• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Hej! Har bytt husbil till en Carthago 2006. Har haft flera husbilar förut, men inte med vattenburen värme. Förstår mig på pannan men det finns oxå en värmeväxlare. Begriper mig inte på hur jag sätter,på denna så att det blir värme i bodelen. Kan ngn förklara för mig hur jag gör.
 

A_Olson

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
39189
Medlemskap
2024
Jag har kollat en extra gång nu och ventilen är tyvärr stängd och spärrar flödet från pumpen vid avslagen tändning. Bilen har fortfarande garanti så jag funderar på om man kan hävda att det är ett fel att den inte öppnar antingen när pumpen sätts igång eller alltid är öppen vid avslagen tändning. Vad har du för märke "Master"? Är den inom Hymergruppen borde det vara samma lösning.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har kollat en extra gång nu och ventilen är tyvärr stängd och spärrar flödet från pumpen vid avslagen tändning. Bilen har fortfarande garanti så jag funderar på om man kan hävda att det är ett fel att den inte öppnar antingen när pumpen sätts igång eller alltid är öppen vid avslagen tändning. Vad har du för märke "Master"? Är den inom Hymergruppen borde det vara samma lösning.
Det är inget fel,kopplingen är gjord så när du har magnetventil,dom som enbart har värmeväxlare UTAN denna ventil har inga problem vilket gäller många bilar.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Jag har kollat en extra gång nu och ventilen är tyvärr stängd och spärrar flödet från pumpen vid avslagen tändning. Bilen har fortfarande garanti så jag funderar på om man kan hävda att det är ett fel att den inte öppnar antingen när pumpen sätts igång eller alltid är öppen vid avslagen tändning. Vad har du för märke "Master"? Är den inom Hymergruppen borde det vara samma lösning.
Jag har en Niesmann och den ligger ju under Hymer gruppen. Vore intressant och veta hur du kollat att du inte har någon cirkulation mot motorn. Har du lokaliserat magnetventilen?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har en Niesmann och den ligger ju under Hymer gruppen. Vore intressant och veta hur du kollat att du inte har någon cirkulation mot motorn. Har du lokaliserat magnetventilen?
Har du magnetventil på din bil? dom flesta bilar har inte det, utan vvx är kopplad direkt till motorn enbart en cirkulationspump för uppvärmning av motorn via bodelen.
 

A_Olson

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
39189
Medlemskap
2024
Så här kollade jag funktionen med värmeväxlaren:
1) Värm upp elementvattnet genom att sätta termostaten på 25-30gr
2) När elementvattnet är hett så startar jag cirkulationspumpen för motorvärme
Genom att känna på inkommande och utgående vatten på värmeväxlaren (bägge sidor) så blir resultatet att
- på bodelskretsen avges ingen värme (samma temp på inkommande och utgående ledning i värmeväxlaren
- på motorsidan tas ingen värme upp samma temp på bägge ledningarna.
3) Jag slår på tändningen och trycker på knappen för extravärme på instrumentpanelen:
- cirkulationspumpen för motorvärme ändrar ljud, den låter mindre ansträngd
- på bodelskretsen är blir röret betydligt svalare när vattnet passerat värmeväxlaren
- på motorsidan är vattnet varmare efter värmeväxlaren än före.

Nästa steg som jag tänkt mig nu är att lokalisera magnetventilen och kablarna för att styra den. Min idé är att montera ett växlande relä till magnetventilen:
- relät dras av spänningen till cirkulationspumpen för motorvärme. Då öppnar ventilen med spänning från bodelsbatteriet.
- Annars släpper relät igenom ström från den ordinarie styrningen via knappen för extravärme på instrumentpanelen.

Tanken är att när pumpen för motorvärme slås på så öppnas magnetventilen via relät.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Så här kollade jag funktionen med värmeväxlaren:
1) Värm upp elementvattnet genom att sätta termostaten på 25-30gr
2) När elementvattnet är hett så startar jag cirkulationspumpen för motorvärme
Genom att känna på inkommande och utgående vatten på värmeväxlaren (bägge sidor) så blir resultatet att
- på bodelskretsen avges ingen värme (samma temp på inkommande och utgående ledning i värmeväxlaren
- på motorsidan tas ingen värme upp samma temp på bägge ledningarna.
3) Jag slår på tändningen och trycker på knappen för extravärme på instrumentpanelen:
- cirkulationspumpen för motorvärme ändrar ljud, den låter mindre ansträngd
- på bodelskretsen är blir röret betydligt svalare när vattnet passerat värmeväxlaren
- på motorsidan är vattnet varmare efter värmeväxlaren än före.

Nästa steg som jag tänkt mig nu är att lokalisera magnetventilen och kablarna för att styra den. Min idé är att montera ett växlande relä till magnetventilen:
- relät dras av spänningen till cirkulationspumpen för motorvärme. Då öppnar ventilen med spänning från bodelsbatteriet.
- Annars släpper relät igenom ström från den ordinarie styrningen via knappen för extravärme på instrumentpanelen.

Tanken är att när pumpen för motorvärme slås på så öppnas magnetventilen via relät.
Det är en möjlighet,en annan är att strömsätta ventilen kontinuerligt från batteriet,vintercampar du mycket kan det vara lönt att ändra ,jag tyckte inte det var värt besväret.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Så här kollade jag funktionen med värmeväxlaren:
1) Värm upp elementvattnet genom att sätta termostaten på 25-30gr
2) När elementvattnet är hett så startar jag cirkulationspumpen för motorvärme
Genom att känna på inkommande och utgående vatten på värmeväxlaren (bägge sidor) så blir resultatet att
- på bodelskretsen avges ingen värme (samma temp på inkommande och utgående ledning i värmeväxlaren
- på motorsidan tas ingen värme upp samma temp på bägge ledningarna.
3) Jag slår på tändningen och trycker på knappen för extravärme på instrumentpanelen:
- cirkulationspumpen för motorvärme ändrar ljud, den låter mindre ansträngd
- på bodelskretsen är blir röret betydligt svalare när vattnet passerat värmeväxlaren
- på motorsidan är vattnet varmare efter värmeväxlaren än före.

Nästa steg som jag tänkt mig nu är att lokalisera magnetventilen och kablarna för att styra den. Min idé är att montera ett växlande relä till magnetventilen:
- relät dras av spänningen till cirkulationspumpen för motorvärme. Då öppnar ventilen med spänning från bodelsbatteriet.
- Annars släpper relät igenom ström från den ordinarie styrningen via knappen för extravärme på instrumentpanelen.

Tanken är att när pumpen för motorvärme slås på så öppnas magnetventilen via relät.
Okej, det verkar väldigt konstigt att man inte lagt funktionen att öppna magnetventilen på strömbrytaren till cirkulationspumpen. Det känns som man missat något vid tillverkningen eller så finns den men att det är något kabel brott eller dylikt. Som jag beskrev tidigare så är min magnetventil alltid öppen vid avslagen motor och stängs automatiskt när bilen startas. Behöver den öppnas med motorn igång så får jag aktivera knappen till vänster om ratten.
 
Toppen