• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Värt att byta brännare i kylskåpet?

Matslew

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
Jag har ett trivalent kylskåp RM4401från Electrolux (Dometic) som fungerar relativt bra på gas när jag rengör brännaren från rost regelbundet, och byter dysan (den lilla plattan med det lilla hålet där gasen strömmar ut) emellanåt. Husbilen står i Italien, så det är ofta ordentligt varmt utomhus – inte helt lätt att få det kallt i kylskåpet då.

Nu funderar jag på om det kan fungera bättre om jag byter brännare till en ny. Lätt att köpa och inte så dyrt. Kanske skulle jag till och med kunna få minusgrader i frysfacket, vilket jag aldrig lyckats med. Någon som har en åsikt?

Den nuvarande brännaren är ganska rostig utanpå och inuti (inte vid lågan).

Jag har rensat skorstenen någon gång, men det kan vara värt att göra igen. Kanske med en flaskborste som jag såg ett tips om här på husbilsklubben.

Men som sagt – byta brännare?
 

Matslew

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
Summering av den här tråden så här långt :)
Jag har varit i kontakt med servicetekniker på Dometic och på ett företag som servar vitvaror med en servicetekniker som hade erfarenhet av just trivaleta kylskåp för husbilar mm. Här är vad jag har fått reda på:

  • Att byta brännare är inte någon idé så länge utloppet/kronan i brännaren ser helt och rent ut och lågan är blå och fin. Däremot har jag tidigare flera gånger bytt munstycket, eller dysan – den lilla plattan med ett litet hål i – och det gör definitivt effekt om den är lite skadad, vilket lätt händer. Min heter Brännarmunstycke 43.
  • Byta kylpasta bakom kylflänsarna är en god idé. Kylpastan appliceras i kontaktytan mellan kylflänsen och röret med kylmedium (evaporatorn). Rengör ordentligt, framför allt på kylflänsen. Det behövs inte mycket kylpasta. Dometics egen produkt med artikeltnummer 407142538 är på hela 310 ml och den räcker enligt teknikerna till minst tio kylskåp. Kostar dessutom över 500 kr. Jag har letat fram den här kylpastan: [ LTronics GD900 Högpresterande CPU, GPU termisk kylpasta fettförening, 30 g spruta kit : Amazon.se: Elektronik ] som är icke-korrosiv, icke-toxisk, och luktfri, med en värmeledningsförmåga på 4,8 W/mK vilket är medelhögt – kylpasta för elektronik ligger mellan 1 och 10 W/mK. Kostar bara 140 kr på Amazon, men finns på många ställen, även i burkform.
  • Det finns kylpasta även bakom frysfacket i mitt kylskåp (Electrolux/Dometic RM4401), med inga kylflänsar inuti frysfacket. Istället sitter det två skruvar i facket som drar i hela kylaggregatet på baksidan och pressar rören mot metallhöljet i frysfacket. För att komma åt att byta kylpasta där måste man ta loss hela kylaggregatet, och för min del betyder det att jag måste ta ut hela kylskåpet. Inte värt det, sa den tekniker jag pratade med. Han sa för övrigt att han bara lade på ny kylpasta när han byter till nytt kylaggregat, men det känns lite onödigt för min del.
  • Sota skorstenen kan man göra men teknikern jag pratade med sa att det sällan är något sot där. Han använde en vanlig elkabel och lite hushållspapper för att dra rent. Däremot sa han att den lilla plåtspiralen som hänger i skorstenen är mycket viktig för effektiviteten genom att den ökar draget i skorstenen. Den heter lågspridare på svenska och flue baffle på engelska och går att beställa på flera ställen. Jag blev plötsligt osäker på om jag har en sådan, så jag kanske beställer en.
  • Jag har också beställt Dometics fläktset med termostatstyrning för montage på baksidan, här: [ Dometic fläktset ]. Vad jag har förstått ska det göra effekt när det är mycket varmt ute, och eftersom min husbil står i Italien där det i somras kröp över 35 grader i skuggan kan det vara en god idé. Vet inte riktigt hur strömmen ska dras fram, men tänker att det är bra med en strömbrytare så att den kan stängas av när husbilen är parkerad i solen och kylskåpet avstängt.
Nu ska allt monteras och genomföras, nästa gång jag kommer till Italien. Återkommer med en rapport om hur det blev!

Har för övrigt blivit förvånad över hur mycket reservdelar det finns till kylskåpet! Bland annat här:
 
Toppen