• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremshaveri p.g.a kylan

F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

V v vänlig läs trådens rubrik och håll er till ämnet!

Det handlar i första hand om hur och varför kylan kan förorsaka kamremshaveri i kyla och därmed sammanhängande orsaker.
I andra hand om hur biltillverkaren och / eller husbilstillverkaren lever upp till sitt garantiåtagande eller ej.
I tredje hand huruvida vidtagna åtgärder kan förhindra sådana skador på vintern.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Jag har motorn täckt både fram o under, sen kör jag Webasto, startar sen motorn börjar bli varm. Vid över -20 o landsvägskörning är det varmt runt motorn när inte kall luft kommer in. Det är fabriks monterat utom kylarskyddet gjorde beställningen av samtliga när jag beställde bilen för året runt användning samt betala för detta. Gjort så med mina 3 senaste bilar.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Säkert både intressant och praktiskt ordnat, LeifW, men vilket husbilsfabrikat och vilken årsmodell handlar det om?

Naturligtvis ska husbilar av alla fabrikat klara av vanligt vinterbruk, utom då de bilar som byggts på Fiat-chassi av årsmodell -07, och lika naturligt är det att det är bra med någon form av tillsatsvärmare. Men det ska väl ändå inte vara nödvändigt?!?
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Du kan väl beställa vilket chassie du vill, men husbilen kommer att kosta..! Att sedan Ford skulle vara felfri, sök på Ford Transit 2,2D i Tyskland, därverkar det vara mer regel än undantag att vissa årsmodeller rasar före 10000mil! :wideeyed:

Det skulle jag vilja ha en link till,Montreal,med vem som skrivit det här,då alt
annat motsäger det du här skriver. At vissa enskilda rasade före 10000 mil är helt rätt,men det gäller dom gamla motorerna före 2007.

Den blev ju nu i 2012 premierad till bäste varubil i Europa,med minst fel pr.kørda kilometer,best comfort,lägst kostdnader för ägaren o.s.v.

Även Tyska Tüv har detta året för första gången testad tiotusentals varubilar för alvarliga fel,var bilarna vart körda då kun i Tyskland,ock körda 80 - 110000 Km.

Utav bilarna som även används som husbilar,fick Ford den bästa poengen,ock Fiat + Iveco den lägsta med mest alvarliga fel.Där imellan hittar man Merca - PSA bilarna ock Renault.

Bilen som kom bäst ur den här undersökningen är VW

Ottar
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Har idag hämtat husbilen från service och moderniserat vevhusventilationen med en slang med el för förhindring av frysning men däremot inga problem med kåpan för kamhaveri, tydligen bara nyare modeller har det problemet.
Ska använda HSB året runt och man blir ju lite nervös när man läser tråden och bor i norra Sverige.
Önskar alla en god jul vi ska bo i bilen under julen:santa-2-icon:

Hur ser man om bilen har uppvärmd vevhusventilation ?
Vad kostar det att montera om det saknas ?
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Søkte litt og fant masse om f.eks Duratorq motoren. KAMKJEDE HAVARI er ikke ukjent allerede ca 60000 km. Og fra 140000 km så øker det i omfang, ved ca 160000 km begynner det å bli veldig mye av det.

Mange er tydlig veldig overrasket over dette. Fagfolk begynner å få teorier om at man må skifte olje/filter mye oftere og da bruke kun premium olje fra de beste leverandører. Teorien er at kamkjedestrammer som er hydraulisk kan svikte hurtigere enn det man konstruerte den for, og slakker denne litt så smeller det, og premium olje sammen med mye hyppigere skift kan være nøkkelen for at de mener det skal holde lenger.

Forøvrig er jeg oppvokst rundt beina på Ford mekanikere, siden min far var servicesjef hos en stor forhandler på østlandet før han ble pensjonist. Og jeg vet at ei heller Ford er guds gave til bilisten....
Og jeg vet at det aldri skal en Ford på gården her igjen. Så fornøyd er vi med Fiat at vi straks på nyåret får en splitter ny Fiat 500 Twinair Dualogic som frue bil.

:D
 
Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Jeg kopierer og limer inn jeg også !!Lett i grunn !!

Rusken har rett i dette han her skriver.Før 2007 når Ford brukte disse "gamle"
motorene,var det like hyppig kamkjedebrudd på disse som på andre fabrikat.
Har selv hatt disse "møkkabilene" i tidligere år.Jeg sa akkurat de ordene som Rusken her skriver,nemlig "Aldrig mer Ford". Vi husker vel alle også hva en Fiat var for noe for
noen år tilbake.Heller ikke noe glansbilde akkurat,men tidene forandrer seg.

Jeg er sjeleglad for at jeg har revurdert den uttalelsen.Det har gjort at jeg vel har en av de mest komfortable og bra biler en kan bruke som chassis til bobil i disse dager.

De "nyere" CDTI (?) motorene,har vist seg driftsikre,og meget problemfrie,
stillegående og billige i drift.Ford samarbeider jo nå med PSA motorfabrikk,som leverer enkelte diesler til Ford,Peugeot,Citroen,Land Rover,Volvo,BMW,Mazda,
nye Mini o.s.v.

Under en Europeisk transportmesse i år,ble Ford Transitt etter en langvarig kartlegging,kåret til tittelen "Europas beste varebil".Kartleggingen viste at disse var mest økonomisk i bruk,gunstigst drivstofforbruk,best comfort,hadde en meget god lasteevne,og minst feil.


Tyske TÜV har i år også lagt fram sin omfattende varebilkartlegging,noe som aldri før er gjort.Denne kartlegging/registrering er kun foretatt med personbiler tidligere.

Dette var på varebiler som er brukt og kjørt i Tyskland.Titusener av biler er nøye kartlagt bl.a. ved EU-kontroller,og bilene hadde kjørt mellom 80000 og 110000 Km.

Der ble resultatet at det fabrikatet med minst feil var VW,etterfulgt av Ford som nr.2.Deretter fulgte Mercedes,PSA-bilene samt Renault.Fiat kom lengre bak i leksa med 20% feil og Iveco sist med 21,4%.

Det ble presisert i undersøkelsen,at dette er en undersøkelse/kartlegging,men kan
brukes som en veiledning for de som har bruk for det.

Men uansett undersøkelser og tørre fakta,sitter hver og en av oss med egne
meninger om biltyper og hvordan disse er,hva for feil de har vet vi også best,og godt er det kanskje,for ellers hadde vel alle endt opp med samme biltype,og ingen
er lenger "dårlige biler". Den tiden er for lengst over

Ottar
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Kanske här lite hjälp.
Jag ofta förvärmare motor med en 230 volt / 500 watt motorvärmare.
Ventilkåpan är isolerat med 50 mm glasull. Inget problem i sommar's.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/483740
Det ger enkel och snabb start.
Jag har nu installerat anslutning i en fjärrkontroll så att den kan aktiveras från bodelen.
fjrnbetje.jpg

1000 watt inverter levererar ström för värmaren i ca. 20 minuter = ca. 200 wh ( incl. inverter)och endast 10% av batterie kapacitet.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Hur ser man om bilen har uppvärmd vevhusventilation ?
Vad kostar det att montera om det saknas ?

Hur man ser det vet jag inte men det borde var draget el till slangen.
Min kostnad blev 3.200. Ny slang med el, elkablar, kabelskor, relä ca 900 '
Resten arbete. Dyrt eller inte men ett haveri blir nog dyrare.
Vår bil är en -98 uttagen 2000 rullat 8000 mil.
Arbetet utfört av märkes verkstad Fiat.
Christer:santa1:
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Ser en slang på c:a 20 mm dia som går från ventilkåpan ner till en tjockare slang på c:a 70 mm dia
Är detta slangen för vevhusventilationen ?
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Ser en slang på c:a 20 mm dia som går från ventilkåpan ner till en tjockare slang på c:a 70 mm dia
Är detta slangen för vevhusventilationen ?

Ja om du ser en sådan här klump på slangen du beskriver,så har du uppvärmd vevhusventilation.
 

Bilagor

  • IMGP9941 (Medium).JPG
    IMGP9941 (Medium).JPG
    165,9 KB · Visningar: 17

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Någon sådan har jag inte men vad jag undrar är om det är rätt slang jag tittar på.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Har denna vevhusventilation något med risk för kamremshaveri att göra?

Har uppvärmning på ett eller annat sätt normalt med förebyggande av kamremshaveri att göra?

Att inträngande vatten i motorrummet som fryser vid minusgrader kan ge isbildning vid / på kamremmen och därför kan haverera kan jag kanske förstå.

Kan någon motorkunnig - please - reda ut begreppen!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Har denna vevhusventilation något med risk för kamremshaveri att göra?

Har uppvärmning på ett eller annat sätt normalt med förebyggande av kamremshaveri att göra?

Att inträngande vatten i motorrummet som fryser vid minusgrader kan ge isbildning vid / på kamremmen och därför kan haverera kan jag kanske förstå.

Kan någon motorkunnig - please - reda ut begreppen!

Ja, men lite långsökt. Det förutsätter att vevhusventilationen fryser igen helt och att övertrycket i motorn pressar ut vevaxelns packbox så att oljan kletar ner remmmen så att den börja hoppa över en del kuggar till ett haveri.
Har tyvärr förekommit på motorer utan uppvärmd ventilation.

Har man tur lyser oljelampan innan katastrofen är ett faktum.
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Ja, men lite långsökt. Det förutsätter att vevhusventilationen fryser igen helt och att övertrycket i motorn pressar ut vevaxelns packbox så att oljan kletar ner remmmen så att den börja hoppa över en del kuggar till ett haveri.
Har tyvärr förekommit på motorer utan uppvärmd ventilation.

Har man tur lyser oljelampan innan katastrofen är ett faktum.

Helt rätt vid frysning av vevhusventilation tryckes packboxarna ut och oljan tränger ut och ett haveri kan vara nära. Vad jag förstår av servickillen så är det bara på nyare Fiat som problem med frysning av drev för kammen.
Christer
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Dette veivhus ventilasjons problemet er på svært mange biler og merker. Er man uheldig, endel småkjøring, ut-inn av garasje og mange andre omstendigheter kan man ved spesielt kaldstart risikere at veivhus ventilasjonen får opp mye kondens gjennom seg, og fryser dette er man i problemer. Spesielt diesel motorer uten tilleggs varmer som f.eks webasto kan med litt ugunstige kjøreforhold, mao mangel på skikkelig varmkjøring på vinteren få store kondens ansamlinger i olje og bunnpanne, der starter oftest problemet....

Vil man sikre seg, ta å løft olje peilepinnen litt ut slik at motoren kan ventilere seg litt ekstra der ved kaldstart og til maskinen får en liten lunk. Dytt den på plass og man kjører tryggere.
 
F

F.d. 7334

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Hallå vänner!

Var ute och startade min plåtis 130JTD 2012 i julhelgen för att kunna skotta gårdsplanen. "Check Engine" larmar och den går dessutom dåligt och hela motorn rister.
Den har stått still någon månad med omväxlande tö och köld. När jag startade den var det -4 grader.

Jag skickade en mejlfråga till lokala Fiatverkstaden.

Svar:

Hej
Man kan tyvärr inte göra ngt själv.
Man måste gå in med dator för att se vad som är fel.
Du bör inte köra med bilen.
Nånstan på förarsida eller p-sida skall du ha ett nummer till fiat assistance. Ring detta för då skall man ha gratisbärgning.
Vet inte hur många år den gäller men det vet dom när du ringer.
Nummret är 800 34281111* eller även +39 0244412160
Dom pratar svenska
Vänliga hälsningar
Dahlgrens Auto AB



Jag har en liten EBD testare inköpt för 11$ på nätet, när jag kollar felkod med denna står det P1581 "Electronic Throttle Monitor Malfunction", vad det nu är. Hittar inget om det på nätet, (och det man inte hittar något om på nätet finns nog inte.) :)
Jag var ett tag inne på att det är fel på någon sensor till motorstyrningen.

Nu när jag läser denna fina tråd så inser jag att det troligen är kamremmen som frusit fast och kuggat över.

Om det är av intresse och trådskaparen tillåter så kan jag hålla er uppdaterade om vad som händer i ärendet.


Allt gott!
Björn
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Hallå vänner!

Var ute och startade min plåtis 130JTD 2012 i julhelgen för att kunna skotta gårdsplanen. "Check Engine" larmar och den går dessutom dåligt och hela motorn rister.
Den har stått still någon månad med omväxlande tö och köld. När jag startade den var det -4 grader.

Jag skickade en mejlfråga till lokala Fiatverkstaden.

Svar:

Hej
Man kan tyvärr inte göra ngt själv.
Man måste gå in med dator för att se vad som är fel.
Du bör inte köra med bilen.
Nånstan på förarsida eller p-sida skall du ha ett nummer till fiat assistance. Ring detta för då skall man ha gratisbärgning.
Vet inte hur många år den gäller men det vet dom när du ringer.
Nummret är 800 34281111* eller även +39 0244412160
Dom pratar svenska
Vänliga hälsningar
Dahlgrens Auto AB


Jag har en liten EBD testare inköpt för 11$ på nätet, när jag kollar felkod med denna står det P1581 "Electronic Throttle Monitor Malfunction", vad det nu är. Hittar inget om det på nätet, (och det man inte hittar något om på nätet finns nog inte.) :)
Jag var ett tag inne på att det är fel på någon sensor till motorstyrningen.

Nu när jag läser denna fina tråd så inser jag att det troligen är kamremmen som frusit fast och kuggat över.

Om det är av intresse och trådskaparen tillåter så kan jag hålla er uppdaterade om vad som händer i ärendet.


Allt gott!
Björn

Hej!

Inte säkert det är något fel,dom motorerna rister väldigt mycket när man startar dom i kyla och dom har stått still en tid,brukar gå över efter 5-10 min körning av motorn.Hur länge hadde du igån motorn?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

-Om jag fäller ett träd på gården och sedan varken bloggar, twittrar eller facebookar om det, har det då hänt eller är det bara en icke fullbordad handling?

Då finns det nog inte så du kan vara lugn. Det ingen sett finns inte.....:D
 
Toppen