• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmen slår av.

F

F.d. 53162

Guest
När gasen i P 11:an tog slut bytte vi till den andra tuben som är en komposittub.
Fungerade bra i början, men på sennatten började manöverpanelen blinka att det var fel på gasen. Kyl och spis fungerar. Jag startade om den och den fungerade en kvart sen var det likadant. 8 minus ute men det ska väl även en komposittub klara. Är det någon som har nåt tips.
Batteriet var bra laddat så det kan ju inte vara dålig ström.
Rätt långt till en Dethleffsverkstad. Vi har 1 år kvar på¨garantin, men tycker det är onmödigt att köra 10 mil omdet inte behövs.
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: Värmen slår av.

Kompositflaskor funkar inte i kyla!

Vi har stått i Lappland i -20 gr nu i Påsk i 10 dagar med komposit och det har ungerat utmärkt. Våra flaskor var nyfyllda med propangas från Vellinge Gas
Efter tel med AGA där vi frågade om skillnaden fick vi till svar att det inte skulle vara någon påtaglig skillnad mellan komposit och stålflaska.
Truma Combi 6 E inkopplad på 220 V de flesta dagar men även utan el under resan.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Värmen slår av.

Kompositflaskor funkar inte i kyla!


Av erfarenhet så är kompostflaskan labil och fungarar ibland och ibland inte. Jag har även stött på läckande kompostflaskor två gånger.
Numera använder jag bara aluminiumflaskor. Vikten mellan en kompostflaska och en av aluminium är marginell.
Sen rymmer aluminiumflaskan 1 kg mera, vilket kan vara skillnaden mellan liv och död en kall vinternatt.
:yes:

JOE
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Värmen slår av.

Något som kanske kan vara avgörande är var gasolflaskorna är placerade i bilen.

I vissa bilar är flaskorna placerade under diskbänksskåpet, och borde då stå i en varmare miljö, än om de står i ett ouppvärmt gasolutrymme.

//Tommy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Värmen slår av.

Det förefaller ju som att ni mest använt elvärme? Jag skulle aldrig ge mej ut och vintercampa med kompositflaskor, om gasuttaget blir högt riskerar man att förgasningen minskar och då stängs pannan av. Vilket ju tydligen hänt trådskaparen. Byt till alu eller stålflaskor så är förmodligen problemet ur världen! :)
 
Senast ändrad:

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Värmen slår av.

Vad är skillnanden?
Har inte den flytande gasolen samma temperatur oavsett vilket hölje den ligger i.
Kranen och anslutning är väl av samma sort.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Värmen slår av.

Det är materialets förmåga att tillföra värme från omgivningen för förgasningen av den flytande gasen som avgör, där är kompositens värmeledande förmåga kraftigt underlägsen alu eller stål. Det har inte med anslutningarna att göra, även om de också kan frysa igen vid stort gasuttag. Därför finns det uppvärmning till dessa att köpa, t.ex. EisEx.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Värmen slår av.

Om du ser på en stålflaske som er halvfull og du har i gang flere forbrukere en fuktig sommerdag så kan du oppleve at det er is på utsiden av flasken så langt opp som det er gass. En senking av temperaturen med 20° er helt normalt selv i en stålflaske, gassingen stopper ved mellom -40° og -50°. Isolerer du flasken så ber du om trøbbel.

Det hjelper mye at mange husbiler har en uisolert vegg mellom bodel og gasol-skåp, slik at utgangstemp før forbruk ligger noe høyere enn ute og det stadig tilføres ny varme til flaskene.
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: Värmen slår av.

Ringde AGA i Malmö idag och fick då veta att kompositen lägger av vid -10, i motsats till det tidigare svaret att ingen avgörande skillnad stål/komposit förelåg :confused:
Har någon erfarenhet av den nya P11:an den sk P11 LIGHT?
;)
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Värmen slår av.

Ringde AGA i Malmö idag och fick då veta att kompositen lägger av vid -10, i motsats till det tidigare svaret att ingen avgörande skillnad stål/komposit förelåg :confused:
Har någon erfarenhet av den nya P11:an den sk P11 LIGHT?
;)

Vi har den nya P11 "light" som är tillverkad i målat rostfritt stål. Den klarar kylan lika bra som den "normala" P11 stål.
På bilden är P11 Light flaskan till höger.
 

Bilagor

  • AMBA0003.JPG
    AMBA0003.JPG
    655,4 KB · Visningar: 5

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Sv: Värmen slår av.

Ringde AGA i Malmö idag och fick då veta att kompositen lägger av vid -10, i motsats till det tidigare svaret att ingen avgörande skillnad stål/komposit förelåg :confused:
Har någon erfarenhet av den nya P11:an den sk P11 LIGHT?
;)

Min erfarenhet av P11 LIGHT som säljes av gasolhandlaren i Nöbbelöv är att den inte går att fylla eller byta hos andra gasolhandlare i mitt närområde.
Jag har provat i Helsingborg, Halmstad och Åhus. Ingen av dem vill hantera denna flaska med argumentet att den inte är godkänd.
Jag har inte möjlighet att avgöra om deras påstående är rätt eller fel, oavsett innebär det ett problem om man inte kan fylla eller byta flaskan var man vill när den är tom. Detta gör att jag numera enbart har standard P11 i min husbil.

Bengt L
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Värmen slår av.

Min erfarenhet av P11 LIGHT som säljes av gasolhandlaren i Nöbbelöv är att den inte går att fylla eller byta hos andra gasolhandlare i mitt närområde.
Jag har provat i Helsingborg, Halmstad och Åhus. Ingen av dem vill hantera denna flaska med argumentet att den inte är godkänd.
Jag har inte möjlighet att avgöra om deras påstående är rätt eller fel, oavsett innebär det ett problem om man inte kan fylla eller byta flaskan var man vill när den är tom. Detta gör att jag numera enbart har standard P11 i min husbil.

Bengt L

Det verkar vara ett konstigt påstående från din handlare angående fyllningen av P11 Light. Min erfarenhet är att det används samma fyllningsapparat till samtliga flaskor. Den fyllnings ventil som använts de gånger jag fyllt mina Light samt normala stålflaskor är en mojäng som har en gummitätning men inga gängor. Denna klämmes fast på flaskans ventil och passar alla i Sverige förekommande flaskor inklusive kompositflaskan. Jag förmodar att alla gasolfyllare kör med liknande upplägg.
Beträffande Light så är detta en flaska som med tiden kommer att ersätta den normala stålflaskan enligt uppgift från Gasolfyllarna i Skepplanda, för att spara vikt samt underlätta hantering för dom som lyfter flaskorna vid fyllning och lastning.
Jag vill också tillägga att flaskan Light är godkänd. Se nedanstående länk till Nöbbelövs gasol , www. e22gasol.se;

Start
 
Senast ändrad:

kent och gittan

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11073
Medlemskap
2021
Sv: Värmen slår av.

Hej!

Du har ju garanti kvar be dom kolla kretskortet i pannan kan var det råkade själv ut för det allt funkade utom pannan, har legat med komposit ner till 10- inga problem.

Kent
 
Toppen