• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växel

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Jag var i kontakt med Transportstyrelsen. Det här gäller från december 2015. När det inte står något om vilken typ av växel det är i husbilen på registreringsbeviset, så utgår Transportstyrelsen från att det är automat växel. Det gör en högre skatt för oss årligen. Transportstyrelsen säger att det är ett intyg från generalagenten som avses. För att ändra registreringen.
Tyvärr är inte alla Husbils firmor så intresserade av det. För min del som har en Dethleffs. Där fick jag inte uppgifter om hur jag kunde komma i kontakt med generalagenten. Det fick han inte lämna ut, sa han. Och han var inte så pigg på att göra något. Tänkvärt? det är så trevligt innan kontrakt skrivits. Sedan är det mesta svårt.
 
Senast ändrad:

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Växel

Om det står automatväxellåda i regbeviset och det är en vanlig 6 växlad Fiat låda med en robot som sköter växlingen/eller handmanövrerad, är det då en automatväxellåda?
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Växel

Jag har varit i kontakt med Fiat Italien, Jag bad dom kontrollera vilken växellåda som jag har i min bil, svaret blev manuell. (det är en robotlåda) Dom lovade att sända ett intyg på detta, det har inte kommit än men det är bara några dagar sedan så jag har fortfarande gott hopp.

MVH

Stig
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Växel

Vad jag förstår så är detta ett exempel där myndigheten försöker använda gamla trossatser för att få in mer pengar.
Förr i tiden förbrukade automatväxlade bilar mer bränsle och därmed mer utsläpp. Idag är det tvärtom. Men myndigheten borde inte hänga sig på gamla dogmer utan skall ju hålla jämna steg med utvecklingen, och då skall automat växlade bilar ha en lägre skatt..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Växel

Det övervägande antalet automatlådor som säljs är ju konventionella sådan, även i en del husbilar som Fiat typ 244, Mercedes, och nu senast Iveco, även Fiat lär få en sådan igen?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Växel

Att Fiat 244 hade en konventionell automatlåda är tämligen ointressant i detta sammanhang, då denna modell slutade tillverkas 2006 och den utsläppsbaserade skatten endast berör bilar från 2011 och framåt.

Fiat hade, tillsammans med "syskonen" Citroën och Peugeot, 2015 i Sverige en marknadsandel på 90,7 % när det gäller husbilar. Näst största märket är Renault (4,7 %) som även den, om vi är rätt underrättade, har en robotlåda.

När det gäller husbilar vågar vi därför med fog påstå, att den absoluta merparten av "automatlådorna" är robotiserade växellådor.

Och det är väl husbilar den här debatten gäller ...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Växel

Det stämmer ju, men svepande formuleringar om att bilar med automatlåda drar mindre bränsle än manuella stämmer inte, eventuellt kan en robotväxlad dra mindre än en manuell, men om det finns något bevis för att så alltid är fallet i verklig körning tror jag inte.
 
Senast ändrad:

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Växel

Kommer även jag att ta kontakt med Fiat och Hymer för att få rätsida på detta!
Rätt skall vara rätt, är det ingen automatlåda så är det inte det!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Växel

De Fiat-siffror jag hittade utan att leta för länge gäller ett Heavy-chassi med 3,5 tons totalvikt och 150 hk motor.

Manuell: 7,3 l/100 km och 192 g/km
Robotiserad: 7,2 l/100 km och 189 g/km

Siffrorna är hämtade från aktuella CoC-dokument, och gäller NAKET chassi. Värdena saknar således relevans för husbilar, men visar ändå att den robotiserade lådan SÄNKER förbrukning - och därmed även utsläpp.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Växel

Jag tror ni får läsa på definitionen för Automatisk växellåda. :)
Robotlådan ÄR en automatlåda oavsett vad ni tycker och ni har säkert köpt den för att slippa växla manuellt vid färd.

Att sedan bilen INTE förbrukar mer och där med är uträkningen oskälig.
Den ska ju räknas efter skälig grund. Det kan man jobba på för att få til en förändring men då måste ju tillverkaren uppge korrekt info om CO i CoC intygen. Men det gör ju INTE sluttillverkaren.......

Men hur skall då detta lösas om vissa bilar har riktig automat o andra manuell med automatik? MB chassi har ju riktig automat o Ford vet jag inte...


Och om ni Fiats automat är att betrakta som manuell får den DÅ köras med Automat villkorat körkort?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Växel

De Fiat-siffror jag hittade utan att leta för länge gäller ett Heavy-chassi med 3,5 tons totalvikt och 150 hk motor.

Manuell: 7,3 l/100 km och 192 g/km
Robotiserad: 7,2 l/100 km och 189 g/km

Siffrorna är hämtade från aktuella CoC-dokument, och gäller NAKET chassi. Värdena saknar således relevans för husbilar, men visar ändå att den robotiserade lådan SÄNKER förbrukning - och därmed även utsläpp.

De värdena vet ju vi hur pålitliga de är numera, eller hur? Därför skrev jag verklig körning! ;)
 

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Växel

Jag tycker att det är ett sakfel när man jämför en standard manuell växellåda med en automatväxellåda. Det är himmelsvid skillnad på dessa växellådors uppbyggnad, det vet ju alla som har någon form av teknisk kunskap. Sen är det en helt annan sak att man av bekvämlighet för föraren har kopplat en robotdel som utför jobbet att flytta växelföraren mellan de olika växellägena men det gör ju inte själva växellådan till en automatlåda för den sakens skull!
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Växel

Jag tycker att det är ett sakfel när man jämför en standard manuell växellåda med en automatväxellåda. Det är himmelsvid skillnad på dessa växellådors uppbyggnad, det vet ju alla som har någon form av teknisk kunskap. Sen är det en helt annan sak att man av bekvämlighet för föraren har kopplat en robotdel som utför jobbet att flytta växelföraren mellan de olika växellägena men det gör ju inte själva växellådan till en automatlåda för den sakens skull!

Definitionen vid körkort är att det är automat om det saknas kopplingspedal.
Definitionen vid registrering av fordon är. Att fordonet kan framföras utan att man manuellt byter växlar. En robot automatiserar växlingen och bilen saknar kopplingspedal/spak.

Problemet måste bemötas på annat sätt än att få det till att bilen är något annat än automatväxlad.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Växel

Jag tror ni får läsa på definitionen för Automatisk växellåda. :)
Robotlådan ÄR en automatlåda oavsett vad ni tycker och ni har säkert köpt den för att slippa växla manuellt vid färd.

Att sedan bilen INTE förbrukar mer och där med är uträkningen oskälig.
Den ska ju räknas efter skälig grund. Det kan man jobba på för att få til en förändring men då måste ju tillverkaren uppge korrekt info om CO i CoC intygen. Men det gör ju INTE sluttillverkaren.......

Men hur skall då detta lösas om vissa bilar har riktig automat o andra manuell med automatik? MB chassi har ju riktig automat o Ford vet jag inte...


Och om ni Fiats automat är att betrakta som manuell får den DÅ köras med Automat villkorat körkort?

Jag tror de flesta märken har en "robotlåda" som alternativ, MB tog bort sin (SprintShift) på MB-Sprinter 2012 som kom 2002, p.g.a slir i koppling som en del råkade ut för.
Idag har MB m.fl. riktiga automater med lägre bränsledeklation än manuella alternativet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Växel

Jag tycker hela diskussionen om huruvida en robotväxlad låda är en automatväxlad låda eller inte är lite konstig.
En låda som växlar av sig självt, dvs automatiskt, är givetvis en automatlåda. Antingen växlar föraren manuellt eller så växlar bilen/växellådan automatiskt. Sen hur den är konstruerad spelar ingen som helst roll. Det finns vad jag vet ett antal olika konstruktioner av ”automatväxellådor” så varför skall just robotväxlade lådor inte klassas som en automat..?

Jag förstår heller inte varför transportstyrelsen överhuvudtaget tar med typ av växellåda som parameter i beräkningsmodellen när beräkningsmodellen ändå är så trubbig och generell. Det rör sig om procent och man har ändå med den nya modellen helt lämnat kopplingen till husbilars verkliga förbrukning och Co2.
 

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Växel

Roger67
Du har helt "rätt" när du slår fast att en växellåda som växlar av sig "själv" givetvis är en automatlåda, grejen är ju att en manuell växellåda växlar inte av sig själv. I detta fallet är det en robot som växlar inte själva lådan om du fattar!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Växel

Jag tycker hela diskussionen om huruvida en robotväxlad låda är en automatväxlad låda eller inte är lite konstig.
En låda som växlar av sig självt, dvs automatiskt, är givetvis en automatlåda. Antingen växlar föraren manuellt eller så växlar bilen/växellådan automatiskt. Sen hur den är konstruerad spelar ingen som helst roll. Det finns vad jag vet ett antal olika konstruktioner av ”automatväxellådor” så varför skall just robotväxlade lådor inte klassas som en automat..?

Jag förstår heller inte varför transportstyrelsen överhuvudtaget tar med typ av växellåda som parameter i beräkningsmodellen när beräkningsmodellen ändå är så trubbig och generell. Det rör sig om procent och man har ändå med den nya modellen helt lämnat kopplingen till husbilars verkliga förbrukning och Co2.

Ett skäl till att det står automat som vx-låda är att allt fler har körkort för enbart automatlåda.
 
Toppen