• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Värt att byta brännare i kylskåpet?

Matslew

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
Jag har ett trivalent kylskåp RM4401från Electrolux (Dometic) som fungerar relativt bra på gas när jag rengör brännaren från rost regelbundet, och byter dysan (den lilla plattan med det lilla hålet där gasen strömmar ut) emellanåt. Husbilen står i Italien, så det är ofta ordentligt varmt utomhus – inte helt lätt att få det kallt i kylskåpet då.

Nu funderar jag på om det kan fungera bättre om jag byter brännare till en ny. Lätt att köpa och inte så dyrt. Kanske skulle jag till och med kunna få minusgrader i frysfacket, vilket jag aldrig lyckats med. Någon som har en åsikt?

Den nuvarande brännaren är ganska rostig utanpå och inuti (inte vid lågan).

Jag har rensat skorstenen någon gång, men det kan vara värt att göra igen. Kanske med en flaskborste som jag såg ett tips om här på husbilsklubben.

Men som sagt – byta brännare?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har ett trivalent kylskåp RM4401från Electrolux (Dometic) som fungerar relativt bra på gas när jag rengör brännaren från rost regelbundet, och byter dysan (den lilla plattan med det lilla hålet där gasen strömmar ut) emellanåt. Husbilen står i Italien, så det är ofta ordentligt varmt utomhus – inte helt lätt att få det kallt i kylskåpet då.

Nu funderar jag på om det kan fungera bättre om jag byter brännare till en ny. Lätt att köpa och inte så dyrt. Kanske skulle jag till och med kunna få minusgrader i frysfacket, vilket jag aldrig lyckats med. Någon som har en åsikt?

Den nuvarande brännaren är ganska rostig utanpå och inuti (inte vid lågan).

Jag har rensat skorstenen någon gång, men det kan vara värt att göra igen. Kanske med en flaskborste som jag såg ett tips om här på husbilsklubben.

Men som sagt – byta brännare?
Räkna inte med någon stor skillnad i kyla,absorbtionskyl har sina begränsningar och varmt klimat är inte optimalt för den typen av skåp,men minusgrader i frysen skall du få även om det är varmt ute,bra ventilation bakom kylen ska du prioritera finns flera trådar angående montage av fläktar.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Olof nämnde fläktar.
Är det mycket varmt ute kan fläkt vid kondensorn vara bra.

Byter du munstycke, dvs det som sitter där inkommande gasrör är anslutet????
Är det då fel på detta?
Ett vanligt fenomen är att det kommer smuts i munstycket och för lite gas kommer in i brännaren med liten låga, som då ger dålig kyla.
Kolla munstycket med en lupp, rensa försiktigt, det finns rykten att man måste köpa nytt, men det är enkelt att få bort smuts med en tops eller en smal tråd, liten pensel . Allt för hårdhänt så finns risk att man gör hålet större.

Det finns olika munstycken, det gäller att få rätt till rätt kylskåp, får du ett för mindre kyl blir lågan för liten med dålig kyla som resultat.
Dvs de gäller att de du köper nya munstycken av vet vilken storlek som gäller för din kyl.

Jag har efterlyst någon form av data över vilket munstycke som gäller för vilken kyl.
Jo det finns ett nummer på munstycket.
Någon sådan data har jag inte fått fram.

Gasröret fram till brännaren är av stål och kan rosta invändigt då det blir varmt, då kommer små flagor att täppa munstycket.
Byte av detta rör krävs då.

Man kan vid varmt väder prova att ta bort de vita gallren som sitter på sidan utanför kylen. Så kondensorn syns och får bättre kylning.

Roy
 

Matslew

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
Olof nämnde fläktar.
Är det mycket varmt ute kan fläkt vid kondensorn vara bra.

Byter du munstycke, dvs det som sitter där inkommande gasrör är anslutet????
Är det då fel på detta?
Ett vanligt fenomen är att det kommer smuts i munstycket och för lite gas kommer in i brännaren med liten låga, som då ger dålig kyla.
Kolla munstycket med en lupp, rensa försiktigt, det finns rykten att man måste köpa nytt, men det är enkelt att få bort smuts med en tops eller en smal tråd, liten pensel . Allt för hårdhänt så finns risk att man gör hålet större.

Det finns olika munstycken, det gäller att få rätt till rätt kylskåp, får du ett för mindre kyl blir lågan för liten med dålig kyla som resultat.
Dvs de gäller att de du köper nya munstycken av vet vilken storlek som gäller för din kyl.

Jag har efterlyst någon form av data över vilket munstycke som gäller för vilken kyl.
Jo det finns ett nummer på munstycket.
Någon sådan data har jag inte fått fram.

Gasröret fram till brännaren är av stål och kan rosta invändigt då det blir varmt, då kommer små flagor att täppa munstycket.
Byte av detta rör krävs då.

Man kan vid varmt väder prova att ta bort de vita gallren som sitter på sidan utanför kylen. Så kondensorn syns och får bättre kylning.

Roy
Munstycket är nog det jag (och Electrolux) kallar dysa. Det byter jag regelbundet, senast i år, och det gör skillnad om man har skadat dysan vilket jag gjort flera gånger då jag tagit ut den ur brännaren med en liten mejsel eftersom det suttit fast. Jag tror jag har rätt dysa eftersom jag beställde den direkt av Electrolux första gången jag bytte den 2014. Nu säljer inte Electrolux dysorna längre, men de är ju lätta att köpa om man vet vilken modell man ska ha. Vore som sagt bra med en tabell över munstycke-kylskåp!
 

Matslew

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
Munstycket är nog det jag (och Electrolux) kallar dysa. Det byter jag regelbundet, senast i år, och det gör skillnad om man har skadat dysan vilket jag gjort flera gånger då jag tagit ut den ur brännaren med en liten mejsel eftersom det suttit fast. Jag tror jag har rätt dysa eftersom jag beställde den direkt av Electrolux första gången jag bytte den 2014. Nu säljer inte Electrolux dysorna längre, men de är ju lätta att köpa om man vet vilken modell man ska ha. Vore som sagt bra med en tabell över munstycke-kylskåp!
Här har jag hittat en sajt som listar reservdelar till respektive kylskåpsmodell, och för varje modell ser man vilken dysa (Gas Jet) man ska använda:
 

Matslew

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
Kan ju vara så att kylpastan bakom aluminium profilen inne i skåpet är gammal och torr. På vår gamla bil satt inte ens hela aluminiumbiten mot rören. Efter att fixat det blev det riktigt bra.
Ah, intressant. Aluminiumprofilen sitter fast och känns ganska kall när kylskåpet är igång, men du menar att det kan vara värt att ta loss den och lägga på ny kylpasta? Det bildas ingen frost på profilen. Borde det göra det?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Men det verkar ändå inte möjligt att få fram vilket nummer det skall stå på munstycket.
Gas Jet, ja de kan hitta på roliga ord.
Brännaren i sig c:a 15 mm i fyrkant och en 80 mm lång är att se som en förgasare, eller blandningskammare, det finns ju hål i början nära den plats där munstycket sitter som suger in luft.
Men att byta den för 23 pund plus frakter etc låter orealistiskt, det är ju bara att se till att den gamla har ett hål utan smuts i.
Jag hade ur denna minst fem ggr innan jag bytte gasröret upp till reglagen på kylens framsida.
Gasröret blev ett bromsrör från Biltema, av kopparlegering
De finns i olika längder med olika fattningar, i detta fall gäller 10 mm gänga i båda ändar.
Sen har det gått i minst 5 år.

Annat underhåll man kan göra är att se till så att de svarta rören i övre delen, och kondensorn med kylfläns inte är rostiga, då kan det komma ut viktiga kemikalier....
Jag målade över allt svart med färg som tål hög temp, finns en spray på Biltema.
Sprayen kommer in mellan kylflänsarna fint.
givetvis gäller dammsugare för att kylflänsarna skall vara rena liksom allt smuts som hamnar bakom kylen.

Att köra kylen på 230 V och se om den blir kallare än med gas är en metod att reda ut om det är fel på gasbrännaren eller ej.
Gasen skall nog vara minst lika effektiv som 230 V drift.

Roy
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kan ju vara så att kylpastan bakom aluminium profilen inne i skåpet är gammal och torr. På vår gamla bil satt inte ens hela aluminiumbiten mot rören. Efter att fixat det blev det riktigt bra.

 

Matslew

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
Kan ju vara så att kylpastan bakom aluminium profilen inne i skåpet är gammal och torr. På vår gamla bil satt inte ens hela aluminiumbiten mot rören. Efter att fixat det blev det riktigt bra.
Jag hade kontakt med en tekniker på Dometic som bekräftar det du säger om kylpastan. Den ska vara av deg-konsistens, annars ska den bytas.
Nu såg jag också länken ovan till inlägget om byte av kylpasta. Utmärkt, tack.
Här har jag hittat kylpasta: https://shop.lagahusvagn.se/varme-kyla/kylskap-reservdelar/kylpasta-till-kylskap-310ml.html
Någon som har andra förslag?
Den här kanske?
Eller denna?
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag skulle ju absolut börja med att köra kylen på 230 V och se om den blir kall då.
Efter några dagar skall det blir frost på kylflänsen inne i kylen.
Blir den lika okall med gas eller 230 v är det ju något fel på kylsystemet, eller som nämnts värmeledningen till kylflänsen, dvs kanske kylpastan.
Blir den kall med 230 V men okall med gas, så är gaslågan för klen.

Gaslågan skall vara omkring 3 cm, blå, nästan osynlig i dagsljus, och ett svagt brus skall höras.

Roy
 

Matslew

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
(Om man monterar fläktar bakom kylskåpet, hur monteras de bäst? Vid det nedre eller det övre gallret tex?)
Glöm detta – hittade massor med äldre trådar om fläktar.
 
Senast ändrad:

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
(Om man monterar fläktar bakom kylskåpet, hur monteras de bäst? Vid det nedre eller det övre gallret tex?)
Glöm detta – hittade massor med äldre trådar om fläktar.
Är det så att du fyller gas i Italien tycker jag att du skall montera ett gasfilter vid flaskan.Det är mycket olja och annat skräp i gasen där nere.
Vi har haft många med problem efter man tankat gas i Italien. Jobbat på SMC Anders
PS med tanke på att du måste byta munstycke ofta. DS
 

Matslew

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
Är det så att du fyller gas i Italien tycker jag att du skall montera ett gasfilter vid flaskan.Det är mycket olja och annat skräp i gasen där nere.
Vi har haft många med problem efter man tankat gas i Italien. Jobbat på SMC Anders
Bra tips. Det ska sitta ett filter vid anslutningen från gastillförseln till kylskåpet, men jag har aldrig riktigt förstått vad den anslutningen sitter. Jag har ett par extra filter som jag beställde från Electrolux för många år sedan. Ska försöka byta filter.
Vi har för övrigt inte gasflaskor utan en integrerad gastank som tankas med fordonsgas (GPL i Italien). Arca från 1986.
 

Matslew

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
Har nu varit i kontakt med Dometic igen för att fråga om hur kylpasta ska appliceras.
I teorin ska den bara appliceras i kontaktytan mellan kylflänsen och röret med kylmedium så att alla ojämnheter fylls upp. Avståndet kan dock vara större än tex i elektronik där man lägger väldigt tunt med kylpasta. Dometic sa max 0,5-1 cm.
Deras egen kylpasta med artikelnummer 407142538 är en stor tub på hela 310 ml, och de uppskattade att det ska räcka till ca tio kylskåp. Så ca 30 gram kylpasta borde räcka. Och det går bra med annan kylpasta, tex för elektronik.
Det jag är osäker på är om det spelar någon roll vilken typ av pasta man använder. Olika sorters kylpasta har olika värmeledningsförmåga, från ca 1–10 W/mK, alltså en faktor tio mellan bästa och sämsta. Ofta säljs de bästa i småförpackningar, upp till några gram, så när man köper förpackningar på tiotals gram får man ofta pasta med sämre värmeledningsförmåga. Det borde ju göra skillnad, men jag har inte pratat med någon som har erfarenhet av detta.

Någon som vet?
 

Geva

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
21876
Medlemskap
2024
Jag läser dessa trådar och undrar varför just jag. Har haft två vagnar och sen tre husbilar och ta i trä aldrig haft problem med kylen. Får vara tacksam o glad. Trevlig kväll alla.
 

Matslew

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
Jag läser dessa trådar och undrar varför just jag. Har haft två vagnar och sen tre husbilar och ta i trä aldrig haft problem med kylen. Får vara tacksam o glad. Trevlig kväll alla.
En husbil som är några få år gammal har säkert kylskåp som fungerar felfritt. Min husbil är 35 år gammal och kylskåpet är original. När det är 35+ grader i skuggan i Italien blir det inte alltid så kallt som man önskar i ett 35 år gammalt kylskåp. Lite service kan hjälpa :)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Bra tips. Det ska sitta ett filter vid anslutningen från gastillförseln till kylskåpet, men jag har aldrig riktigt förstått vad den anslutningen sitter. Jag har ett par extra filter som jag beställde från Electrolux för många år sedan. Ska försöka byta filter.
Vi har för övrigt inte gasflaskor utan en integrerad gastank som tankas med fordonsgas (GPL i Italien). Arca från 1986.
Gasfilter är normalt avsedda att sitta på högtryckssidan av regulatorn. Dvs. mellan flaskor och regulator. Detta för att inte få in "oljan" i regulatorn och, på sikt, få den att funka fel (= inte släppa igenom gas).

MVH
Hans
 
Toppen