• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Ducato 1.9d 1988 års modell eller liknande.

Early Bird

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Mariestad
Hej igen. Länge sedan sist. Har råkat på en växellådshaveri på min husbil.
Som alltid i Husbilar med Italiensk/Fransk härkomst, vet få vilka delar passar till varandra.
Min bil har motorn 1.9d (den med 1929cc) och en 5 växlad låda. Jag skulle byta 2:ans syncro ring och sedan vid återmonteringen sprack hela femmans syncrohjul när jag spände muttern till sitt moment.
Nya delar går inte att köpa då priserna är hutlösa.
Har läst Jankros växellåda tråd typ 100 gånger utan att bli klokare om vad jag gjorde för fel.
Nu sitter jag här med en obrukbar husbil och nya lådor med vettig pris tycks inte finnas.
Jag funderar allvarligt att byta hela drivelinan mot något modernare men där är också en mängd frågor som blir aktuella och vilka få vet svaren. Bilen jag har heter Fiat Ducato 280 1.0 tonne. En mycket udda historia som jag föll pladask då den tom. har en AL-KO chassi!
Mina frågor är. Vet någon om dessa tidiga Ducatos är identisk med J5, Talento och C25 ? Då menar jag motorrummets storlek. Jag vet att dessa bilar såldes med 2.5 L diesel med eller utan turbo och tillhörande växellåda. Senare också med en nyare 1.9d och 1.9td då med slagvolymen 1905cc.
Men växellådorna går inte att skifta från den ena motorn till andra vad jag förstår och speciellt inte mellan benzin och diesel modellerna. Idealet för mig vore om någon hade en gammal växellåda stående av rätt modell så man kunde bara skruva dit den.
Men riktigt bra skulle det ändå inte bli med original uppsättning då effekten var endast 51 KW och 120Nm!!.
Jag tror att en Sofim spis på 2.5L och tillhörande växellåda i ok skick vore det ideala. Då kan man komma upp till ca 95Hk och 190Nm. En 2.8 L hdi blir nästan för mycket med tanke på regulatoriska övertramp.
Så om ni har något liggandes som passar är jag oerhörd tacksam för all hjälp och info, hur obetydligt det än kan verka.
 

Early Bird

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Mariestad
Dåligt med svar? Är Jankro fortfarande med ? Vill minnas att han hade likadan växellåda som han gjorde sin berömda tråd.
Fast hans motor var väl en bensinare? De har ju annan utväxling då de varvar kring 5700 r/m mot dieselns 4600 r/m.
Lite kunskap finns det väl i stugorna ?
Vill helst inte göra samma operation igen som jag gjorde med Arcan 2016 då jag stoppade dit en 2.8 HDI motor. Arcan vägde ju nästan 3000kg tomvikt, och den här mindre ducaton väger bara 2000kg. Skulle ju bli något "råstarkt" minst sagt.....
 
Toppen