• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmefläkt i husdelen

L

linde

Guest
För att få hela husbilen uppvärmd under färd har jag tänkt sätta ett element med fläkt i husdelen och dra vatten från motorn. Är det någon som gjort det och var hittar man element till bra pris. Gjorde detta för 10 år sedan i en Land Rover med element från en skrotad mindre buss.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Värmefläkt i husdelen

På en skrot hittar du värmepaket till bilar som du kan plocka loss och sätta fast var du vill. En buss skrot hittar du element som består av rör med en värme fläns runt. Du kan använda ett helt vanligt element det enda som du beh¤ver är något som avger värme och ha en ingång och en utgång.
sjäv har jag lagt in golv värme som dels fungerar med motors vatten och dels med en Vebasto.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Värmefläkt i husdelen

Tänk bara på att om du har aluminium block o kyl på din bil så bör du använda det också i tillbyggnaden. Annars får man göra som i båtvärlden eller varmvattenberedaren och montera en offeranod. Aluminium "förbrukas" av koppar tex.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Värmefläkt i husdelen

Ett problem är att en modern diesel inte ger så mycket spillvärme.
aake
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Värmefläkt i husdelen



Kalori Silencio FAI
Artikel 12014082

De små måtten – frontpanelen är mindre än ett C5 kuvert – gör värmepaketet enkelt att bygga in även där det är trångt. Strömbrytaren till fläkten är inbyggd i den eleganta frontpanelen.

Artikel 12014082 Drivspänning 12 V Strömförbrukning 7 W Ljudnivå 44 dB Vattenanslutning Ø 16 mm Värmeeffekt 1700 W Luftflöde 110 m³/h Mått 210 x 156 x 140 mm (BxHxD) Vikt 1,1 kg Övrigt Strömbrytare med två effektlägen och slagtålig plastfront.
Produkt Ref. nr Pris Kalori Silencio FAI 12014082 1 795 kr


Kolla Waecos hemsida. Det finns flera alternativ.
WAECO mobile solutions
 
Toppen