Early Bird
HBK Intresserad
- Inlägg
- 6
- Kommun
- Mariestad
Hej igen. Länge sedan sist. Har råkat på en växellådshaveri på min husbil.
Som alltid i Husbilar med Italiensk/Fransk härkomst, vet få vilka delar passar till varandra.
Min bil har motorn 1.9d (den med 1929cc) och en 5 växlad låda. Jag skulle byta 2:ans syncro ring och sedan vid återmonteringen sprack hela femmans syncrohjul när jag spände muttern till sitt moment.
Nya delar går inte att köpa då priserna är hutlösa.
Har läst Jankros växellåda tråd typ 100 gånger utan att bli klokare om vad jag gjorde för fel.
Nu sitter jag här med en obrukbar husbil och nya lådor med vettig pris tycks inte finnas.
Jag funderar allvarligt att byta hela drivelinan mot något modernare men där är också en mängd frågor som blir aktuella och vilka få vet svaren. Bilen jag har heter Fiat Ducato 280 1.0 tonne. En mycket udda historia som jag föll pladask då den tom. har en AL-KO chassi!
Mina frågor är. Vet någon om dessa tidiga Ducatos är identisk med J5, Talento och C25 ? Då menar jag motorrummets storlek. Jag vet att dessa bilar såldes med 2.5 L diesel med eller utan turbo och tillhörande växellåda. Senare också med en nyare 1.9d och 1.9td då med slagvolymen 1905cc.
Men växellådorna går inte att skifta från den ena motorn till andra vad jag förstår och speciellt inte mellan benzin och diesel modellerna. Idealet för mig vore om någon hade en gammal växellåda stående av rätt modell så man kunde bara skruva dit den.
Men riktigt bra skulle det ändå inte bli med original uppsättning då effekten var endast 51 KW och 120Nm!!.
Jag tror att en Sofim spis på 2.5L och tillhörande växellåda i ok skick vore det ideala. Då kan man komma upp till ca 95Hk och 190Nm. En 2.8 L hdi blir nästan för mycket med tanke på regulatoriska övertramp.
Så om ni har något liggandes som passar är jag oerhörd tacksam för all hjälp och info, hur obetydligt det än kan verka.
Som alltid i Husbilar med Italiensk/Fransk härkomst, vet få vilka delar passar till varandra.
Min bil har motorn 1.9d (den med 1929cc) och en 5 växlad låda. Jag skulle byta 2:ans syncro ring och sedan vid återmonteringen sprack hela femmans syncrohjul när jag spände muttern till sitt moment.
Nya delar går inte att köpa då priserna är hutlösa.
Har läst Jankros växellåda tråd typ 100 gånger utan att bli klokare om vad jag gjorde för fel.
Nu sitter jag här med en obrukbar husbil och nya lådor med vettig pris tycks inte finnas.
Jag funderar allvarligt att byta hela drivelinan mot något modernare men där är också en mängd frågor som blir aktuella och vilka få vet svaren. Bilen jag har heter Fiat Ducato 280 1.0 tonne. En mycket udda historia som jag föll pladask då den tom. har en AL-KO chassi!
Mina frågor är. Vet någon om dessa tidiga Ducatos är identisk med J5, Talento och C25 ? Då menar jag motorrummets storlek. Jag vet att dessa bilar såldes med 2.5 L diesel med eller utan turbo och tillhörande växellåda. Senare också med en nyare 1.9d och 1.9td då med slagvolymen 1905cc.
Men växellådorna går inte att skifta från den ena motorn till andra vad jag förstår och speciellt inte mellan benzin och diesel modellerna. Idealet för mig vore om någon hade en gammal växellåda stående av rätt modell så man kunde bara skruva dit den.
Men riktigt bra skulle det ändå inte bli med original uppsättning då effekten var endast 51 KW och 120Nm!!.
Jag tror att en Sofim spis på 2.5L och tillhörande växellåda i ok skick vore det ideala. Då kan man komma upp till ca 95Hk och 190Nm. En 2.8 L hdi blir nästan för mycket med tanke på regulatoriska övertramp.
Så om ni har något liggandes som passar är jag oerhörd tacksam för all hjälp och info, hur obetydligt det än kan verka.