• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

värmefläkt

F

F.d. 51386

Guest
Sv: värmefläkt


Det är väl bara att prova, men jag antar att den är likadan som de flesta andra billiga värmare. Mekanisk termostat gör att temperaturen varierar kraftig. Själv tyckte jag att det var jobbigt att tillbringa kalla kvällar i bilen, först 22 grader, en kvart senare 17 och sedan upp till 22 igen. Ecomat 2000 är det absolut bästa vi har testat. Oerhört tyst, på 450 respektive 750w är det knappt hörbart. På 2000w börjar det att höras men inte i närheten av de billigare, typ Wilma och en del andra som rekommenderats i den här tråden. Ok, den kostar en bra slant men det är den värd för jämn fin värme och en skön tyst nattsömn.....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: värmefläkt

Jag blir lite förundrad av att en del måste komplettera värmen med en
230V-värmefläkt, ok för att slippa kondens/kallras ifrån framrutor.

Men räcker inte ordinarie panna till i en del husbilar?
Det verkar som temp. slår väldigt mycket för en del.
isåfall blir man ju väldigt beroende av 230V.

Nu har jag ingen erfarenhet av vintercamping i husbil, ännu.
Bara haft någon minusgrad med vår PolarCamper, dock utan problem.
Däremot fick vi ordentligt med kondens på framrutan i husbilen sista turen i höstas (Oktober), hade pliségardiner fördragna och blev överraskad av all kondens bakom dem på morgonen.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: värmefläkt

Värmen behöver inte alls kompletteras men om man trots allt står där det finns 230V kan man ju tänkas spara på gasolen. Vi använder t ex vår bil som gästrum (fast det är inte gästerna utan vi som sover där) här hemma på gården. Bättre då släppa till lite el till en tyst och bra värmefläkt än använda av gasolen. Skulle vi stå där el ingår i avgiften gäller givetvis samma sak.
Vi som även använder bilen under vintermånaderna förstår nog bättre behovet av en sådan fläkt.
Vi väntar på leverans av vår Ecomat efter alla rekommendationer här.....
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: värmefläkt

PeterK: håller med om att plisségardiner endast är för insyn. Som isolering av rutan är det ett stort skämt. Ska man bli av med kondens, så måste man ha isolering (täcke) på utsidan. Som hjälp att bli av med lätt kondens, så gör en USB-fläkt bra nytta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: värmefläkt

Värmen behöver inte alls kompletteras men om man trots allt står där det finns 230V kan man ju tänkas spara på gasolen. Vi använder t ex vår bil som gästrum (fast det är inte gästerna utan vi som sover där) här hemma på gården. Bättre då släppa till lite el till en tyst och bra värmefläkt än använda av gasolen. Skulle vi stå där el ingår i avgiften gäller givetvis samma sak.
Vi som även använder bilen under vintermånaderna förstår nog bättre behovet av en sådan fläkt.
Vi väntar på leverans av vår Ecomat efter alla rekommendationer här.....


Är det så att elpatron saknas?
Vår är på 2kw, och det kanske bara räcker som en grundvärme vintertid(?)
men då krävs väl 16A-uttag ifall man även ska ha en mobil värmefläkt också
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: värmefläkt

PeterK: håller med om att plisségardiner endast är för insyn. Som isolering av rutan är det ett stort skämt. Ska man bli av med kondens, så måste man ha isolering (täcke) på utsidan. Som hjälp att bli av med lätt kondens, så gör en USB-fläkt bra nytta.

Problemet kan ju vara att få in flåset bakom pliségardinerna.
Jag fick starta Webaston för att bli av med kondensen på framrutan, efter att dragit bort gardinerna.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: värmefläkt

Som alternativ för att få imfria rutor finns det speciella dukar hos biltema.
Själv tar jag en trasa med diskmedel och smörjer på ett mycket tunt lager på rutans insida och det fungerar på bilrutan och även på glasögon. Tänk bara på att vid appliceringen skall glaset vara torrt.:)

(Nu har tråden spårat ur igen)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: värmefläkt

Som alternativ för att få imfria rutor finns det speciella dukar hos biltema.
Själv tar jag en trasa med diskmedel och smörjer på ett mycket tunt lager på rutans insida och det fungerar på bilrutan och även på glasögon. Tänk bara på att vid appliceringen skall glaset vara torrt.:)

(Nu har tråden spårat ur igen)

Inte spårat ur för mej, jag förstod inte, eller förstår fortfarande inte varför jag ska ha en värmefläkt i husbilen, när jag fattat det kan jag bedöma ifall jag behöver en, samt vad den ska prestera, så ditt tips på ett "im-problem" är bra.
Även att ha isolering på utsidan så klart, men verkar bökigt, beror ju på hur kallt de e ute.
Värmefläkt mot imma förstår jag, men för mer värme då räcker väl inte ordinarie system till.
En metod mot imma kanske funkar (har inte testat) kan vara att starta AC i bodelen så man torkar/värmer luften den vägen(?) om man nu ändå har 230V.

Edit: Kom på ang. detta med kupevärmare, se till att det är en keramisk värmare, med överhettningsskydd.
Glödtrådsvärmare är vad jag vet förbjudna i fordon, oavsett överhettningsskydd.
 
Senast ändrad:

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: värmefläkt

Det är väl bara att prova, men jag antar att den är likadan som de flesta andra billiga värmare. Mekanisk termostat gör att temperaturen varierar kraftig. Själv tyckte jag att det var jobbigt att tillbringa kalla kvällar i bilen, först 22 grader, en kvart senare 17 och sedan upp till 22 igen. Ecomat 2000 är det absolut bästa vi har testat. Oerhört tyst, på 450 respektive 750w är det knappt hörbart. På 2000w börjar det att höras men inte i närheten av de billigare, typ Wilma och en del andra som rekommenderats i den här tråden. Ok, den kostar en bra slant men det är den värd för jämn fin värme och en skön tyst nattsömn.....

Då skulle jag börja med att stänga ytterdörren......:yes:
// Janne
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: värmefläkt

Är det så att elpatron saknas?
Vår är på 2kw, och det kanske bara räcker som en grundvärme vintertid(?)
men då krävs väl 16A-uttag ifall man även ska ha en mobil värmefläkt också

Värmen är luftburen och har ingen värmepatron. Detta är vår andra hb och tycker det går utmärkt med denna uppvärmning. Att komplettera med elfläkt när man har tillgång till landström är, för oss, självklart. Som så många andra åretruntanvändare innehavare av elverk.

För att svara på, något som det finns flera andra trådar om, ang. kondensproblem hjälper en fläkt något men löser inte problemet, inte heller utvändigt isolertäcke men det blir väsentligt bättre.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: värmefläkt

Det bygges endel Arto med luftvarme - hovedsaklig for de sydlige markeder. Noen få av disse selges i Tyskland, trodde ikke de ble tilbudt i Norge og Sverige. Flair har ikke opsjonen.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: värmefläkt

På NBs hemsida, på svenska, finns det att få luftburen på Arto 2015-modeller.

"Med en Arto är du alltid väl förberedd, vare sig sommarvädret visar sig från sin mindre goda sida eller om du ger dig iväg på vintersemester. Och vare sig du väljer den standardmonterade luftburna värmen från Truma eller den vattenburna centralvärmen från Alde har du, tack vare vårt genomtänkta värmekoncept, de bästa förutsättningarna för att uppleva en skön semester. "
 
Senast ändrad:

Sayonara

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Orust
HBK-Nr
18228
Medlemskap
2024
Sv: värmefläkt

Köpte förra veckan en Ecomat 2000 plus som har tre lägen 2,4,0 6 Amp bra termostat men ingen timer den bästa som är gjord för husbil/vagn, mycket tystgående, man får lägga örat på cirka 50 cm avstånd för att överhuvudtaget höra att den är i gång.
Men den var dyr, kvalitet kostar.

ECOMAT 2000 - swiss made
 
Toppen