• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växel vilket drevning

F

F.d. 13866

Guest
Hej jag skall dreva om 5 an på min Hymer Alkov 524 jtd 01 och måste fatta snabbt beslut 200 eller 400 varvs ökning . Därför undrar jag om det låter mycket i motorvägsfart med 400 varvs ökning eller vad som ni tycker som ändrat med 200 varv .Jag använder den ofta att dra ett skåp släp .Men det har inte varit någon större skillnad med eller utan Tacksam för snabba svar MVH KNALLEN
 
F

F.d. 13866

Guest
Sv: Växel vilket drevning

Jo det är klart jag vill .Men det finns ju 4 an också .Jag kör även utan släp mycket motorväg långa sträckor och vill kunna hänga med trafiken utan att det låter för mycket
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Växel vilket drevning

Blir lite nyfiken, varför du vill ändra 5 an och ditt bakomliggande resonemang?
Antar att det är något konstaterat fel med befintlig utväxling, utslitet eller något som fungerar dåligt som ligger bakom?

Då ingreppet/bytet varken är gratis eller utan konsekvenser så måste du ju veta vad du vill uppnå och vad det leder till i form av önskade konsekvenser/förändringar.

Generellt leder ditt spörsmål till både + (positiva) och - (dåliga) konsekvenser, t.ex;
+ bilen blir "något starkare" i motvind, spec alkov med stor frontarea/cd värde liksom i uppförslut, att du drar släp påverkar nog inte spec mycket - i varje fall inte cd värdet = luftmotståndet om släpet har fast ytterhölje/inte kapell)
- Drivmedelsförbrukningen ökar helt klart (vid motsv hastigheter)
- Ljudnivån, från drivlinan (motor, växellåda, etc) höjs inuti bilen (högre motorvarv)

Ett förslag om motorn upplevs som svag kan vara att "vässa/trimma motorn" och ett annat att inte förändra något (billigast och säkrast) beroende på vad du vill "lösa för problem".

/ Med hälsningar, från en vetgirig Bengt 333
 
F

F.d. 13866

Guest
Sv: Växel vilket drevning

Nej tänker jag inte . Det måste väll göra någon skillnad .Det finns väll dom som gjort om sina Växellådor med olika drevningar .Det var deras åsikter jag ville höra.Eftersom jag tänkte beställa vilka drev jag ska ha i morgon .Någon skillnad bör det väll göra med 200 varv också . men vill försöka att göra bästa valet
 
F

F.d. 13866

Guest
Sv: Växel vilket drevning

Jag tycker att steget är för stort mellan 4 o 5 något annat fel är det inte växellådan
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Växel vilket drevning

jag ändrade utväxlingen på min förra bil, pga av att 5e växeln rasade, och valde då 200varv förändring i 90km/h
denna utväxling gjorde bilen starkare och bättre att köra enligt min uppfattning, bränsleförbrukningen snarare minskade än ökade
i min nuvarande bil misstänker jag att jag den lägsta utväxlingen, vid 110km/h på femman har jag ca 3000rpm, och det tycker jag är för mycket, skulle föredragit en något högre växlad 5a även om bilen nu är pigg och stark i hastigheter runt 100km/h
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Växel vilket drevning

Hej Knallen!
Vi har en relativt ny Carthago och dom är nedväxlade 200 varv redan från fabrik.Jag upplever bättre arbetsvarv i den hastighet som vi åker(90-105 km)
men jag tror att det beror på DIN körstil vilket drev du skall ha .Kör du mycket i hastigheter över 100 och du tycker det är bra nu så behåll nuvarande drev.Bränsleförbrukningen är lägre jämfört med vår tidigare bil.
Anders.B
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13866

Guest
Sv: Växel vilket drevning

Tack för bra svar Senare kanske Jag ka lämna adress till märkes verkstad som gör bra pris under låg säsång på fiat bilar
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Växel vilket drevning

Hej!
I samband med att min Hymer 564 97 med 2,5 TDI hade gått 9200 mil lät jag kolla status på 5:ans växel. Man sa mig då att den kanske då skunna gå ytterligare 1000 mil på den. Jag lät då byta mot 400 varv mer vid 3000varv. Ytterst bekvämt att köra.Vid 70 och däröver har jag bra kraft till fartökning och omkörning. Jag blev rekommenderad 400 på grund av alkov och att jag gärna kör i 90 -100. Bränsleförbrukningen är ungefär samma som tidigare ca 1l/mil. Jag kommer lätt upp i över 120 men åker bäst i 90-100. Om det i ditt fall är mycket körning med släpkärra tror jag på 400 men om du ofta kör på motorväg kan det nog vara bra med 200. Jag känner mig tryggare när det gäller haveri på 5-e växeln och hoppas slippa erfara det.
Hälsningar Jan-Evert
 
F

F.d. 13866

Guest
Sv: Växel vilket drevning

Min bil har bara gått 5000 mil och bytt olja i växel varje servis ,men är trött på evigt växlande och jag lyssnar på vad dom säger för den är ju 2,8 jtd så ska se om det kanske räcker att 200 varv annars få det bli 400 varv MVH knallen
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Växel vilket drevning

Hade först en husbil med höga utväxlingen på 5:an. Den var jobbig i Sverige eftersom man fick ligga och växla mycket mellan 4:an och 5:an. 4:an dessutom mer högljudd. Nästa husbil, en Dethleffs Esprit integrerad, hade låga fabriksutväxlingen. Den var alltför lågt växlad på motorväg. Alltså drevade jag om den till mellanläget vilket gav perfekt körbarhet. 2,8 liters motorn med effektbox till 150 hk. Bilen 6,45m, verklig vikt ca 3,6 ton lastad, med maxichassi.
 
F

F.d. 13866

Guest
Sv: Växel vilket drevning

Ja nu har jag drevat med 200 varvs höjning och kört med olika hastigheter och nu känns bilen normal ,så det känns som jag för min del valde rätt utväxling
 
F

F.d. 17078

Guest
Sv: Växel vilket drevning

Hej jag växlade om min Solifer 644, sänkte med 200 varv. Åker både landsväg och motorväg, växlar ungefär hälften så ofta, bilen är mer körbar drar ej mer disel. Köpte delarna i tyskland.
 
Toppen