• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Värmeproblem med limmade solceller

peptekmail

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Sthlm
Jag funderar på att limma fyra 100w tunnfilmspaneler på taket på "hytten"
Resten av husbilen är redan täckt av gamla polykristallina paneler.
Det är en yta på två kvadratmeter.
Har hört att det kan bli problem med värmeutvecklingen en solig dag då större delen av solen faktiskt blir värme och det inte finns någon luft som passerar under.
Det är inte verkningsgraden jag funderar på utan om det faktiskt kommer bli ruskigt varmt i bilen eller eventuella materialförsvagningar.
Har någon erfarenheter inom området?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag limmade mina paneler direkt på taket... Och det visade sig att det var inte bra....
Taket är ett glasfiber tak och det visade sig att glasfibern "kokade" och orsakade en massa bölder jag fick ta bort alla paneler och slipa ner skadorna och sen måla om hela taket.
Det jag idag rekommenderar är att först limma en typ U-aluminium profil på taket för att få upp panelerna ca 20-30mm. Det går också bra att använda en trälist typ 20x20mm eller vad man nu har.
Sen limma panelerna på kanalplast, och då räcker det med 10mm kanalplast...
Tänk på detta att lägg tunna strängar lim i stället för breda, panelen lossnar inte från kanalplasten om du använder rätt lim... Typ Polly Max
Tunna paneler skall man handska mycket varsam med.... Det räcker att du råkar knäcka en cell, sen "dör" panelen sakta inom ett par år.
Jag låter mina paneler ligga i kartongen till det är dags att limma dem på kanalplasten, låt limmet torka i 24 tim..

Du kan efter att panelerna är limmad på kanalplasten limma de sen direkt på taket, men då rekommenderar jag minst 16mm kanalplast..

Här ser du skador när när man limmar panelerna direkt på taket.

IMG_20220710_145002.jpg
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag limmade mina paneler direkt på taket... Och det visade sig att det var inte bra....
Taket är ett glasfiber tak och det visade sig att glasfibern "kokade" och orsakade en massa bölder jag fick ta bort alla paneler och slipa ner skadorna och sen måla om hela taket.
Det jag idag rekommenderar är att först limma en typ U-aluminium profil på taket för att få upp panelerna ca 20-30mm. Det går också bra att använda en trälist typ 20x20mm eller vad man nu har.
Sen limma panelerna på kanalplast, och då räcker det med 10mm kanalplast...
Tänk på detta att lägg tunna strängar lim i stället för breda, panelen lossnar inte från kanalplasten om du använder rätt lim... Typ Polly Max
Tunna paneler skall man handska mycket varsam med.... Det räcker att du råkar knäcka en cell, sen "dör" panelen sakta inom ett par år.
Jag låter mina paneler ligga i kartongen till det är dags att limma dem på kanalplasten, låt limmet torka i 24 tim..

Du kan efter att panelerna är limmad på kanalplasten limma de sen direkt på taket, men då rekommenderar jag minst 16mm kanalplast..

Här ser du skador när när man limmar panelerna direkt på taket.

Visa bilaga 228826
Minst sagt avskräckande.
 
Toppen