• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmefläkt

F

F.d. 52953

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato 18
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 jtd
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: hobby 690
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Elsystem
Hej. Jag har problem med kontakten till värmefläkten.Den funkar bara på fullfart. Jag har nu en Fiat 05:a Jag hade tidigare en 03:a Med samma problem. Vet någon om det är vanligt och om felet är i kontakten och i så fall hur kommer man åt det? Tacksam för svar
Lennart:wub:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Om ni har svårt att få tag på motståndet kan jag tipsa om ett gammalt knep som jag använt på ett par bilar. Ersätt motståndet med en 6v lampa med effekt i samma storleksordning som fläkten, t.ex. hel/halvljuslampa med parallellkopplade glödtrådar ! Visserligen varierar resistansen i lampan efter temperaturen på glödtråden så att fläkthastigheten varierar mer beroende på belastning än med orginalmotståndet. Fritt fram för exprimenterande !
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Har skrivit om detta fel tidigare, i en annan tråd, men kopierar in det jag skrev då. Hade samma fel och lyckades med hjälp av info från andra HBK:are hitta felet och lösa det.

Nu är fläktstyrningen fixad.

Det sitter en liten termosäkring vid sidan av motståndet som reglerar strömen genom fläktmotorn. (Fiat ducato -02) Hela paketer sitter med två skuvar alldeles i underkanten av panelen framför passagerarsätet. Det finns ett kontaktstycke med fyra trådar varav en är röd och en aning kraftigare än de andra tre. Ovanligt lätt att ta bort!

Termosäkringen bryter vid 184 grader och är lätt att byta om man klipper bort den och lämnar kvar trådarna så att man kan fästa den nya med hjälp av två kopplingsstycken. De kan man tillverka genom att dela en sk "sockerbit". Man tar bort plasten runt "sockerbiten" och delar den i två delar med en skruv på varje halva, så att man kan skruva fast den nya termosäkringen i de två trådändar man lämnade kvar. (Löda är ju liksom inte riktigt lämpligt i det här sammanhanget):D

Jag hade ingen säkring på 184 grader men satte en på 240. Hoppas att 50 graders skillnad inte skall gör alltför stor skada. Får väl hålla lite koll på hur enheten ser ut efter ett tag.

Hälsn EssoJ
 
F

F.d. 52953

Guest
Tack för de goda råden.Nu kan jag nog fixa det.Man får nog vara försiktig med AC:n den kan man inte köra med för då pajar det hela. hälsningar o tack.Lennart
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Termosäkring 184 gr finns på ELFA 33-261-62 eller 194 gr 33-261-88 om du inte kan få tag på dom hos nån som reparerar brödrostar, vattenkokare mm.
Förr hade Clas Ohlsson dem och det är troligt att deras elverkstad i Insjön har sådana !
 
Toppen