• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme vintertid

kul på hjul

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
27255
Medlemskap
2024
Husbilen står inomhus under vinter i kallförråd, det är årsmodell 2018 med elpatron. skall jag använda husbilens värmesystem eller ställa in ett element om jag vill ha lite värme
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.142
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Bäst är minst 15 gr i bilen. Jag hade valt värmefläkt för att inte slita på bilens värmesystem.

Näst bäst är ingen värme alls, men allt vatten måste tömmas (inte glykolvattnet såklart).

Sämst är en temp på 2-10 grader för då är risken för kondens (och därmed mögel) störst
 

Bilagor

  • Screenshot_20211120-105735_Chrome.jpg
    Screenshot_20211120-105735_Chrome.jpg
    624,6 KB · Visningar: 24

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Anslut gärna laddning till husbilen men låt den vara ouppvärmd (och väl ventilerad) för att inte bli en värmestuga för möss.
Så har vi gjort de senaste 4 åren. Har inte plockat ur någonting, förutom mat, och har inte haft ett enda besök av möss eller mögel eller fukt.
Borstar bara av snön när det börjar bli mycket.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.781
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Anslut gärna laddning till husbilen men låt den vara ouppvärmd (och väl ventilerad) för att inte bli en värmestuga för möss.
Så har vi gjort de senaste 4 åren. Har inte plockat ur någonting, förutom mat, och har inte haft ett enda besök av möss eller mögel eller fukt.
Borstar bara av snön när det börjar bli mycket.
Så har vi också gjort sedan -96. Fast kallt under tak på bondgård och tagit några turer även på vintern. Mögel en gång när vi råkade ha en stängd rullgardin så det blev fukt mellan fönster och gardin när det inte blev någon luftcirkulation. Möss 2 ggr men de hade bara gnagt lite på tvättsvampar och antihalkdukar. Vissa år har vi strött malen vitpeppar runt bilen och i alla handfat.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Vi har aldrig haft värme på i husvagn/husbil sen 1986.
Däremot hade vi en Toyota Corolla stående oanvänd i ett halvår där det blev mögelangrepp på klädsel och instrumentpanel.
Troligtvis p.g.a. för små ventilationsöppningar för att klara en bra självcirkulation.
 
Toppen