Så här kollade jag funktionen med värmeväxlaren:
1) Värm upp elementvattnet genom att sätta termostaten på 25-30gr
2) När elementvattnet är hett så startar jag cirkulationspumpen för motorvärme
Genom att känna på inkommande och utgående vatten på värmeväxlaren (bägge sidor) så blir resultatet att
- på bodelskretsen avges ingen värme (samma temp på inkommande och utgående ledning i värmeväxlaren
- på motorsidan tas ingen värme upp samma temp på bägge ledningarna.
3) Jag slår på tändningen och trycker på knappen för extravärme på instrumentpanelen:
- cirkulationspumpen för motorvärme ändrar ljud, den låter mindre ansträngd
- på bodelskretsen är blir röret betydligt svalare när vattnet passerat värmeväxlaren
- på motorsidan är vattnet varmare efter värmeväxlaren än före.
Nästa steg som jag tänkt mig nu är att lokalisera magnetventilen och kablarna för att styra den. Min idé är att montera ett växlande relä till magnetventilen:
- relät dras av spänningen till cirkulationspumpen för motorvärme. Då öppnar ventilen med spänning från bodelsbatteriet.
- Annars släpper relät igenom ström från den ordinarie styrningen via knappen för extravärme på instrumentpanelen.
Tanken är att när pumpen för motorvärme slås på så öppnas magnetventilen via relät.