Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: Diesel 92 kw
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Globebus
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Värme
Har i över 2 år haft problem med värmen i min husbil och besökt flera verkstäder, som bara har sagt att det kan vara många olika anledningar till problemen, men att dom tyvärr inte haft tid att åtgärda dem. Problemen har endast uppstått när det varit kallt ute, så under sommaren har värmen fungerat bättre, när den endast gick under en begränsad tid. Detta har jag förklarat många gånger för olika verkstäder och alla har sagt att det troligtvis är fläktproblem, men kan vara många fler orsaker. Pannan kunde gå i 2 och ibland 4 timmar sedan tändes den röda lampan och pannan stannade. Fick den sedan stå i c:a 45 minuter så kunde den gå igen. Tillslut fick jag ett tips att uppsöka Anders Kronvall på Ekeby Bil och husbilsservice och han löste problemet. Han bytte fläkten för återföringsluft och kopplade förbi EDL:n (elektroblock) och satte en säkring för pannan direkt på batteriet - då han upptäckte spänningsfall på EDL:n. Nu fungerar den äntligen perfekt. En sak vill jag dock säga till alla som tänker köpa en husbil - kontrollera alltid hur lätt det kan vara att ta ut hela pannan för reparation. Karossbyggarna struntar ofta helt i hur man skall kunna demontera pannan för reparation. Det finns premiumbilar där hela köket måste demonteras för att kunna ta ut pannan. På min Dethleffs fick hela framsidan på kofferten skruvas ner och ändå var det mycket svårt att få ut den. Fläktarna sitter nästan alltid på baksidan och på en Truma C 6002 bör man dammsuga dom en gång per år, men du kan knappt se den utifrån och än mindre komma åt med en dammsugare.
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: Diesel 92 kw
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Globebus
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Värme
Har i över 2 år haft problem med värmen i min husbil och besökt flera verkstäder, som bara har sagt att det kan vara många olika anledningar till problemen, men att dom tyvärr inte haft tid att åtgärda dem. Problemen har endast uppstått när det varit kallt ute, så under sommaren har värmen fungerat bättre, när den endast gick under en begränsad tid. Detta har jag förklarat många gånger för olika verkstäder och alla har sagt att det troligtvis är fläktproblem, men kan vara många fler orsaker. Pannan kunde gå i 2 och ibland 4 timmar sedan tändes den röda lampan och pannan stannade. Fick den sedan stå i c:a 45 minuter så kunde den gå igen. Tillslut fick jag ett tips att uppsöka Anders Kronvall på Ekeby Bil och husbilsservice och han löste problemet. Han bytte fläkten för återföringsluft och kopplade förbi EDL:n (elektroblock) och satte en säkring för pannan direkt på batteriet - då han upptäckte spänningsfall på EDL:n. Nu fungerar den äntligen perfekt. En sak vill jag dock säga till alla som tänker köpa en husbil - kontrollera alltid hur lätt det kan vara att ta ut hela pannan för reparation. Karossbyggarna struntar ofta helt i hur man skall kunna demontera pannan för reparation. Det finns premiumbilar där hela köket måste demonteras för att kunna ta ut pannan. På min Dethleffs fick hela framsidan på kofferten skruvas ner och ändå var det mycket svårt att få ut den. Fläktarna sitter nästan alltid på baksidan och på en Truma C 6002 bör man dammsuga dom en gång per år, men du kan knappt se den utifrån och än mindre komma åt med en dammsugare.