• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmepump?

F

F.d. 55348

Guest
Fick helt plötsligt en fundering. Finns det en värmepump (luft/luft) framtagen till husbil/husvagn? Borde ju var kanon isåfall. För då kan man ju få ut mer än man ger in så att säga. Och visst kan dom även ge kyla? Eller tänker jag fel?
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Värmepump?

Hej
Värmepumpar Luft/Luft finn ju sedan länge men din fråga var ju riktad till oss i husbilsklubben.
Så mitt svar blir riktat mera till dig som tänker parkera för gott, då kan det vara en ide.
Så svaret är egentligen NEJ.
 
F

F.d. 55348

Guest
Sv: Värmepump?

Min tanke var att istället för att montera en AC på taket (eller i sänglådan) skulle det vara bättre installera en värmepump. som alltså skulle vara fordonsanpassad. Jag tror inte det finns men med en sådan skulle man kanske kunna få en viss del värme via 12V och en inverter. Man kommer ju idag långt med 1Kw när det gäller värme. Med en värmepump skulle man kunna få det genom att tillföra ex.vis 6-700W eller hur? Och då går det ju att köra med en inverter.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Värmepump?

Hej,
jag har för mig att energiomsättningen för en värmepump brukar beräknas med att det åtgår 1/3 energimängd för att i allra bästa fall få tillbaka 2/3 energimängd från värmepumpen.
Det finns dom som ifrågasätter verkningsgraden för vanliga luftvärmepumpar, hur det skulle förhålla sig till att köra en anpassad värmepump för en husbil och lyckas få den energieffektiv är tveksamt.
V-backen ;)
 
F

F.d. 25021

Guest
Sv: Värmepump?

Hej,
Vi har en HB2500 i vår husbil sen ett år tillbaka. Som AC och avfuktare är den utmärkt men tänk på att värme kapaciteten inte är i klass med vanliga luft/luft pumpar till hus. Funkar hyfsat till 0 gradigt och nästan obefintlig effekt under -5. Det är också lite svårt att kombinera AC och värme då kall luft skall ut vid taket för bästa effekt och varm luft vid golvet.

/Jari
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Värmepump?

Vi har också en HB2500. Fungerar utmärkt. Eura har kanaler förberett i tak så kylan kommer från rätt håll. Men vi har även munstycken på flera ställen.
Har mätt temperaturerna eftersom den är nyinstallerad och vill inte ha onödiga problem på semestern.

Värme 46 grader
Kyla 3 grader
Då är temperaturen mätt med en instickstermometer inne i en slang.
 
Toppen