Seita
HBK Medlem
Skulle behöva hjälp!! Vi har en kabe och förra vintern så hade vi värmen på men i år med elpriserså hjälp hur gör jag? Ingen värme på ? Eller räcker det med 10grader?vill inte plocka ur litiumbatteriet för vi rullar varannan helg.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Eftersom du använder bilen med jämna mellanrum hela vintern så är enklast att ha lite värme på,annars måste du tömma vattensystemet varje gång för att hindra frysning.Skulle behöva hjälp!! Vi har en kabe och förra vintern så hade vi värmen på men i år med elpriserså hjälp hur gör jag? Ingen värme på ? Eller räcker det med 10grader?vill inte plocka ur litiumbatteriet för vi rullar varannan helg.
Jag hakar på din tråd.Skulle behöva hjälp!! Vi har en kabe och förra vintern så hade vi värmen på men i år med elpriserså hjälp hur gör jag? Ingen värme på ? Eller räcker det med 10grader?vill inte plocka ur litiumbatteriet för vi rullar varannan helg.
Är det inte så att BMS bryter all laddning om temperaturen går under 0 grader?Har ställt in solcellsladdare och övriga laddare samt BMS att inte ladda under 0 men eftersom det kan vara frost en längre tid så vill jag inte riskera att något oförutsett skadar Li-batteriet.
Jag kommer att stå utan värme i vinter och bryter nog bort mitt Li batteri när det är risk för frost.
Litiumbatteri mår bäst att inte lämnas fulladdade om du inte använder bilen på flera månader,som sagt BMS bryter normal laddningen under nollgrader.Jag hakar på din tråd.
Går denna kombinationen ihop?
Min husbil står ute i minusgrader utan värme.
Den har 350 w solpaneler och bodelsbatterierna är litium.
En solig dag kan solpanelerna ladda en del här nere i södra delen av landet även vintertid.
Klarar ett litiumbatteri detta?
Krister
Menar du 160w solpanel... För 160kW panel.... Då behöver man en riktig stor husbil.Står utomhus på ett klubbområde i Strängnäs.
Efter att ha laddat bilens batteri kopplar jag loss minuskabeln och kollar batteristatus efter 3 mån.
Alla husets system är frånkopplade med batterifrånskiljare.
Min solcell (160 kW) är ansluten direkt på bobatteriet (90 Ah-bly) och det håller uppe spänningen hela vintern.
Kollar det batteriet också efter 3 mån. Har fungerat i flera år.
Detta gäller kanske inte i norra Norrland då det inte är tillräckligt med ljus
Just den teorin har jag läst på flera ställen men jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara en risk att tillföra värme. Tillför man värme sjunker den relativa fuktigheten i luften vilket jag kan tycka alltid borde vara bra. Jag tänker att man använder bilens värmesystem så att hela bilen blir uppvärmd till i princip samma temperatur så att det inte uppstår varma och kalla luftmassor som ska mötas för då är jag med på att det blir problem.Antingen ska man ha +20° eller inget alls, just vid +10-12° bildas det kondens.
Jag tror att det är svårt att få jämn värme i hela husbilen, står bilen utan tak varierar dessutom temperaturen rätt mycket mellan en solig dag och natt...jag hade nog tömt bilen på all textil och låtit det vara kallt helst under tak där tempen inte varierar lika mycket. I vår plåtis är det kallare bak än fram i bilen, och då är det inte vinterkyla ute ännu.Just den teorin har jag läst på flera ställen men jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara en risk att tillföra värme. Tillför man värme sjunker den relativa fuktigheten i luften vilket jag kan tycka alltid borde vara bra. Jag tänker att man använder bilens värmesystem så att hela bilen blir uppvärmd till i princip samma temperatur så att det inte uppstår varma och kalla luftmassor som ska mötas för då är jag med på att det blir problem.