• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme

Seita

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
30635
Medlemskap
2024
Skulle behöva hjälp!! Vi har en kabe och förra vintern så hade vi värmen på men i år med elpriserså hjälp hur gör jag? Ingen värme på ? Eller räcker det med 10grader?vill inte plocka ur litiumbatteriet för vi rullar varannan helg.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
En hel massa skolor i detta ämne, kan bara säga att jag har ingen värme på däremot är en kabel ansluten för underhållsladdning. Har inga takluckor öppna.
Bilen står under ett tak med tre öppna sidor.
 

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Står utomhus på ett klubbområde i Strängnäs.
Efter att ha laddat bilens batteri kopplar jag loss minuskabeln och kollar batteristatus efter 3 mån.
Alla husets system är frånkopplade med batterifrånskiljare.
Min solcell (160 kW) är ansluten direkt på bobatteriet (90 Ah-bly) och det håller uppe spänningen hela vintern.
Kollar det batteriet också efter 3 mån. Har fungerat i flera år.
Detta gäller kanske inte i norra Norrland då det inte är tillräckligt med ljus
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Skulle behöva hjälp!! Vi har en kabe och förra vintern så hade vi värmen på men i år med elpriserså hjälp hur gör jag? Ingen värme på ? Eller räcker det med 10grader?vill inte plocka ur litiumbatteriet för vi rullar varannan helg.
Eftersom du använder bilen med jämna mellanrum hela vintern så är enklast att ha lite värme på,annars måste du tömma vattensystemet varje gång för att hindra frysning.
Vill du spara på elen så gäller det att dränera vatten varje gång,många av oss har ingen värme på det fungera bra.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Skulle behöva hjälp!! Vi har en kabe och förra vintern så hade vi värmen på men i år med elpriserså hjälp hur gör jag? Ingen värme på ? Eller räcker det med 10grader?vill inte plocka ur litiumbatteriet för vi rullar varannan helg.
Jag hakar på din tråd.
Går denna kombinationen ihop?
Min husbil står ute i minusgrader utan värme.
Den har 350 w solpaneler och bodelsbatterierna är litium.
En solig dag kan solpanelerna ladda en del här nere i södra delen av landet även vintertid.
Klarar ett litiumbatteri detta?

Krister
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Har ställt in solcellsladdare och övriga laddare samt BMS att inte ladda under 0 men eftersom det kan vara frost en längre tid så vill jag inte riskera att något oförutsett skadar Li-batteriet.
Jag kommer att stå utan värme i vinter och bryter nog bort mitt Li batteri när det är risk för frost.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Har ställt in solcellsladdare och övriga laddare samt BMS att inte ladda under 0 men eftersom det kan vara frost en längre tid så vill jag inte riskera att något oförutsett skadar Li-batteriet.
Jag kommer att stå utan värme i vinter och bryter nog bort mitt Li batteri när det är risk för frost.
Är det inte så att BMS bryter all laddning om temperaturen går under 0 grader?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jo min BMS bryter när den är rätt inställd men har man batteriet inkopplat så dras det ju ström och då behöver det laddas någon gång. Är det frost länge så behöver man ju värma upp för att ladda och det är ju onödigt.
För att veta om den BMS man har bryter under 0 så får man läsa datablad eller kolla inställningen om den har blåtand och app.
Min BMS var inte fabriksinställd på att bryta laddning under 0 utan det fick jag göra i appen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag hakar på din tråd.
Går denna kombinationen ihop?
Min husbil står ute i minusgrader utan värme.
Den har 350 w solpaneler och bodelsbatterierna är litium.
En solig dag kan solpanelerna ladda en del här nere i södra delen av landet även vintertid.
Klarar ett litiumbatteri detta?

Krister
Litiumbatteri mår bäst att inte lämnas fulladdade om du inte använder bilen på flera månader,som sagt BMS bryter normal laddningen under nollgrader.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.134
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Står utomhus på ett klubbområde i Strängnäs.
Efter att ha laddat bilens batteri kopplar jag loss minuskabeln och kollar batteristatus efter 3 mån.
Alla husets system är frånkopplade med batterifrånskiljare.
Min solcell (160 kW) är ansluten direkt på bobatteriet (90 Ah-bly) och det håller uppe spänningen hela vintern.
Kollar det batteriet också efter 3 mån. Har fungerat i flera år.
Detta gäller kanske inte i norra Norrland då det inte är tillräckligt med ljus
Menar du 160w solpanel... För 160kW panel.... Då behöver man en riktig stor husbil. :rolleyes:
:twitcy:;)
 
Senast ändrad:

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Eftersom många frågar hur man gör inför vinterförvaring.
Jag har Sunwind Lithium Heat 100AH till mina solceller. Först slår jag av strömbrytaren till solcellerna sedan tar jag bort säkringen vid batteripolen (bodelen).
Jag vet att den nya typen Litiumbatteri jag har ska klara att stå på för den säkrar automatiskt för urladdning och överladdning, Har tidigare bara slagit av EBL. Allting är numera inte kopplat till EBL så därför gör jag såhär. Det är så enkla åtgärder. Därför kan jag sova lugnt i vinter när vår husbil står i "hangaren".
På startbatteriet tar jag bort minuspolen (massan). Inte pluspolen som ni säkert vet.
Vi ses på vägarna i sommar igen. Ha det gott ni alla.
 
Senast ändrad:

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej.
Har bilen på tomten. 2 st litium utan värme eller blåtand eller solceller.. Kollar med shunten läget.
Använder bilen året runt. När det blir mot 0 tömmer vattnet.
Vintern som gick var det max -10 gr -15 gr några nätter inga problem klara -20. när man börjar köra lämnar batterina ström och när det blir + där battarirna står börjar laddningen. Har inte 220 v ström på.Nu använder jag bilen mer som en personbil. om vi ska åka längre kopplar jag ström.
Har inte märkt någon skillnad mot bly batt, förutom att man fick ha sladden i nu sällan..Jag kan enkelt ta bort batterina står brevid stolen fram 5min om det skulle bli mer - 25-30 gr.
 

Bilagor

  • IMG (2).pdf
    1,8 MB · Visningar: 30
  • IMG_0678 (1).JPG
    IMG_0678 (1).JPG
    157 KB · Visningar: 41

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Antingen ska man ha +20° eller inget alls, just vid +10-12° bildas det kondens.
Just den teorin har jag läst på flera ställen men jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara en risk att tillföra värme. Tillför man värme sjunker den relativa fuktigheten i luften vilket jag kan tycka alltid borde vara bra. Jag tänker att man använder bilens värmesystem så att hela bilen blir uppvärmd till i princip samma temperatur så att det inte uppstår varma och kalla luftmassor som ska mötas för då är jag med på att det blir problem.
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Just den teorin har jag läst på flera ställen men jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara en risk att tillföra värme. Tillför man värme sjunker den relativa fuktigheten i luften vilket jag kan tycka alltid borde vara bra. Jag tänker att man använder bilens värmesystem så att hela bilen blir uppvärmd till i princip samma temperatur så att det inte uppstår varma och kalla luftmassor som ska mötas för då är jag med på att det blir problem.
Jag tror att det är svårt att få jämn värme i hela husbilen, står bilen utan tak varierar dessutom temperaturen rätt mycket mellan en solig dag och natt...jag hade nog tömt bilen på all textil och låtit det vara kallt helst under tak där tempen inte varierar lika mycket. I vår plåtis är det kallare bak än fram i bilen, och då är det inte vinterkyla ute ännu.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.841
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Bor längst ner i Skåne vilket oftast innebär milda vintrar. Har bilen i egen carport på tomten. Kör en liten strömsnål Woods sorptionsavfuktare i husbilen hela vintern. Förutom att torka luften värmer den också lite och skapar cirkulation. Har ungefär samma temp i hela bilen. Har kört den här lösningen även i tidigare fordon i drygt 10 år. Mäter konstant den låga, relativa luftfuktigheten inne i bilen. Kopplar en 5 A Ctek till det bortkopplade startbatteriet via extern 230 kabel, som också försörjer avfuktaren. Håller koll på Lithiumbatteriet, vilket är inkopplat. Skitjobbigt att nå polerna. Försöker ligga på ca 50-60%. Drar igång Victronladdaren några timmar vid behov på 6 A. Brukar bara behövas ett par gånger per vinter.
 
Toppen