• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare

F

F.d. 51596

Guest
Hej igen.
Mycket roligare att fråga här istället för att leta i dåliga instruktionsböcker:

Har en värmeväxlare installerad i min bil och funderar nu om man ska ha 12V cirkulationspumpen i gång när man kör eller om det cirkulerar med hjälp av motorns vattenpump??

Tacksam igen för svar

Peter
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare

motorns vattenpump cirkulerar endast vattnet i primärkretsen på värmeväxlaren, visserligen kommer vattnet på primärsidan, bodelens radiatorkrets, att sprida värmen något genom självcirkulation när det värms upp men för att få varmt o skönt i hela bodelen måste du ställa reglaget på pannan så att cirkulationspumpen i radiatorkretsen går
på min Alde 3000 går det till som så att jag ställer reglaget för elpatron i läge ett eller två, reglaget för uppvärmningssätt på uppvärmning plus varmvatten (mellanläget) och slutligen termostaten på en bit över den punkt som finns vid läge 3, på så sätt har vi jämn och skön värme i hela bodelen när vi kör genom att använda den överskottsenerergi som finns i motorns kylsystem och som annars bara kyls bort av fartvinden
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare

Hej! Ja du ska ha cirkulationspumpen igång. Bilens pump driver ju bara ena sidan av växlaren. Men har du lite tur kan bodelens värme fungera på självcirkulation, men effekten blir inte tillräklig nu vintertid.

Gott Nytt År önskar Sanddammaren
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Värmeväxlare

Jeg er selvfølgelig enig med dere som svarer Wannabe, men jeg oppfatter at spørsmålet dreier seg om bruk av ei 12 Volts pumpe montert på kjølevannssiden på bilens motor i forbindelse med varmeveksleren. Hvis det er det det dreier seg om behøver ikke den gå under kjøring. Jeg har oppfattet at du bruker den pumpen for å skape sirkulasjon på motorens kjølevann når du fyrer bodelen på strøm eller gass og står rolig, og ønsker å varme opp motoren ved hjelp av varmeveksleren.
 
F

F.d. 51596

Guest
Sv: Värmeväxlare

Anders,

Jag har en 3010 panna med 12V pump med hel/halvfartsreglage men misstänket att jag bara behöver sätta displayen i samma lägen, Jag provar.
Heder och Tack (för det var kallt att vara ute o köra idag......)
 
Toppen