• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare Fiat Ducato

F

F.d. 13598

Guest
Är det någon som vet hur och var värmeväxlaren är monterad i Fiat Ducato?
Jag lyckas inte hitta någon bra genomgång mellan förarutrymmet och motorn för gummislangarna.
Var har ni placerat cirkulationspumpen för motoruppvärmningen då värmeväxlaren körs "baklänges" vintertid.
Vore tacksam för ideér.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Värmeväxlare Fiat Ducato

Är det någon som vet hur och var värmeväxlaren är monterad i Fiat Ducato?
Jag lyckas inte hitta någon bra genomgång mellan förarutrymmet och motorn för gummislangarna.
Var har ni placerat cirkulationspumpen för motoruppvärmningen då värmeväxlaren körs "baklänges" vintertid.
Vore tacksam för ideér.

Jag känner inte till Fiat Ducato, men i min Dethleff på Renault chassie, så sitter värmeväxlare och cirkulationspump i ett utrymme mot väggen under bordet i dinetten. Där sitter också brytaren för att starta cirkulationspumpen till värmeväxlaren. Denna installation är en ALDE installation från fabrik.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Värmeväxlare Fiat Ducato

Hver husbilsfabrikk har sin plassering av varmeveksleren, men som oftest sitter den i nærheten av forsetene. Biler med dobbeltgulv har den som oftest montert lengst frem i mellomgulvet og nær midten. På biler uten dobbeltgulv blir det å lete i alle mulige gjemmesteller etter denne boksen.

Motorsirkulasjonspumpen monteres alltid på topedoveggen i motor-rummet.
 
F

F.d. 13598

Guest
Sv: Värmeväxlare Fiat Ducato

Hej och tack för svaren.
Tyvärr så lyckas jag inte finna någon lämplig genomgång från dubbelgolvet och ut genom förardelen.
Fiat i Sverige hänvisar till återförsäljarna som i sin tur "har ont om tid" för att hjälpa till....

Än en gång, någon som vet lite mera exakt var slangarna skall dras???
Tack på förhand!
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Värmeväxlare Fiat Ducato

Jag hade iofs gamla chassiet på min Ducato (Frankia I800 -02).
Där hade de dragit slangarna "under" bilen, dvs ner längs/efter mellanväggen (torpedväggen) och in i dubbelgolvet i skarven mellan "gamla" golvet strax bakom förarstolen.

Genomgången var tätad med fogskum. Slangarna oisolerade från början med det löste jag smidigt med rörisolering.

Gällande anslutningen till ordinarie värmepaket (bilens) så hade de kapat slangarna till värmepaketet ca 2 dm innan de går in i mellanväggen och satt dit T-rör.

Hoppas detta var till någon vägledning.

MVH/
J
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Värmeväxlare Fiat Ducato

Hej och tack för svaren.
Tyvärr så lyckas jag inte finna någon lämplig genomgång från dubbelgolvet och ut genom förardelen.
Fiat i Sverige hänvisar till återförsäljarna som i sin tur "har ont om tid" för att hjälpa till....

Än en gång, någon som vet lite mera exakt var slangarna skall dras???
Tack på förhand!

Det är nog inte lätt för Fiat eller deras återförsäljare att veta var husbilsbyggarna placerar värmeväxlarna. Varför inte kolla med den som byggt husbilen? :)
 
Toppen