• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare som motorvärmare

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Hej.
Jag har luftburen värme och en värmeväxlare som värmer upp bodelen under färd.
Kan man på någotvis tex sätta dit en elpatron så att man kan använda värmeväxlaren som motorvärmare.
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare som motorvärmare

Men om man skulle kunna utnyttja värmeväxlaren och värma kylarvattnet innefrån bodelen till motorn så får man ju hela motorn varm.Sitter ju redan en cirkulations pump där.Ska erkänna att jag inte är så teknisk kunnig.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Värmeväxlare som motorvärmare

Verkar vare en onödig omväg. Sätt in en el motorvärmare, billigare och enklare.

Med vänlig hälsning,
Stig
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Värmeväxlare som motorvärmare

Elektrisk motorvärmare kräver ju elanslutning, med en 12V cirkulationspump mellan värmeväxlaren och motorn, och fläkten till värmeväxlaren kopplad så att man kan köra den när motorn inte är igång, borde man ju kunna värma motorn med värmen ifrån bodelen?! :) Jag har allt funderat på den lösningen! :wink:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Värmeväxlare som motorvärmare

Produktutveckling och innovation är verkligen en nödvändighet i alla sammanhang.
:msn_thumbup: för den åtgärd.

Men tänk på hur om husbil håller uppfart och det inte värms i bodelen. Mer än hälften av starten.
En Defa motorvärmare 500 watt, till min husbil kostnad ca. 10 år sedan 560 Dkr. med kabel. DEFA / Find your engine heater
Det fungerar överallt förutsatt att du har inverter och batterikraft som du uppenbarligen bör ha i en husbil i dag.

Men jag skulle verkligen vilja hjälpa er om jag kan :msn_highfive:

Länge leve all innovation.
 
Senast redigerad av en moderator:

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare som motorvärmare

I en av mina tidigare bilar med luftburen värme hade jag ett extraelement med fläkt monterat i en av lådorna i sittgruppen. Elementet värmdes från motorns vattensystem. Det är väl detta element som benzen kallar värmeväxlare.

Det är ju i princip ingen skillnad på detta element och de som sitter originalmonterat i kupén för värme, har samma funktion (värma bilen under färd)

Att man skulle kunna "växla" detta element och få värme i motor från bodelen genom att bara montera en cirkulationspump tror jag inte på. Det skulle väl ta en evighet då elementens yta är för liten och inte är gjorda för att absorbera värmen som eventuellt skulle vara i bodelen.

Möjligtvis så skulle man kunna tillföra värme genom att blåsa mycket het luft mot elementet. Då kunde man nog få en viss temperaturhöjning på kylarvattnet. Å andra sidan så är det nog bättre att då montera en elektrisk motorvärmare som stig.a säger. Detta är mina synpunkter om jag inte helt missuppfattat trådskaparens fråga.

/Kenneth
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare som motorvärmare

I en av mina tidigare bilar med luftburen värme hade jag ett extraelement med fläkt monterat i en av lådorna i sittgruppen. Elementet värmdes från motorns vattensystem. Det är väl detta element som benzen kallar värmeväxlare.

Det är ju i princip ingen skillnad på detta element och de som sitter originalmonterat i kupén för värme, har samma funktion (värma bilen under färd)

Att man skulle kunna "växla" detta element och få värme i motor från bodelen genom att bara montera en cirkulationspump tror jag inte på. Det skulle väl ta en evighet då elementens yta är för liten och inte är gjorda för att absorbera värmen som eventuellt skulle vara i bodelen.

Möjligtvis så skulle man kunna tillföra värme genom att blåsa mycket het luft mot elementet. Då kunde man nog få en viss temperaturhöjning på kylarvattnet. Å andra sidan så är det nog bättre att då montera en elektrisk motorvärmare som stig.a säger. Detta är mina synpunkter om jag inte helt missuppfattat trådskaparens fråga.

/Kenneth

Det var så jag menade Kenneth.Min tanke var ifall det skulle gå att värma kylar vattnet på något sätt inne i bodelen.Det blir en elektrisk motorvärmare som Stig föreslog för elverk har jag.Hade faktiskt inte tänk på det själv att använda elverket till motorvärmaren.Varför krångla till det när man inte behöver.
Tack alla för bra tankar och svar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Värmeväxlare som motorvärmare

Produktutveckling och innovation är verkligen en nödvändighet i alla sammanhang.
:msn_thumbup: för den åtgärd.

Men tänk på hur om husbil håller uppfart och det inte värms i bodelen. Mer än hälften av starten.
En Defa motorvärmare 500 watt, till min husbil kostnad ca. 10 år sedan 560 Dkr. med kabel. DEFA / Find your engine heater
Det fungerar överallt förutsatt att du har inverter och batterikraft som du uppenbarligen bör ha i en husbil i dag.

Men jag skulle verkligen vilja hjälpa er om jag kan :msn_highfive:

Länge leve all innovation.

Det blir ju en ganska kraftig urladdning av bodelsbatterierna om man skall köra 500w ett par timmar för att värma motorn, särskilt om man redan stått stilla några dygn på vintern? :wideeyed:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Värmeväxlare som motorvärmare

Hur myket tillräcklig värme ?
Mer + en som 0 ?

När jag vid start tittar på termometer instrumentet ofta börjat registrering.

Motor er snap i bra termometer fält - 5 - 10 minuter.
Kom ihåg inte cirkulation under motorn termostaten temperaturen.
Endast den övre delen av cylinderblocket värms.

2,5 liter motor med bra isolering.

Mängd vatten:10 liter/kilo med förlust
Temperaturökning: 15 °C
Effekt:500 watt

min 21.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen