• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda 2:a osynk?

johannes06

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ånge
HBK-Nr
10992
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: J5
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 td
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Pillos
Husbilsmodell: Pillos
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Växellåda
Hej!
Har svårt att växla ner till 2:an.
Spec när det är kallt.
Omgjord 5:a växel på denna
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag har ingen större tröst att ge tyvärr. Det brukar bara vara att leva med det eller reparera felet. Annan olja kan ev. förbättra eller kanske t.o.m. förrvärra problemet.
Om man skall ända in till växelföraren ettan/tvåan och tvåans synkning med fjädring så måste nästan hela lådan plockas ner. Skrapar det vid växling eller går det "bara" trögt? För då kan det vara något annat i lådan som kärvar eller bänder.
Packningssats och delar finns hos Axel A. i Tyskland bl.a.
Rätt mycket jobb, och är man redan inne i lådan så kan det vara läge att byta lite mer delar. Packbox och lager till ingående axel minst i alla fall.
Behöver inte bli så dyrt i delar beroende på problemet, men lådrenovering kostar skjortan om man inte kan/vill ge sig på det själv.

Om det "bara" går trögt så kolla ev. den skruvade muffen/lagringen där där växelaxeln går in i lådan. Om den glappar mycket kan det bända och bråka när man växlar.

--RED LINE's Lightweight shockproof gear oil-- kan ev. förbättra växlingarna om det "håller mot".

M.v.h. JANKRO.

Ps. Kom att tänka på, om bakre motor/växellådsfästet (det under lådan) är dåligt/trasigt i gummibussningen så lådan hänger ner, så kan det påverka växellägena, påstås det mest i England. Men de har ju högerstyrda bilar med annat linkage mellan lådan och spaken.
 

johannes06

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ånge
HBK-Nr
10992
Medlemskap
2024
Tack för svar!
Har hört talas om att denna låda ska ha ngn spec olja som ej angriper någon del ev bussning?
Undrar då om denna Redline product passar?
Ser ju bra ut annars när man läser spec!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, ja det finns ju en del oljetillsatser som inte skall vara bra till "röda" metaller. Säskilt om synkningen består av detta, mässing, brons m.m.
Jag tror det är oljor med benämning GL5 som hör dit.
För rätt länge sedan så försökte jag bli lite klokar och undersökte det lite.
Som så mycket annat så blir man inte klokare när man letar. Man kan också läsa ibland att tillsatserna inte blir aggressiva förän tempen är över 250° och så varm blir ju aldrig en vanlig växellåda, så jag vet inte helt enkelt.

Red Lines vanliga växellådsoljor finns i rek.listorna till äldre Fiat lådor i alla fall.
Jag själv, och många andra vet jag har Red Line's Shock Proof gear oil i sina lådor.
I min så har jag haft det i rätt många år nu. Det märks väl inga underverk, men efter några veckor så blev den absolut lite mera lättväxlad och något tystare i alla fall.
Mellantjockleken, LightWeight 30120, verkar stämma i viskositet med den vanliga rek. oljan.

Som jag skrev innan kolla i alla fall den skruvade klumpen/bussningen där växelaxeln går in i lådan om den glappar för mycket är det inte bra. I den sitter det också en O-ring som tätning och styrning som kan vara värd att byta till en ny för även den hjälper till att styra axeln lite.

Om du tar fram Red Line's svenska hemsida så finns det kontaktuppgifter. Det går nog att fråga om lämpligheten med Shock Proof och Fiatlådor om man vill.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det är två pluggar för att tömma lådan, och fyller den gör man där backljuskontakten sitter, Men det kanske du redan vet :).
 
Toppen