Hej igen, ja det finns ju en del oljetillsatser som inte skall vara bra till "röda" metaller. Säskilt om synkningen består av detta, mässing, brons m.m.
Jag tror det är oljor med benämning GL5 som hör dit.
För rätt länge sedan så försökte jag bli lite klokar och undersökte det lite.
Som så mycket annat så blir man inte klokare när man letar. Man kan också läsa ibland att tillsatserna inte blir aggressiva förän tempen är över 250° och så varm blir ju aldrig en vanlig växellåda, så jag vet inte helt enkelt.
Red Lines vanliga växellådsoljor finns i rek.listorna till äldre Fiat lådor i alla fall.
Jag själv, och många andra vet jag har Red Line's Shock Proof gear oil i sina lådor.
I min så har jag haft det i rätt många år nu. Det märks väl inga underverk, men efter några veckor så blev den absolut lite mera lättväxlad och något tystare i alla fall.
Mellantjockleken, LightWeight 30120, verkar stämma i viskositet med den vanliga rek. oljan.
Som jag skrev innan kolla i alla fall den skruvade klumpen/bussningen där växelaxeln går in i lådan om den glappar för mycket är det inte bra. I den sitter det också en O-ring som tätning och styrning som kan vara värd att byta till en ny för även den hjälper till att styra axeln lite.
Om du tar fram Red Line's svenska hemsida så finns det kontaktuppgifter. Det går nog att fråga om lämpligheten med Shock Proof och Fiatlådor om man vill.
M.v.h. JANKRO.
Ps. Det är två pluggar för att tömma lådan, och fyller den gör man där backljuskontakten sitter, Men det kanske du redan vet

.