• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmen kommer inte ut Trumatic c 6002 EH

Bruno Camper

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Sundsvall
Värmaren blir varm både på gasol och el. Men fläkten sprutar inte ut värmen förr än man stänger av värmaren. Då går fläkten igång och värme kommer ut för en kort stund. (alltså på samma sätt som det brukar när man stänger av värmen)

Innan detta blev konstant slog värmaren av och på? med ett kraftigt klickande ljud. Kört mycket på skumpig kullersten, kan det vara någon typ av jordfel?

Förtydligande, den lilla fläkten utanför går hela tiden.
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det finns två fläktar på en sådan panna.
En liten som sitter bakom och lågt på pannan, det är primärluftfläkten som blåser luft till gasbrännaren och ser till att den får luft.
Den skall inte gå om du kör på 230 Volt.
Den större fläkten blåser luft till slangarna som har utlopp i bilen. Sekundärluften.

Men fenomenet att den lilla fläkten bara går när du stängt av verkar underligt?
Den behövs ju för att gasen skall brinna.

Menar du stora fläkten är det en annan sak, men ändå ett konstigt fel....
Den går att se bakom pannan och man kan prova att snurra på fläktpropellern, går den trögt drar den mycket ström, och kanske inte får tillräckligt med spänning när resten av pannan går. Men det är långsökt.....

Om någon med vassa tänder och liten kropp gnagt av luftslangarna så kanske luften kommer ut på fel ställe....

Roysan
 

Bruno Camper

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Sundsvall
Det finns två fläktar på en sådan panna.
En liten som sitter bakom och lågt på pannan, det är primärluftfläkten som blåser luft till gasbrännaren och ser till att den får luft.
Den skall inte gå om du kör på 230 Volt.
Den större fläkten blåser luft till slangarna som har utlopp i bilen. Sekundärluften.

Men fenomenet att den lilla fläkten bara går när du stängt av verkar underligt?
Den behövs ju för att gasen skall brinna.

Menar du stora fläkten är det en annan sak, men ändå ett konstigt fel....
Den går att se bakom pannan och man kan prova att snurra på fläktpropellern, går den trögt drar den mycket ström, och kanske inte får tillräckligt med spänning när resten av pannan går. Men det är långsökt.....

Om någon med vassa tänder och liten kropp gnagt av luftslangarna så kanske luften kommer ut på fel ställe....

Roysan

Den lilla och den stora fläkten? Det sitter en på ca 10cm som startar när jag sätter på el och varvar upp när jag stänger av.

Hur som.. till skillnad från i höstas då jag inte fick igång vare sig gas eller el, så kom den nu igång på max gas. Hörde ett litet vinande från botten av aggregatet, lilla fläkten?

Prövade med blanddrift vilket också funkade. När jag sänkte hade den svårt att enas och det knäppte i relälerna? (orange fyrkanter på ena kretskortet)

Efter detta verkar också el funka, men den slår mycket av och på (knäpper högt i orange fyrkanterna) om man sänker värmen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Den lilla och den stora fläkten? Det sitter en på ca 10cm som startar när jag sätter på el och varvar upp när jag stänger av.

Hur som.. till skillnad från i höstas då jag inte fick igång vare sig gas eller el, så kom den nu igång på max gas. Hörde ett litet vinande från botten av aggregatet, lilla fläkten?

Prövade med blanddrift vilket också funkade. När jag sänkte hade den svårt att enas och det knäppte i relälerna? (orange fyrkanter på ena kretskortet)

Efter detta verkar också el funka, men den slår mycket av och på (knäpper högt i orange fyrkanterna) om man sänker värmen.
Testa att göra en omstart, Norsk reset. Då behöver du bryta spänningen till värmaren.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det som knäpper mest är vanligen magnetventilerna för gasen.
Men svårt att bedöma vad i ditt fall.
Stora fläkten, luften som bär värmen ut i husbilen åstadkommer ju att det blåser i munstyckena som finns på flera ställen i bilen, den fläkten är varvtalsstyrd av hur mycket värme som för tillfället behövs.
Om du drar på värmevredet till max 30C, så skall den öka till full fart.
Har du inställt på ex 22 C och den temperaturen har uppnåtts i bilen går fläkten mkt sakta. Nätt och jämt att man känner luften i munstyckena.

Vi hade ett annat fall här på forumet, då trådskaparen hade dålig kontakt i vredet som man ställen in temperaturen med.
Dvs glapp i dess potentiometer.
Då kan det bli lite underligheter.
Vrid temperaturinställningen upp och ner många ggr (20 ggr) så kan den bli bättre och stabilare, åtminstone tillfälligt för att bedöma om vi har problemet där..
Beter sig som en volymkontroll som knatar i högtalare.

Roysan
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Här kommer min tråd igen.
Du kanske hittar något som hjälper dej här.

Om du blir medlem för en ynka hundring så får du skicka in bilder mm
så att det kan vara lättare att lösa dina problem och dessutom så får du en massa
trevliga och behövliga kompisar. :)

 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Du beskriver en fläkt som går tungt.
Det betyder att den drar mycket ström.
Vilket i sin tur ger hög ström genom de komponenter på kretskortet som skall reglera fläktvarvet.
Något som beskrivs i tråden som rök och bränd elektronik lukt.

En annan tråd mer nyligen behandlade vi hur man gör service på dessa små likströmsmotorer och fläkt hus, just för att slippa detta med överström och liklukt.

Glidlager och smörjning som vi så många ggr behandlat här.
Men jag finner inte tråden nu som hastigast.

Roysan
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Du beskriver en fläkt som går tungt.
Det betyder att den drar mycket ström.
Vilket i sin tur ger hög ström genom de komponenter på kretskortet som skall reglera fläktvarvet.
Något som beskrivs i tråden som rök och bränd elektronik lukt.

En annan tråd mer nyligen behandlade vi hur man gör service på dessa små likströmsmotorer och fläkt hus, just för att slippa detta med överström och liklukt.

Glidlager och smörjning som vi så många ggr behandlat här.
Men jag finner inte tråden nu som hastigast.

Roysan
Perfa. Har sökt. Har läst nån sån tråd tidigare. Är nog blind o min sökning..
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Är det dessa länkar ni letar efter.?


 

Bruno Camper

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Sundsvall
Här kommer min tråd igen.
Du kanske hittar något som hjälper dej här.

Om du blir medlem för en ynka hundring så får du skicka in bilder mm
så att det kan vara lättare att lösa dina problem och dessutom så får du en massa
trevliga och behövliga kompisar. :)


Hej, jo ska betala med det krånglade med swish.

Nu har det varit en massa handbollshelger och våren är fortfarande 60-90 cm bort. Lodrätt räknat.

Hur som, man ska väl inte ropa hej... Var ute och grejade idag och det verkar som tricket att vrida fram och tillbaka funkade. Idag slog inte värmen av och på.

Ska ta en titt på fläkten också.

Tackar (kanske i förskott) för all hjälp och trevligt bemötande.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej, jo ska betala med det krånglade med swish.

Nu har det varit en massa handbollshelger och våren är fortfarande 60-90 cm bort. Lodrätt räknat.

Hur som, man ska väl inte ropa hej... Var ute och grejade idag och det verkar som tricket att vrida fram och tillbaka funkade. Idag slog inte värmen av och på.

Ska ta en titt på fläkten också.

Tackar (kanske i förskott) för all hjälp och trevligt bemötande.
Hur gjorde du med vridande. Ser en gnutta av cirkulationsfläkten. Kommer nog åt med pekfingret eller har du annat knep?
Ska testa att snurra sen åt olika håll.

Hur länge höll du på?

Kände du att ev. Motstånd minskade under vridningarna?
 
Toppen