991 som jag skall sätta in en 2.8 HDI motor och tillhörande växellåda. (det är den nyare med backen vänster och upp) Jag vet att det är en del jucksande innan bytet är möjligt och efterlyser samtidigt om någon här har gjort något liknande? Skulle tappa ut vätskorna innan jag lyfter ut motorn men sedan händer detta! Alltid någon överraskning när man minst anar. Vid provkörning betedde sig lådan bra liksom motorn. Inga missljud eller så..http://www.husbilsklubben.se/forums/attachment.php?attachmentid=102111&stc=1&d=1438771980
 

Bilagor

  • Växellåda del.JPG
    Växellåda del.JPG
    625,8 KB · Visningar: 23
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Växellåda ducato/Boxer 2.8 HDI 2002

Nu lyckades jag med bilden! Tycker någon att biten är bekant? Vill ju gärna veta hur pass viktigt biten är. Det lutar åt att plocka isär lådan, men det är inte något man längtar efter precis. Har ingen manual heller. Läste i natt Jankros beskrivning av äldre ducato låda - förnämlig beskrivning - men såg inga delar som skulle kunna vara likadan som min. Den hade för övrigt fastnat i magnetplugget. Tur det, för annars?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Det är inte en del av en oljenivåsticka då som
blivit lite misshandlad?

Jag känner inte igen den från någon annan låda
jag hållit på med.
Jag ser inte heller vilken funktion den skall ha i
en manuell låda.
I automater sitter det flera liknande låsningar
men utan den övre utbuktningen och dessa
är oftast platta.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Växellåda ducato/Boxer 2.8 HDI 2002

----------------------------------------------------------

Hej, det var jag :p:.

Nej sorry, den här lådan är ju tredje generationens låda och har nog inte mycket mer än grundidén gemensam med den äldsta lådan, och "tyvärr" så har jag inte varit inne och plockat i en sådan.
Dessvärre så ser ju delen/fjädern rätt betydelsefull ut på sätt och vis.
Jag antar att du har en brottyta på ena sidan... eller? För det borde väl vara en bit av en veckad rund ring som varit öppen där ändarna möts.

Om man kan hitta en sprängskiss någonstans på lådan så borde man kanske kunna se var den hör hemma.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det har skrivits flera funderingar om att byta till nyare drivlina i äldsta chassit, men än är det ingen som gjort det, eller i alla fall skrivit om det här.
Jag har sett en uppgradering en gång. Då var det generation två som var monterat i en generation ett.
Tyvärr var det så länge sedan så intresset för nyare delar i äldsta generationen hade inte vaknat än, så jag vet inte hur kombinationen drivaxlar, hjulupphängning, hjulspindlar och C,C mått/spårvidd var löst.
Ev. kanske det bara var motorn som var utbytt t.o.m. men jag tror det var allt.

Ps.2 Jag är nog inte ensam om att förvänta mig stadiga rapporter med bilder på ditt projekt :D.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Växellåda ducato/Boxer 2.8 HDI 2002

Bara en fortsättning på spåret Pekke visat oss:

index.php


Êàòàëîã FIAT-PROF

52d298e705728.jpg


mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Växellåda ducato/Boxer 2.8 HDI 2002

Ja den ser ju rätt viktig ut faktiskt.
Det verkar inte finnas några fjädrar och kulor i den här konstruktionen så jag är nästan säker på att ringen funkar som "klicklägen" för att hålla den yttre ingreppsringen på plats, antingen i mitten för neutralläget eller för en växel åt ena sidan eller för en växel åt andra sidan.
Till det positiva hör ju ett lågt pris.
Till det negativa hör ju allt jobb för att få dit den.

Montro.... om Afghan köper en ny ring och pillar upp den i hålet där den andra trasiga kom ut. Kan man tänka sig att den hittar hem och på plats av egen kraft.....
(Sorry, kunde inte låta bli :D.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Växellåda ducato/Boxer 2.8 HDI 2002

Oj, herregud! Klart att jag skall riva isär lådan, vad annars? Alltså, finns det undantag, så hittar jag dem. Kanske därför jag blivit lite envis? Men motorn och lådan skall in i Arca, kosta vad det vill.
Var köper man en sådan fjäder? Billigt? Visst, tror på det när jag ser det! Tack så in i norden för bilden osv...

Jag tror också att det finns intresse för en sådan uppgradering av drivlina. Jag surfade om ämnet innan jag slåg till, men det blev lite snett pga. tillfälligheter.

Jag läste i en engelsk sida om driveline byte, men dessa killar trodde att upp till 2001, dvs. generationen innan, var bytet möjligt men besvärligt. Hur eller varför kom inte fram.
Alltså tog jag måttbandet och kollade rent fysiskt ifall det finns plats. Jodå, plats finns det. Spårvidden verkar också likadan, men drivaxlarna? Det oroar jag mig inte om, då jag för två somrar sedan skarvade drivaxlar med en udda låda och det hela blev lyckad fast alla skakade på huvudet.
Växelmekanism är det lite jucksande med liksom med rattstången. Sedan allt detta elektriska. Där har jag en diffus plan som jag hoppas att den klarnar ju närmare man kommer den stunden. Jag tänker flytta tutti -frutti, hela elen från Boxer till arca. Alla kablar mm. Instrumenten och ratten med alla spakar. Ändå är jag ingen elektriker, heh he.

Att det inte blev modell år 2000, före HDI, berodde att jag hittade den här så otroligt billigt. Bara 7500kr! Då har man lite att spela med. 17.000mil har den gått, vilket jag tycker är lite. Då får jag 130Hk och 300Nm, med box 150Hk och 350Nm. Nästan en racer. Avsikten är ju att kunna cruisa 90Km/h med 2000r/min och att det blir tystare och renare. Glömde jag snålare? Min Arca ( Citroen C25) väger strax under 3 ton lastad, och kör jag inte fortare så borde den gå billigt, fast komforten är viktigast.
En annan sak är att jag blivit överkänslig för franska motorer, däremot är jag väldigt förtjust i Italienska Sofim motorer som verkligen håller långt om man beter sig vettigt.

Jag kommer att rapportera när det finns något att tala om, men förvänta er inget sådant reportage som Jankro eller Bror bjudit på, det klarar jag inte av. Det finns förresten fler som gjort förnämliga reportage om sina reparationer. Tack alla, har läst dessa med stort intresse. Så nu blir det pay back time for me... Efter förmågan...
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Växellåda ducato/Boxer 2.8 HDI 2002

Lycka till, mycket fundera och ändringar kommer det att bli......rent fysiskt är det nog inga problem. Ändring av kopplingswire, elsystem, växelsystem mm mm men fullt möjligt.
Satsar istället på att hitta en automatlåda från något märke. Fiat, Citroen, Peugeot???
Har drivlina från en Fiat 2,8 står och som jag avsåg att montera i min bil men gav upp. Så stora ändringar och så mycket arbete. Dessutom stor risk för problem vid besiktning pga för stor effekthöjning så det är nödvändigt med reg.besiktning för att försäkringen skall gälla. Har kollat med både bilprovningen och försäkringsbolag. Problematiskt med så stor effekthöjning enl SBP, nya större bromsar och med det intyg från tillverkaren, som vänligt nog inte skriver ut något sådant till 280 och 290 chassiena.
Nöjer mig med den motor som nu sitter i det är en Sofim 2,5 td med intercooler, 2,8 drivlinan säljer jag i helgen.
Kommer att följa dig och som Peter skrev ta mycket bilder
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Växellåda ducato/Boxer 2.8 HDI 2002

Tack för uppmuntran, jag tar bilder när jag hinner eller vid intressanta lägen. Men var köper jag fjädern?

Det där med "formalia". Jag var för 10 år sedan lika formell som du Bror, men sedan jag "improviserat" en hel del med Winnebagon har det värsta släppt.

Där bytte jag hela drivlinan, en hopplös 2.1 liters J8S motor mot 2.5 liters Sofim som dessutom fick en turbo från XM och IC från Saab. Den går som en dröm.
I ett läge såg det lite provocerande ut, då jag fick garva ut frontplåten för att få plats med den större motorn. Jag har dock varit noga med finischen så att det hela ser ut som om fabriken hade gjort bilen. Besiktningarna berömmer den varje gång, speciellt avgasvärderna. Poängen är ju att ingen vet hur udda husbilar skall se ut då de är så få. Likaså med Arcan. Dock med en skillnad, motorn. 2,8 HDI är ingen udda maskin och de flesta vet att den är 10 år yngre än bilen. Det är en svaghet i strategin men jag har en plan för maskering som jag tror på. Jag skall med enkla åtgärder försöka fixa utseendet så att det blir lika udda som resten av bilen. Hur jag trollar bort den välkända digitala instrumentbrädan blir kanske en överkurs...;)

Nu kan man tycka att det är lagvridigt och borde anmälas, och kanske någon även gör det, men jag har "rent" samvete. Dels får jag miljövänligare ekipage, dels äventyrar jag varken min eller andras säkerhet då jag har tillräckligt goda bromsar och något buskörning sysslar jag inte med. Det enda jag bryter mot är formalia. Men om lagställaren skulle kunna se mitt bygge skulle de förmodligen tycka att det är också godkänt. De kan ju inte ens inbilla sig att någon gör sådant besvär pga. en husbil. Tittar man på Hobby bilar så tillåts där en hel del egna tankar. Det är för övrigt min plan B, om inte maskeringen lyckas...
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Växellåda ducato/Boxer 2.8 HDI 2002

Håller med dig fullt.
För egen del stannade jag upp för att slippa för stora problem vid besiktning och kanske också i händelse av en olycka om det skulle kontrolleras motoreffekt teknisk undersökning mm. Vill inte riskera att inte ha gällande försäkring etc.

Fortsätt, vi är många som kommer att följa dig och se hur du gör.

Hälsningar Bror
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Växellåda ducato/Boxer 2.8 HDI 2002

Tack, tack. Men delen, eller delar. Är det Axelsson eller någon sådant som har figurerat som leverantör? Adress?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Växellåda ducato/Boxer 2.8 HDI 2002

Som den observante lagt märke till ändrade jag mitt användar namn från Afghan till mera passande BigSpender. Tror att det blir bäst i längden. Min Afghan hund tycker också att man skall inte använda hennes ras som signatur.

Eftersom det efterlyses bilder så tog jag några som får det att vattnas i munnen. Det ena föreställer Arca och den andra Boxer. Som ni ser så är inte renligheten i det här stadiet något man bryr sig. Däremot är alla oljefläckar intressanta för kunna täta dessa.

Det är lite "skapande kaos" i det här stadiet. Jag upptäckte exempelvis en Webasto dieselvärmare igår under Boxern. Man tackar för det, kompenserar kanske lite för växellådan?

Förresten Bror, är din låda okay som du skall sälja nu i helgen? Eller är affären redan klar? Jag tror att de är lättare att sälja var för sig?

Nu så skall Boxer drivelinan ut och tvättas. Det är omfattande märkning av kablar och mäta saker, tex motorlutning mm. (Hunden skakar på huvudet..;) )
http://www.husbilsklubben.se/forums...nt.php?attachmentid=102154&stc=1&d=1438876107
 

Bilagor

  • SAM_9999.JPG
    SAM_9999.JPG
    562,3 KB · Visningar: 21
  • SAM_0015.JPG
    SAM_0015.JPG
    565,3 KB · Visningar: 16

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Växellåda ducato/Boxer 2.8 HDI 2002

Tyckte väl det var något förvillande med nytt alias....:D:D:D
Motor och lådan är sålda tillsammans, körd ca 15000 mil och kommer från en krockskadad Fiat 1999.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Växellåda ducato/Boxer 2.8 HDI 2002

Har drivlina från en Fiat 2,8 står och som jag avsåg att montera i min bil men gav upp. Så stora ändringar och så mycket arbete. Dessutom stor risk för problem vid besiktning pga för stor effekthöjning så det är nödvändigt med reg.besiktning för att försäkringen skall gälla. Har kollat med både bilprovningen och försäkringsbolag. Problematiskt med så stor effekthöjning enl SBP, nya större bromsar och med det intyg från tillverkaren, som vänligt nog inte skriver ut något sådant till 280 och 290 chassiena. j.l
----------------------------------------------------------------------------------

Hej Bror, jag har också kollat lite på ombyggnad som troligen kan sticka ut för mycket.
En väg som man troligen kan gå, men som innebär lite högre kostnad och kontroller, är att gå vägen som ombyggt eller hobbybyggt fordon, som många av de superbilar som syns på gatorna är reggade som (även om de troligen har ljugit om hästkrafterna :rolleyes:).
Den skall då kollas och godkännas av SFRO's besiktningsgubbar m.m.
Med tanke på hästkrafter man då får ha kontra fordonets/husbilens vikt, så borde ett helt stall med hästar bli godkänt, och "bara" en lite kraftigare rak fyra än originalet skulle nog inte göra någon upprörd, om bromsar och div. annat är uppgraderat.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Växellåda ducato/Boxer 2.8 HDI 2002

Precis mitt tanke, alltså min plan B.
I mitt fall ökas kraften från 95 till 130Hk, alltså strax ovan gränsen. Likaså med momenten som ökar från 210Nm till 300Nm.
Men det finns varianter av 2.8 sofim som ger bara 105Hk och 250Nm och då klarar man sig, men det är ingen HDI maskin.
Skulle man hamna för en nitisk besiktningsman, då är det nog kört, och bara köra plan B.
Jag kan ju försöka med att bilen är ju importerad och sett likadan ut hela tiden då de registeringsbesiktigade den, men det är låång skott. De vill ju inte sätta dit sina kollegor för tjänstefel...

Allt beror på hur bra jag lyckas med "maskeringen". De har ju ingen anledning att undersöka motorn i en gammal bil som verkar tipp topp. De kollar mest att batteriet sitter fast och att det inte läcker olja. Avgasvärderna säger resten.

Bifogar en bild hur min Winnebago ser ut med sitt överdimensionerade motor som de berömmer varje gång vid besiktning, rätt så skoj egentligen..

http://www.husbilsklubben.se/forums/attachment.php?attachmentid=102205&stc=1&d=1438986222
 

Bilagor

  • SAM_0016.JPG
    SAM_0016.JPG
    561,5 KB · Visningar: 20
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Växellåda ducato/Boxer 2.8 HDI 2002

Följande har hänt. Bägge drivelines är ute och står på backen för inspektion och jämförelse. Mycket är lika, men minst lika mycket är annorlunda. Lite oväntat att drivaxlarnas hjuländar är indentiska, men inte i växellådans ände. Den nya är tjockare och har ingen knäpp lås. Boxerns drivaxlar är längre, ca 45mm, men eftersom växellådans tjocklek, ca 180mm vid diffen, är lika liksom spårvidden är skillnaden i själva lagerhuset där bromsskivan sitter - den har djupare hål. Bromsskivorna är lika fast boxern har ventilerad skiva, även bultfördelning är lika liksom hjulbultarna. Konstigt.
Den största skilllnaden hittils är balken i boxern där styrservon är fastskruvat. Den sitter ca 30 cm lägre än i Arcan som är heavy duty chassi. Boxerbalken är fastskruvat, Arcan en fast konstruktion. Ytterligare en "lustighet" är hastighetsmätargivaren i lådan. I Boxern är ju det mesta elektroniskt och i Arcan mekaniskt. I Boxerns hastighetsgivare sitter en liten impulsgivare ovanpå i hålet där man normalt skulle sätta in vajerändan. Med andra ord, man kan sätta dit en vajer och driva hastighetsmätaren på mekanisk väg.

En liten aber, eller stor i det här läget, är Boxerns växellåda demontering. Har låssat alla bultarna runtom och fanskapet kommer ut ca 2cm men sedan tar urtrampningslagret emot. Den verkar vara fastkrokat med kopplingens solfjäder! Använder jag våld, så går dyra delar sönder. Hittar ingen arbetsbeskrivning på nätet och ingen sprängbild heller. Är det någon som bytt koppling i en ducato 2002 -2006 ? Eller kan tipsa om bild eller metod? Nästa moment är ju att ta isär lådan, och jag kan tänka mig där också att åtminstone en sprängbild vore guld värd, om inte någon vet hur man gör.

En tredje och allvarligare sak är att när man inte är medlem så får man bara göra 300 inlägg och jag slår i taket om 3 inlägg. Jag skall ju bli medlem, men årsavgiften löper per kalendermånad med undantag om man betalar 31/10 så räknas nästa år också. Annars får man betala en årsavgift i onödan, småsint kan man tycka, men jag måste leva upp till signaturen...

Jag tar löpande med bilder och funderar det pedakogiska presentationen under skruvandet. En ny dimension faktiskt. Jag kommer sätta lite vikt på små knep som man använder under fältförhållanden när allt sitter fast och man är ensam med eländet, tom. hunden skakar på huvudet. Hittils, under demonteringen är det grova saker som gäller, dock utan att göra sönder något.
Mycket vinkelslip, slägga, 1kg hammare, kylspray, värme och elektriskt hammar mutterdragare. Sedan detta eviga rengöring. Jag kör med en tredjedel av bensin, E85, Diesel vardera och den blandingen biter och löser upp det mesta. Sedan spolar jag med högtryck med rotormunstycke och börjar rond två fast nu med lite hjälp av olika borstar.
Det är viktigt ur "mentalhygieniskt" aspekt att snabbt få bitarna rena. Under tiden växer planen hur man går till väga lite mer detaljerad då det finns så många överraskningar att det är omöjligt att detaljplanera sådant här projekt i förväg.
Exempelvis elen. Nytt el är ju bra i Arcan där just det elektriska är en svag punkt och har gett många problem med tiden. Det är dessa anslutningar. Om jag tar Boxerns rattstång med ljusspakarna, så måste jag ta hela elen med alla relärna och varningssystemen som går till instrumentbrädan. Dit löper även signalerna från motorn med diverse värdefullt hull -lull som anses vara bra. Att ansluta sedan torkarmotor, fläkt, ljus och bakljusen är bagateller och rent nöje. Likaså växelmekanismen. Den verkar också vara så nära besläktat att det är möjligt att använda antigen Arca original eller Boxern system. Helst Original då jag vill att det ser gammal ut, ni vet ju varför..

I en så här stor projekt känner man sig ibland liten och gammal. Jag har lite ryggbesvär och får inte lyfta tungt, som om inte det räckte så behöver jag glasögon också vid arbetet. Att det stör mig. Jag måste vara finurlig och använda mer hjärnan än muskler. Ibland tror jag att hjärnblödning är nära, men så kommer jag på att det är ju en hobby grejj som är ett nöje! Ju större projekt, desstå mer nöje, förutsatt att resultatet blir bra.

Som det ser ut nu kommer jag att vara sparsam med inlägg, men kommer att redovisa sedan kanska detaljerad hur jag gjorde. Och om det blev bra eller pannkaka. Stöter jag på övermäktiga motstånd så ger jag ändå inte upp, det blir bara en liten omväg som tyvärr tar tid.
Men jag gillar inte långbänk heller, utan räknar snarare månader än år för projektet Arca 2.8 HDI som jag härdan efter kommer att kalla tråden..

Men just nu sitter jag fast med urtrampningslagret och frånvaron sprängbild av växellådan......
http://www.husbilsklubben.se/forums/attachment.php?attachmentid=102403&stc=1&d=1439336460

I Bilden ser ni en typiskt "Kunta - Kinte" metod för motorflyttning....
 

Bilagor

  • SAM_0049.JPG
    SAM_0049.JPG
    563,6 KB · Visningar: 18
Toppen