• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värt att köpa radio med DAB?

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Jag står och ska byta ut min 1DIN-radio till en 2DIN, med stöd för backkamera, Apple Carplay och Android Auto. Står och tvekar om jag ska lägga pengar på en radio som har DAB/DAB+ eller om det är pengar i sjön. Det rör sig om ungefär en tusenlapp till isf. Jag reser mest i Sverige, men tänker att Norge, Finland och Tyskland är tänkbara resmål nån gång. Jag är trogen P1-lyssnare och byter i princip aldrig kanal i bilen. Däremot streamar jag gamla avsnitt ibland.

:msn_question: När har jag användning av DAB-radio? Är det värt tusenlappen extra?

Det har varit några turer fram och tillbaka med DAB.

Sverige startar sändningar på försök under 1995. 2015 slopar regeringen planerna på att helt gå över till DAB, efter input från bl.a. Försvarsmakten, FRA och MSB.

Finland startade med DAB-sändningar under 1999. Våren 2005 togs beslut om att tills vidare avbryta DAB-sändningarna i väntan på kommersiellt underlag.

Norge har stängt ner sitt FM-band helt, som första land i världen. FM-utrustningen är nedmonterad och såld till andra länder.

DAB i Tyskland ger främst sökträffar på Dortmunder Actien-Brauerei :msn_beer:.
DAB-radio täcker 97% av befolkningen. Förra året beslutades en lag som säger att alla nya bilradioapparater bör ha stöd för DAB+.

DAB och DAB+ ligger på kanal 12-13 (220-230 MHz) och det är väl kanske därför FM-antennen inte ger fullt stöd överallt. I Gävle sänds DAB på den gamla horisontella TV1-antennen (på prov sen 10 år tillbaka).

Jag tror personligen inte att DAB ligger i den nära framtiden. Folk går mer över till strömmade tjänster och "linjär radio" går väl samma väg som linjär-TV snart. :msn_cellphone: iPhone har inte ens FM-mottagare och det är inte säkert att alla Android har det heller.
 
F

Fd.47585

Guest
Köpte ny 2-din radio nyligen och valde att inte ta DAB, tror vanliga kommer finnas kvar längre än jag gör. Skulle det mot alla odds gå fort rätt vad det var, så kan jag spela spotify med hjälp av Carplay eller lyssna på kanalernas web-sändningar genom telefonen. Dessutom är ju idag täckningen under all kritik här i svedala.
.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I Danmark gælder følgende ifølge Slots og Kulturstyrelsen under Kulturministeriet:

FM-sluk afventer udviklingen

Efter den tidligere køreplan for digital radio var det hensigten, at lukke FM-båndet ved udgangen af 2019, såfremt det medio 2018 kan konstateres, at minimum 50 pct. af radiolytningen, herunder i biler, sker på digitale platforme.

Denne beslutning gælder ikke mere. Derimod følger man nu udviklingen i radiolytningen på de forskellige platforme. Når 50 pct. af radiolytningen, herunder i biler, sker på digitale platforme, træffes der beslutning om tidspunktet for FM-sluk.

Den 1. oktober 2017 blev DAB afløst af DAB+
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Köpte ny 2-din radio nyligen och valde att inte ta DAB, tror vanliga kommer finnas kvar längre än jag gör. Skulle det mot alla odds gå fort rätt vad det var, så kan jag spela spotify med hjälp av Carplay eller lyssna på kanalernas web-sändningar genom telefonen. Dessutom är ju idag täckningen under all kritik här i svedala.
.

Instämmer, det är en försvinnande Skara som lyssnar på radio, finns knappt längre FM+radio i mobilerna.
Jag tror att de flesta under 60 streamar det de VILL lyssna på.
Vi fick en ny stereo för ett par år sedan på jobbet, det är en ren streaming produkt, med 100000-tals radiostationer, jag tror marksänd radio o TV har sett sina glansdagar redan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Instämmer, det är en försvinnande Skara som lyssnar på radio, finns knappt längre FM+radio i mobilerna.
Jag tror att de flesta under 60 streamar det de VILL lyssna på.
Vi fick en ny stereo för ett par år sedan på jobbet, det är en ren streaming produkt, med 100000-tals radiostationer, jag tror marksänd radio o TV har sett sina glansdagar redan.

Jag tror att streamingentusiasterna gärna underskattar antalet lyssnare på vanlig radio, jag skulle aldrig köpa en bilmottagare utan DAB+ t.ex. om
man vill åka till Norge. Merkostnaden är ju trots allt ganska liten.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Jag har DAB i bilen, men när jag väljer det så kommer det "Antenna error" i rutan. Skall det vara skild antenn eller beror det på att det inte finns sändning tillgängligt? (har bara kört mellan Österbotten och södra Finland med bilen)
H. Ulf
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Du måste ha en separat DAB antenn. Antingen sk. Fönsterantenn som klistras på insidan av framrutan eller någon typ av takantenn.
Mvh Klas Nilsson
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har DAB i bilen, men när jag väljer det så kommer det "Antenna error" i rutan. Skall det vara skild antenn eller beror det på att det inte finns sändning tillgängligt? (har bara kört mellan Österbotten och södra Finland med bilen)
H. Ulf

Det finns s.k. DAB-Splitters att köpa till den vanliga antennen.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Om det ”bara” är i Norge du vill använda DAB. Jag skulle inte köpa DAB.
Se bara till att du har bluetooth med möjlighet att koppla upp smartphonen. Där har du tillgång till det mesta i radio och musikväg. Givetvis måste du ha tillräckligt med GB för internet. Lycka till.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi köpte DAB till radion i köket hemma :)
Skönt att slippa bruset. Kollade täckningskartan för DAB först.
Har givetvis seriekopplade bluetooth högtalare också i varje rum;)
Men i bilen? Nja, viktigare med bluetooth så man kan lyssna på Spotify, Sommarpratare och poddar via mobilen när man tröttnat på FM. Offline, behöver inte streama.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
OK, bra råd! Tack!

Jag försöker tänka lite framåt. Bilens näste ägare kanske vill ha DAB och det kanske är dumt att snåla.
Har hittat en modell nu till slut som har DAB, Apple Carplay, Android Auto (som tyvärr ännu inte är släppt i Sverige!).

Har löst kablageproblemet som gjorde radion strömlös när man slog av tändningen, genom att vända gul och röd rätt i adaptern som sitter där.

Har konsterat att min ratt inte har kontroller för radion. Hittar ingen enkel fix för den heller. Typiskt.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Du måste ha en separat DAB antenn. Antingen sk. Fönsterantenn som klistras på insidan av framrutan eller någon typ av takantenn.
DAB-radio köpt och installerad. Har också köpt separat DAB-antenn, som jag ännu inte monterat. Blir osäker på hur jag ska få dit den snyggt. Hur kommer jag in under mörkläggningsgardinens fäste i A-stolpen? Enligt instruktionen måste jag ha tillgång till jord också, så jag kan nog inte dra fram den till nedkanten mitt på vindrutan. Jag ser några skruvar ovanför vindrutan, bakom en liten skärm, men inga andra.

Hur har ni gjort?

Dietz DAB / DAB Glasklebeantenne SMB with Connector for Kenwood Pioneer Clarion Alpine / JVC etc.F2288AB6-72F9-4FD3-90AD-076E6DEDAA20_1_105_c.jpeg
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Vi använder Dab i norge och tyskland. Använder ordinarie antenn men en lite konverter för dab köpt på netonnet
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Jag har DAB i bilen, men när jag väljer det så kommer det "Antenna error" i rutan. Skall det vara skild antenn eller beror det på att det inte finns sändning tillgängligt? (har bara kört mellan Österbotten och södra Finland med bilen)
H. Ulf
Upplevde samma problem. Radion felprogramerad, men för att kunna ändra var jag tvungen att dra ut radion och lossa DAB-antennen
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
BørjeH: svar på frågan "Hur har ni gjort?"
Jag installerade en dashcam och drog kablarna bakom skyddet (dörrstolpen, sitter fastklämt - bara att lirka loss) vidare under skyddet för
den övre "gardinstången" (fäst med plastskruvar i innertaket) och fram till innerbelysningen (under innertaket finns gott om utrymme).
Jord hämtade jag från skärmkanten under plastkåpan/framdörren och gömde kabeln under gummilisten. Kanske kan du få hjälp av detta?
 
F

F.d. 22252

Guest
Vi har varit väldigt tidiga i norden att digitalisera våra nät men i spanien har man ingen nytta av det, har tagit med en liten dyr miniatyrtv som går på digitala signaler fungerar bra här men inte söderut samma med radion i den. Blir att man använder datorn för allt numera och betalar lite extra för surfning och med viaplay och annat har man ju allt. Ett problem med radiomobiler är ju att antennen sitter i lurarna så man måste ha lurarna på sej hela tiden och oftast blockerar dom annan användning.
 

Udden1

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
22692
Medlemskap
2026
Thomas jag har samma problem Antenna Error, fungerade DAB-radion efter det att du satte tillbaka antennen eller fick du göra något mer?
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har samma problem Antenna Error, fick du göra något mer efter det att du satte tillbaka antennkabeln?

Lyfte ut radion så jag kunde lossa DAB-antennen
I setup för DAB finns ett val: aktiv eller passiv antenn
På min bil satt en passiv antenn med inställning aktiv varför radion matade ut strömförsörjning till anrennen och det blev kortis
 
Toppen